-
25 ноември 2017 12:07
- 1095
- 0
Търговците биха могли с информационни табели в обектите да насочват вниманието на клиентите си върху важни специфики и рискове в определени ситуации при извършването на предлаганите от тях услуги. Текстовете трябва да са ясни и точни, да не съдържат обтекаеми формулировки и да не противоречат на закона.
Това каза председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов в епизод на предаването „Четвърта инстанция” по Канал 3, посветен на спор между собственик на ателие за химическо чистене и негов клиент, съобщиха от пресцентъра на КЗП. „Тези табели имат значение, когато са в резултат на коректния подход на търговеца да акцентира върху най-важните елементи от общите условия на договора, които клиентът трябва да знае. Това включва и възможността за отправяне на предупреждение, че в определени ситуации предоставящият услугата по обективни причини основателно може да се освободи от отговорност”, обясни Маргаритов. Той изрази мнение, че отговорността на търговеца все пак не бива да бъде безгранична, за да не се стига до превратно упражняване на права. Когато, както в конкретния случай, става дума за химическо чистене, ние като клиенти можем да се съгласим, че търговецът не би поел пълна гаранция, ако например част от предоставените дрехи имат някакви проблеми – премахнати етикети с информация за третирането, петна от химически вещества и пр.
Големите търговски вериги за дрехи, например информират клиентите си чрез информационни табели, че в определен срок могат да върнат закупени стоки, като условията са да запазят касовия бон и да не отстраняват етикетите. „Това е случай, в който ние виждаме как имаме информация, тя по-скоро е ориентирана правилно към потребителите и им дава възможност да упражнят право, което е над минимално гарантираното от закона”, посочи председателят на КЗП. Той даде и обратния пример – „имаме обаче и в нашата практика оплаквания от граждани за табели с доста неясни текстове или обтекаеми формулировки, които дават възможност на търговеца да ограничи неоснователно отговорността си”.
Маргаритов подчерта, че „невинаги законът, общите условия, конкретен договор дори могат да предвидят всички нюанси в отношенията между страните”. Също така, той е на мнение, че „разбирането е по-трудно да се постигне, когато проблемът е възникнал след конфликтната ситуация, а е много по-добре предварително могат да се направят ясни договорки”. Ето защо препоръча „внимателно да се пристъпва към потребителската услуга, търговците коректно предварително да уведомяват клиентите си за особеностите и за случаите, в които не поемат пълна отговорност и то основателно, защото ако е неоснователно, е нарушение. Ако възникне потребителски спор, да се ползват способите за алтернативно разрешаване, защото те дават резултат, а най-хубавото е, че той удовлетворява и двете страни”.
Последвайте канала на
Свързани новини
Ботев (Пд) ликува, ЦСКА - София - тъгува! "Канарчетата" на финал след нов бой над "червените"
Борусия взе преднина след гол на Фюлкруг, но интригата остава и за реванша
Данило Дончич почина на 54-годишна възраст
Алекс Николов пропуска всички двубои на България във VNL 2024
Белчев каза защо ЦСКА - София отпадна от Купата и заяви: Паднахме в капана
Напрежение на "Герена": фенове се заканват на Костов, прекратиха тренировката на Левски
Коментари 0
ДобавиДобави коментар
Водещи новини
МС официално отмени решението за създаването на частна детска болница
01 май 202421:51
Инвеститорът на МБАЛ "Мама и Аз": Отказваме се от създаването на педиатрично отделение и сменяме името на болницата
01 май 202419:00
Кирил Петков за "Корал": Не съм разпитван, не вярвам на ДАНС и на прокуратурата
01 май 202420:49
Ваня Григорова: Браво на Нинова за лявото обединение, но вече е късно за общи листи
01 май 202418:34
Напрежение сред социалистите в Пловдивско: Няма да работим на изборите, ако водач е Веска Ненчева
01 май 202420:16
Васил Велев, АИКБ: Ежегодно губим близо 50 000 души на пазара на труда
01 май 202417:58
Димитър Манолов: Статистически българинът живее по-добре
01 май 202420:59
Внимание! Жълт код за интензивни валежи
01 май 202418:16
Щастливите дни през месец май за всеки зодиакален знак
01 май 202417:00