За да няма смърт на пътя - велосипедисти искат законодателни промени (видео)

  • 22 юни 2017 12:35

  • 8083
  • 4
За да няма смърт на пътя - велосипедисти искат законодателни промени (видео)
© Булфото (архив)

В парламентарната транспортна комисия бяха внесени искания за промени в Закона за движение по пътищата.

Целта на внесените промени е да се намали броя на жертвите сред велосипедистите, като повод за това е трагичния инцидент с известния български колоездач Мартин Гачев, който беше убит на пътя. Инициатори са омбудсманът Мая МаноловаМая МаноловаМая Божидарова Манолова е български политик, народен представител от парламентарната група на и членове на велосипедни клубове от цялата страна. Статистиката на МВР сочи, че през 2016 г. е имало 394 произшествия с колоездачи, като 33 са загинали. През 2015 г. произшествията са били 428 с 29 загинали. Мая МаноловаМая МаноловаМая Божидарова Манолова е български политик, народен представител от парламентарната група на разкри пред нашата камера подробности за внесените промени.

"Да се придвижва човек с велосипед в България не е безопасно. Даже се оказва, че това е едно изключително опасно занимание. В същото време ползите от велосипеда наистина са многобройни. Това е едно бързо средство за придвижване, за спорт, за развлечение, за туризъм, не замърсява околната среда, не руши пътната настилка. Най-естествено е да бъде да стимулирано от всички отговорни институции и да се създаде среда, която да стимулира велосипедния спорт. За съжаление средата в България и реална, и инфраструктура, и законодателна не е сред най-благоприятните. Поводът да се заема с тази тема беше смъртта на един известен български велосипедист - Мартин Гачев, който беше буквално пометен на пътя в края на месец февруари. Имаше многобройни протести на велосипедисти и това стана причина институцията на омбудсмана да организира редица дискусии. Изготвихме редица законодателни промени, част от които представихме днес, защото Закона за движение по пътищата е мястото, където трябва да бъдат направени корекциите. Сега в чл. 42 е записано, че при изпреварване на велосипедист трябва да се спазва достатъчно разстояние, но какво е това разстояние, всеки водач разбира по своему. Европейска практика е да има метър и половина разстояние при изпреварване на велосипед. Настояваме да бъде направена такава промяна и да бъде създаден такъв пътен знак, който да оказва на водачите на МПС каква дистанция да спазват при изпреварване на велосипедист", каза омбудсманът.

За коментар по темата потърсихме и началникът на "Пътна полиция" комисар Бойко Рановски.

"Предложенията трябва да се обсъдят и да се дискутират с всички заинтересовани. Трябва да се намери най-подходящата форма за законодателна промяна. Моето мнение е, че не трябва да веднага да се съгласяваме с някакъв текст, преди той да бъде обсъден. Предложението за пътен знак, който да оказва на какво разстояние трябва да се изпреварва велосипедист, може би е добро и работи в някои държави. Трябва да се осмисли за къде важи това разстояние. Ако в градска среда, има изградена съответната инфраструктура - велоалаеи, велопътеки, по които трябва да се движат велосипедистите, тогава изискване за такова разстояние в градска част не трябва да има. Такова изискване може да има за движение по репубуликанската пътна мрежа. В момента се подготвя нова наредба за изграждане на пътищата в градска среда и там трябва да се регламентира изграждането на велоалеите", обясни комисар Рановски.

Мнение изказа и един от вносителите на промените - Петя Радева от велосипеден клуб "Велосити".

"Конкретните ни искания са свързани с изменение на правилата за изпреварване на велосипедисти. Повечето водачи не са запознати какво точно е това разстояние. Искаме да се въведат точни разстояния. В населени места, където ограничението на скоростта е 50 км/ч, то да бъде един метър, а извън населени места, където ограничението е 90 км/ч, то да бъде метър и половина. Аз карам доста активно колело, не само в София. Повечето велоалеи са на тротоара, където е опасно и за пешеходците. Другата част са на пътя, където няма достатъчно буфер от активния трафик. Велоалеи, колкото и да се създават, винаги ще има места, където ще споделяме движението с активния трафик. За това настояваме това правило да се въведе. В момента велоалеите се изпълняват на парче. Няма непрекъснатост между тях. Започват и свършват в нищото. Това създава проблеми както за нас, така и за водачите на МПС. Предложихме и на депутатите един ден да дойдат с колело на работа. По всякъв начин се опитваме да им покажем и да ги мотивираме да почнат да си представят техните деца да карат колело в града. Мислим, че е достъчно възможно да си осигурят санитарни условия, за да карат колело. Така ще станат по-активни и ще видят проблемите на града отвътре", категорична беше тя.

Още по темата вижте в прикаченото видео.

Последвайте канала на

Галя Георгиева
8083 4

Свързани новини

Коментари 4

Добави коментар
"Законодателите" на Остров Белене веднага

2017.06.22 | 17:27

4
Teroristi i масови убиици принудиха милиони водачи на МПС да карат с включени скенери убиици и фарове денем и нощем . Всички водачи са с трайно повредено зрение.Холограми на предни стъкла блокират периферно зрение и отвличат вниманието
Спазвайте ЗАКОНА Денем фаровете са ЗБАРАНЕНИ

2017.06.22 | 17:26

3
Заслепени от тн"електрожени" монтирани вместо доказано безопасни нощем фарове не виждат добре десетки секунди след заслепяването. Спазвайте ЗАКОНА - ЗАкона забранява карането с включени фарове денем а с скенери против мъгла и денем и нощем
НЕ ЛЕПЕТЕ ЗА ПРЕДНИ СТЪКЛА НИЩО

2017.06.22 | 17:26

1
Лепенките на предни стъкла са ЗАБРАНЕНИ отвличат вниманието на водача.. Уволнете наглите престъпници от КАТ и други принуждаващи водачите д а НАРУШАВАТ ЗАКОНА..
Арести за терористите от КАТ

2017.06.22 | 17:26

2
Как примерно заслепен водач на ТИР с няколко тежко терористични хологрaмни лепенки на предно стъкло вдясно да види велосипедисти денем и нощем нема как облъчва го i JPS i два три смартофона

Добави коментар

Водещи новини