Дъщерята на машиниста в локомотив N86003 от Хитрино: Баща ми е герой

  • 24 декември 2016 08:10

  • 77685
  • 7
Дъщерята на машиниста в локомотив N86003 от Хитрино: Баща ми е герой
©

Единствен виновник под стража за тежката влакова катастрофа, която буквално взриви живота на хората в шуменското село Хитрино, засега остава главният машинист на товарен влак 90570 Димитър Михнев, на 41 години, от Русе.

Окръжният съд в Шумен уважи за него искането на прокурор Маргарита Георгиева и го остави в ареста с постоянна мярка. Съдът не прие обвинението за колегата му и втори машинист в локомотив N86003 Радослав Петков (64 г.) и го пусна на свобода, съобщава "Труд".

„Баща ми за мен е герой. Той се е върнал да спасява горящия влак“, разказа пред „Труд“ дъщеря му. В съдебната зала адвокатите на Петков също обясниха, че е отишъл след взрива, за да обезопасява влака. Активирал спирачките на последните два вагона. Това е било важно, защото районът е с обратен наклон. Нареждал камъни зад негорящите вагони, правел е всичко по силите си да не допусне по-голяма трагедия в населеното място.

Не тези му действия обаче, а длъжностната му характеристика е мотив съдия Мариана Георгиева да го пусне на свобода. Обвинението заяви, че задълженията му са еднакви с тези на първия машинист, но съдията цитира, че той не е имал задължения по управление на влака, трябвало е да изпълнява разпорежданията на локомотивния машинист.

Като второ лице не е имал задължение да следи за скоростта на влака и да я променя. А засега според експертизи, именно превишената скорост и неглижиране на светлинна сигнализация са основни нарушения и причина за жп.инцидента, при който е настъпило дерайлиране, разхерметизиране на една цистерна, теч на пропилен и по-късното му възпламеняване след нахлуване в къща със запалена печка /в дома на загиналия Акиф и съпругата му на ул.“П.Волов“ б.а./.

Според обвинението, през първата стрелка в района на Хитрино влакът, движил се по линията Бургас-Русе, е преминал с 80 км/ч, а при стрелка 5 с 78 км/ч при допустими 40 км/ч. Автоматичната влакова спирачка е задействана на 17 метра преди стрелка 1, т.е. няма екстрено задържане.

Прокуратурата изтъкна и че влакът тръгва от начална гара в Бургас с 13 минути закъснение, увеличава го на 30 минути, но после наваксва и идва в Хитрино в 5,37 ч. след като по разписание трябва да пристигне в 6,02 ч. Т.е. 25 минути преждевременно. Двойна над допустимата скорост са запечатали не само „черните кутии“ на локомотивите, но и очевидци. Освен ръководител движение и стрелочник, които си разменили реплики по известителна система „Този май няма да го бъде, кара бързо“, кадрови военният Цанко Анастасов също станал неволен свидетел. Свършило горивото на колата му и той връвял пеша близо до линията, когато станал инцидента.

Прокурор Георгиева е категорична, че има пряка причинно следствена връзка между скоростта и настъпилия резултат, а според нея деянието и двамата обвинени дейци са с висока обществена опасност. Както „Труд“ писа, след адския взрив 7 души загинаха, 26 са ранени, над 50 са разрушените къщи и сгради, а за 11 дни цялото село беше евакуирано извън домовете си.

На обратна позиция, че „превишената скорост не винаги е причина за произшествие“ бяха пред съда адвокатите на двамата машинисти. Беше изтъкнато, че в един том с класифицирана информация от общо натрупани 20 тома с доказателства, се съдържа протокол за оглед на стрелка 5. Агенти на ДАНС описвали като незаключена входната стрелка на железния път. В съдебна зала бе коментирано, че това може да е причина за скъсването на част от композицията след пети вагон и настъпилото произшествие.

Пред съда и двамата машинисти казаха, че съжаляват за случилото се, чуха се съболезнования към близките на загиналите.

По-младият Михнев има над 17 г. стаж, от септември м.г. е с трудов договор към превозвача „Булмаркет“-Русе. Петков е със стаж над 27 г. и е бивш машинен инструктор. Освидетелствани са като напълно вменяеми да отговарят за действията си и да лежат в ареста. Засега само единия остава зад решетките. При евентуално обжалване на ареста или протест от прокуратурата делото е насрочено за 3 януари в Апелативния съд във Варна.

 

Последвайте канала на

Росица Валентинова
77685 7

Свързани новини

Коментари 7

Добави коментар
Странджата

2016.12.26 | 22:07

6
Не мога да бъда убеден в компетентноста на експертите - истината не е само тази , която се вменява на прокурорите а и след това в съда.Това е трасе но което от 150години не е правен съществен ремонт , стрелките са от първо поколение с топуз , което означава ,че при сегашните скорости на влаковите композиции има голяма вероятност от отключване в непредвидим момент водещо до подобни ситуации.Нека се включат и Швейцарски експерти , чиято изротка са стрелките и голяма част от релсите - тогава ще бъдем по-честни и по-близко до истината .В правото е преди всичко ИСТИНАТА .

2016.12.26 | 22:07

7
Затова, че не правен съществен ремонт от 150 години е и ограничението от 40 км.Ако си караш бавно с разрешената скорост и беше станал проблем тогава причината щеше да е друга, но засега истината е такава.

2016.12.26 | 22:06

5
При всеки инцидент причината никого ама никога не е била само една . Така че експертите ако наистина са такива да си свършат работата както трябва без да се влияет !!!!!!!!!

2016.12.26 | 22:06

4
Дори не си направихте труда да измислите нещо по разумно че да ви повярваме. Минути след катастрофата тръгна версията от кмета който не зная каква компетентност има че скоростта била превишена и така сигурно ще продължи . Все пак трябва да има някой виновен !!!!!!!!

2016.12.26 | 22:06

3
В отговор на 1 . За българското право че преди всичко е само ИСТИНАТА не важи !!!!!!

2016.12.26 | 22:06

2
Лично за мене - без да съм експерт = стрелката е виновна...
бивш

2016.12.25 | 20:54

1
Дори без намесата на машинистите ако нещо не е в ред автоматично се спира композицията !

Добави коментар

Водещи новини