Социолози: Малко българи са оптимисти за икономическата 2012 г.

  • 20 декември 2011 13:35

  • 879
  • 0
Социолози: Малко българи са оптимисти за икономическата 2012 г.
©

За 2012 г. повечето българи предвиждат негативни икономически сценарии, показва представително социологическо проучване на "Алфа Рисърч", направено през декември. Данните показват, че изострените страхове и цялостният икономически климат се отразяват и върху потребителското поведение. Сега то е умерен баланс между харчене и спестяване, посочват социолозите.

Едва между 4 и 10% от анкетираните определят като голяма вероятността за нарастване на доходите и жизнения стандарт, за съживяване на бизнеса и за увеличаване на заетостта през следващата година.

Българите са с песимистични очаквания
за приток на чуждестранни инвестиции и за облекчаване на кредитирането. На фона на тези нагласи, влизането на България в нов фискален съюз на финансово стабилните европейски държави изглежда също малко вероятно, коментират от социологическата агенция.

Негативните икономически новини от редица европейски страни и опасенията от разпадане на еврозоната водят до нарастващи страхове за разклащане на икономическата стабилност на страната.

Всеки втори българин смята, че е голяма вероятността кризата да се задълбочи

45% очакват закъснения в изплащането на заплати, пенсии и социални помощи. 40% се страхуват от висока инфлация, 37% - от повишаване на данъците, 30% от повишаване на лихвите по кредитите. Макар и доста по-умерени, страхове са налице и по отношение на нарастване на бюджетния дефицит, фалит на банки или разклащане на валутния борд (в рамките на около 18-24%), пише "Дневник".

Около 37% се опитват да заделят всички възможни средства. Целта е да разполагат с тях, ако настъпят финансови затруднения, а 47% вместо да спестяват, предпочитат да купуват от страх инфлацията да не "изяде" част от средствата им. Зад едното или другото поведение обаче не стоят ясно изразени социално-демографски групи. Все пак спестяването е характерно за хората с по-високи доходи, докато домакинствата със средни или по-ниски доходи, чиито приходи не са достатъчни за спестяване, се ориентират към покупки на стоки, които могат да поскъпнат, отбелзват социолозите.

Изследването, направено в началото на декември, показва, че през 2011 г. се наблюдава леко увеличение на планираните за предстоящите празници разходи за подаръци.

Спрямо миналата година те се увеличават средно с около 7 лв. (от 79 на 86 лв.), но все още са далече от сумите, които българите харчеха преди разгара на кризата (в рамките на около 95-100 лв.). Останалите разходи за посрещане на празниците остават на нивата от 2010 г. и се движат в рамките на 63-66 лв. на домакинство.

Въпреки ситуационно завишеното потребление, характерно за края на годината, в дългосрочен план силните страхове и неизвестността пред изхода от кризата продължават да влияят негативно върху разходите на домакинствата и инвестиционните им намерения, заключават от "Алфа Рисърч".

Последвайте канала на

Константин Тодоров
879 0

Коментари 0

Добави коментар

Добави коментар

Водещи новини