Бум на фирми на инвалиди заради привилегии в обществените поръчки

  • 07 април 2015 20:47

  • 1260
  • 0
Бум на фирми на инвалиди заради привилегии в обществените поръчки
©

За нов вид злоупотреба в сектора на обществените поръчки и изкривяване на конкуренцията, заради гласувани при кабинета на Пламен Орешарски промени в Закона за обществените поръчки, даващ големи привилегии на фирмите, в които работят хора с увреждания, алармират запознати. От края на 2014 г. възложителите са длъжни да ползват такива фирми при голям брой търгове. В същото време законът им забранява да поставят към тях каквито и да е било изисквания за доказване на опит, а офертите на останалите кандидати се отхвърлят служебно.

Това е довело до истински бум в регистрирането на нови фирми на хора с увреждания, показа проверка на в. "Сега".

От влизането на текстовете в сила агенцията е регистрирала 68 нови специализирани фирми, като броят им ежедневно расте. За сравнение - за 10 години, от март 2005 г. до промените в закона, агенцията е регистрирала едва 123 дружества, или около 12 фирми на година.

Бумът в регистрацията идва на фона на хронични злоупотреби с издаването на ТЕЛК, формални текстове за контрол от страна на агенцията и ниският й капацитет да извършва проверки. Включването в регистъра на агенцията става на базата на заявление, в което фирмите трябва да докажат, че са наели определен процент хора с увреждания (минимум 30% от служителите при повечето заболявания), като тази информация подлежи на задължителна проверка. Шефът на агенцията Минчо Коралски обаче признава, че последващ контрол дали служителите са останали на работа трудно може да се извършва.

"Специализираните предприятия и кооперации също поставят въпроса за въвеждане в законодателството на допълнителни изисквания, така че да има гаранции, че специалната защита наистина се ползва от хора в затруднено положение", изтъкна още Коралски.

Според него е необходимо да се въведе последващ контрол, за да е сигурно, че хората с увреждания остават на работа във въпросните фирми, като една от възможностите е агенцията да получи достъп до базите данни с регистрирани договори в НАП. Коралски призна, че с хората, с които разполага, няма как да прави проверки на място. Общата численост на персонала на агенцията е 24 души. "Въпреки проблемите не бива с мръсната вода да изхвърляме и бебето и механично да се връщаме към стария режим", коментира той.

Последвайте канала на

Мая Йорданова
1260 0

Свързани новини

Коментари 0

Добави коментар

Добави коментар

Свързани галерии

Водещи новини