-
14 април 2014 16:19
- 1027
- 2
Националният съюз на превозвачите в България изрази своята официална позиция относно готвените изменения и допълнения в Закона за автомобилните превози. Писмото е изпратено до председателя на парламента Михаил Миков
Михаил Райков Миков е съвременен български политик, депутат и председател на 42-то Народно, зам.-председателя на парламента Мая МаноловаМая Божидарова Манолова е български политик, народен представител от парламентарната група на, председателя на Комисията по транспорта в НС Камен Костадинов и до четирите парламентарно представени партии.
Публикуваме текста на становището без редакторска намеса:
Уважаеми Дами и Господа,
Националният съюз на превозвачите е съсловна организация, в която членуват юридически лица, регистрирани от Министерството на транспорта като превозвачи, които на практика осъществяват близо 90 % от таксиметровия превоз на пътници на територията на Столична община. Всички дружества са с дългогодишен опит в осъществяването на дейността и смеем да претендираме, че познаваме в детайли проблемите й. На 11.04.2014 г. в средствата за масово осведомяване беше публикувана информация за внесени от народни представители, между които и бивш министър на транспорта, предложения за изменения и допълнения в Закона за автомобилните превози, с които да бъдат променени изискванията за пределната „възраст” на леките таксиметрови автомобили. По този повод бихме искали да изразим следното наше общо становище и предложения.
На първо място считаме, че поставеният за разглеждане въпрос не е маловажен и касае интересите както на представители на бранша, така и на широк кръг граждани, ползващи услугата, най-малкото защото в големите градове таксиметровият превоз на пътници е неразривна част от градския транспорт. Това налага по наше мнение една по-обстойна дискусия, в която да се потърси становището и на съсловните организации и дори на самите потребители - граждани и граждански организации. И до момента не сме имали възможност да изразим нашето становище, а то е следното. Предложението за законодателни промени предвижда първоначалното вписване на таксиметров автомобил в регистъра да е за коли на не повече от осем години от датата на първата им регистрация /при досегашно изискване от пет години/ и максимални години за експлоатация – 15 /при сега допустими – 10/.
Спецификата на таксиметровия транспорт на територията на столицата говори за следното. Територията на общината обхваща освен жилищните квартали, отдалечени на 15-20 и повече километри от центъра на града, така също и околни селища със статут на квартали. Тук са съсредоточени основните звена на държавната администрация, разположени по правило в централната част, така и множество бизнес сгради и големи търговски комплекси, изградени в крайните части – напр. „Бизнес парк „София“ в ж.к. „Младост-4“, ТЦ „Илиянци“, множеството обекти по т.нар. южна дъга и др. По подобен начин стоят нещата и в останалите големи градове, в които е съсредоточен основно регистрирания в страната таксиметров автопарк.
При ежедневна заетост на един таксиметров автомобил от по почти 24 часа на смени и съобразено и с пътникопотока и дължината на пробега, нормално той изминава почти 100 хил. километра на година. За десет години период на експлоатация това прави между 700 хил. и 1 млн. километра. Извън всякакво съмнение е, че това МПС е напълно амортизирано физически и технически и никакви твърдения, че при една добра сервизна поддръжка може да продължи да служи за платен превоз на пътници не могат да разсеят основателните съмнения за безопасността на водача и пътниците.
Завишаването на допустимите години за експлоатация с още пет ще доведе до влошаване на качеството на услугата, защото тя ще се предлага от амортизирани автомобили. По-сериозни са и опасенията за безопасността на превозите, защото с годините и увеличаване на пробега техническото състояние неминуемо ще се влошава, а средствата, необходими за техническа поддръжка ще се увеличават, което е несъмнено нерентабилно за собственика. Уговорката, че ще бъде максимално засилен контрола за проверка на техническото състояние звучи не особено убедително, като се има предвид начина на организация и практическото му извършване и към настоящия момент.
Идеята за допускане на първоначално вписване в регистъра на автомобили до осем години от първата им регистрация би довело до възможност на пазара да се въведат при минимални инвестиции изначално амортизирани автомобили. И това е така, защото критерият за възрастта е чисто формален и не е задължително обвързан и с техническото състояние на МПС. Ето защо считаме направените предложения в този смисъл за неудачни.
Същевременно сме съгласни отчасти и с обратното становище на превозвачите от по-малките населени места. Аргумент за това е обстоятелството, че на територията на една по-малка община, предвид пътникопотока и разстоянията един автомобил на 10 години от първата си регистрация може да има и пробег от 200 000 километра и да бъде напълно годен да продължи да работи като такси. В тази връзка би могло да се помисли за наистина диференциран подход при решаване на този проблем, но решаването „генерално” чрез предлаганите промени в ЗАвтП едва ли е удачен, като се има предвид общото разширяване по чисто формален признак на възможностите да се осъществява този вид дейност.
Евентуалното приемане на промени в този им вид и смисъл би било и много сериозно отстъпление от разработваната от дълги години политика за обновяване на таксиметровия автопарк и повишаване на качеството на услугата и безопасността й. Многократно тиражираните аргументи, че сегашните ограничения на „възрастта” ва автомобилите дискриминира някои от упражняващите дейността, карайки ги без нужда да инвестират в по-нови коли са очевидно несъстоятелни. Целта на всяка икономическа дейност е да се развива и подобрява, включително и чрез подобряването на условията за практикуването и потреблението й. Занижаването на изискванията неминуемо води до опасност професията да девалвира.
Споделяме предложението за евентуалното въвеждане и на минимална стойност на услугата от общините. Съображенията ни са, че както с въвеждането на пределна стойност на превозите се ограничи възможността за злоупотреби и увреждане интересите на потребителя, така с фиксиране на минимална стойност пък ще се ограничи нелоалната търговска практика на дъмпинг, при това в някои случаи съпровождан с други паралелни некоректни действия спрямо клиентите за компенсирането на по-ниската цена.
Уважаеми Дами и Господа, оставаме с готовност за дискусии и ползотворно сътрудничество за решаване на поставените в настоящото становище въпроси.
Последвайте канала на
Очаквайте на живо: Гран При на Лас Вегас, Верстапен с първи мачпойнт
ЦСКА - София и Лудогорец в лют двубой, планина от точки ги дели
Левски се завърна на победния път срещу Локомотив (София)
Барселона се срина на "Балайдос" за пет минути въпреки аванс от два гола
Манчестър Сити бе сгазен от Тотнъм на “Етихад” за петата си поредна загуба и даде шанс на Ливърпул да се откъсне
Милан и Ювентус изиграха скучен мач и зарадваха отборите пред себе си
Коментари 2
Добави2014.04.15 | 09:07
Добави коментар
Свързани галерии
Водещи новини
Радев заминава за официално посещение във Виетнам
24 ноември 202406:00
Фрапиращи случаи на домашно насилие: Опит за рязане на ръце и 40 години тормоз над жена
24 ноември 202407:08
Путин подписа закон, забраняващ рекламирането на живота без деца
24 ноември 202406:05
Германската външна министърка приветства постигнатото на КОП29 споразумение
24 ноември 202406:10
Нощна атака с дронове срещу Украйна
24 ноември 202406:17
Гръцки комунисти биха украинци
24 ноември 202406:46
Почитаме Света Екатерина
24 ноември 202406:20
Вятърът стихва, но утрините ще са мразовити
24 ноември 202406:28
Денят е с тежка, нестабилна енергия, чести прояви на агресия
24 ноември 202405:54
2014.04.15 | 09:07