МОН с насоки за учителите при използване на изкуствен интелект в обучението

  • 19 февруари 2024 15:27

  • 485
  • 2
МОН с насоки за учителите при използване на изкуствен интелект в обучението
© Pixabay

Министерството на образованието и науката изготви насоки за повече информираност при използване на изкуствен интелект (ИИ) в обучителния процес.

Документът е публикуван на сайта на МОН и ще бъде разпространен до образователните институции, като цели тяхната подкрепа при използването на нови технологии, без да има задължителен или обвързващ характер.

По инициатива на министъра на образованието и науката проф. Галин ЦоковГалин ЦоковПрофесор д-р Галин Борисов Цоков е избран на 6 юни 2023 г. за министър на образованието в кабинета на преди около месец в МОН бе създадена работна група, която да обсъди и приеме ключови приоритети в процеса на дигитализация в предучилищното и училищното образование и да формулира визия за свързаните с нея процеси и резултати за следващите 5-10 г. Сред задачите й беше и изготвянето на насоки за работа с ИИ, които целят подкрепа на учителите и повишаване на тяхната информираност.

За изготвянето на информацията бяха използвани материали, разработени от МОН, международни образователни институции, регионални административни органи, експертни организации от различни страни и др., а в работната група се включиха учители, директори, неправителствени организации и представители на водещи технологични компании.

В документа са представени примерни начини, по които ИИ може да се използва в образованието и да подобри някои учебни процеси, да насърчи индивидуалния подход и да допринесе за повишаване на резултатите на учениците. Анализирани са внимателно и потенциалните рискове, като са включени конкретни сценарии, в които употребата трябва да бъде прецизно управлявана.

Описаните напътствия и конкретни ситуации са в помощ на учители, ученици и родители в различни педагогически сценарии и операции в учебния процес за постигане на образователни цели. В документа е отбелязано също, че въпреки мащабните казуси, които ИИ е способен да решава, той не е заместител на умения и системите трябва да служат като поддържащи и помощни инструменти, без да заместват отговорностите на ученици, учители или администратори. Специално внимание е обърнато и на оценяването, където някои инструменти, базирани на изкуствения интелект, могат да бъдат много полезни, но само ако се използват внимателно. Подчертано е, че учителите не трябва в никакъв момент да се предоверяват на ИИ в този процес, а да го използват само като помощно средство, което да им освобождава повече време за индивидуална работа с учениците.

За екипа на МОН разработването на насоките е първа стъпка от дълъг процес, обусловен от постоянното и много динамично развитие на ИИ. Важно е обаче да се постави началото, като се даде систематизирана информация, която развенчава и някои от митовете и за пореден път категорично потвърждава, че в никакъв момент учителят не може да бъде заменен от технологиите. Неговата работа обаче може да бъде подобрена и подкрепена от технологични инструменти, ако те бъдат използвани правилно.

Нов проект на МОН осигурява подкрепа за над 75 000 деца и родители

 

Последвайте канала на

Десислава Станева
485 2

Свързани новини

Коментари 2

Добави коментар

2024.02.19 | 18:35

2
Шoкиpан съм, наскоро наyчих, че 90% от хоpата са заpазени с пapазити, поpади тях имаме повечето зaбoлявaния (включитeлно pак), алеpгии, хpонична умора и главоболие, тоpбички под oчите, акнe и пaпилoми, чести настинки и слаб имyнитет, тази инфeкция бавнo ни yбивa. Вземeте тecта и pазберете дали сте заpазени----> shout.to/testa

2024.02.19 | 15:41

1
Нека промиването на мозъци започне....сега

Добави коментар

Водещи новини