Проф. Тодор Танев: Всеки, който вдига ръка срещу дете - няма работа в образователната сфера

  • 11 февруари 2018 11:20

  • 4272
  • 11
Проф. Тодор Танев: Всеки, който вдига ръка срещу дете - няма работа в образователната сфера
© Булфото

След бруталния случай от бургаската детска градина „Брезичка“ за това трябва ли да има наказани, на какво се дължи агресията на възпитателките към децата – на професионално прегаряне или на стрес? Поставянето на видеонаблюдение ще предотврати ли подобна агресия спрямо децата? Дали има дискриминационен елемент при приема на пърокласници тази година. За всичко това от Novini.bg попитахме бившият министър на образованието проф. Тодор ТаневТодор Танев Проф. Тодор Танев е роден през 1957 г. в София. Завършил е социология в СУ „Св. Климент, който е учен, политолог и социолог.

„Критериите за набиране на персонал систематично са били принизявани. Вероятно няма достатъчно желаещи или по някакви други причини, дефицитът за кадри е известен в нашето образование“, каза проф. Танев във връзка с този случай.

„За съжаление не се взимат сериозни мерки за квалификацията на възпитателите“, отбеляза той. По думите му няколко хиляди учители са преминали по-сериозно обучение в центъра в Банкя. „Но това бяха учители в средното образование“, уточни Тодор ТаневТодор Танев Проф. Тодор Танев е роден през 1957 г. в София. Завършил е социология в СУ „Св. Климент.

„Това не се прави интензивно след влизането на новия Закон за училищното и предучилищното образование и в детските градини. Би следвало да се вземат спешни мерки в тази посока. Но остава едно положение – който вдига ръка срещу дете по какъвто и да било повод, не само че не му е работата в образователната сфера като възпитател, той трябва да бъде по всякакъв начин санкциониран. Това е недопустимо. Считам, че ежедневно трябва да протича текущ контрол. Текущият контрол трябва да бъде въведен като основна практика. За съжаление откриваме, че текущ контрол принципно няма, вместо него има скъсване между ръководството на немалко детски градини, персонала и родителите. Не защото това е грешка на ръководителите, а защото има вакуум в регламентите, те са остарели. Например самите регламенти не изискват да се извършва постоянен текущ контрол вместо сегашната практика да се контролира накрая на даден период, когато вече каквото е станало е станало. Нови регламенти в управлението на предучилищното образование трябва да бъдат въведени час по-скоро, както се прави в училищното образование“, категоричен бе той.

„Много правилно министър Вълчев каза, че от една страна видеонаблюдението ще има положителен ефект само в някаква степен, но ще доведе и до негативни реакции. Видеонаблюдението често изнервя персонала, има сериозно отрицателно становище от Синдиката на българските учители. Така че с този метод трябва внимателно да се действа, единствено и само там, където се стигне до съгласие от всички страни – възпитатели, родители и ръководство. Зависи от конкретния случай. Има огромна разлика от детска градина до детска градина – имаме частни, държави, за различни контингенти“, уточни бившият просветен министър.

По отношение на приема в първи клас проф. Тодор ТаневТодор Танев Проф. Тодор Танев е роден през 1957 г. в София. Завършил е социология в СУ „Св. Климент каза: „Дискриминация отново има, но това е твърде силна дума. По-скоро има неравномерно отношение. Няма съвършен списък от критерии, новите също не са. Всеки инструмент би имал несъвършенства. Колкото е по- сложен е един инструмент, се предполага, че ще работи по-добре, но практиката показва, че сложните машини работят по-несигурно „на бойното поле“. По тази причина тази година се прилага една по-ясна стъпка, за да се види как тя работи. Стига непроверени експерименти с пускане в практиката на мерки, които нямат оценка на въздействието. Вероятно сегашните ограничени критерии по-ясно ще покажат кое как работи“.

„По принцип, ако някой живее на територията на училището е редно да се има предвид с известна преднина адресът на такова семейство през последните три години пред други, които са дошли напоследък да живеят в същия район. Въпросът е на избор на район – сгради има достатъчно, но в „престижните“ райони те трудно достигат. Представете си как стоят нещата от гледна точка заварените – да виждат записани в училището отсреща децата, които не са расли на същата улица, а децата от улицата – да се пръснат с транспорта навсякъде другаде. до училищната възраст в района и изведнъж попадат в Това също е некоректно. В случая трябва да изберем между некоректности, да видим как изборът работи и след това да фиксираме постепенно следващи мерки. Министерството беше започнало такъв списък и вероятно започва внимателно да ги въвежда. След разглеждане тази година бяха отхвърлени някои мерки, за да не се задръсти системата. По-големият въпрос е не да се вземат мерки, а да се мисли стратегически – поливането с вода е мярка срещу избухналия пожар, а въпросът е да няма пожар“, подчерта проф. Танев.

„Що се отнася до ромите проблемът е много сериозен. Страховитото им маргинализиране тече усърдно в цялата държава и ще платим ужасна цена за това, което днес пренебрегваме. В това отношение не одобрявам тяхното изключване от едни или други училища и паралелки. Би следвало да се използват други механизми, които се знаят и бяха предложени“, алармира Танев.

Последвайте канала на

Мая Йорданова
4272 11

Свързани новини

Коментари 11

Добави коментар

2018.02.11 | 17:54

10
А къде е мястото на дете което посяга на учителя?

2018.02.11 | 17:54

11
Мястото му е у дома си и да се образова само.
80%

2018.02.11 | 14:48

3
100% съм сигурен, че си за биенето на ученици и деца, но иначе се чудиш те от къде се учат да са агресивни. Или само възрастните има право да са неуравновесени, изнервени и да бият по- слабите?
Този

2018.02.11 | 13:40

2
Тъпанар пак се изказва от коневръза.
80%

2018.02.11 | 16:37

6
Сигурно над 2/3 от българите смятат, че насилието е истинското правосъдие и искат да "избием ромите" да "избием гейовете" да "избием мигрантите" и после се чудят защо децата са агресивни. Какви да са? Спокойни и уравновесени ли?

2018.02.11 | 16:37

7
Троловската простотия със сигурност може да предизвика агресия.
80%

2018.02.11 | 13:40

1
100% съм сигурен, че си за биенето на ученици и деца, но иначе се чудиш те от къде се учат да са агресивни. Или само възрастните има право да са неуравновесени, изнервени и да бият по- слабите?
101%

2018.02.11 | 15:39

4
oт проблемите се притайват в социалният строй - това се вижда и от Космоса.Така че-свиквайте!
Бебо-3год.и 9мес.

2018.02.11 | 15:45

5
ас глем мувита ка се биат и аст се биа
ццц

2018.02.11 | 16:45

9
Образованието и децата са на свършване.

2018.02.11 | 16:44

8
хм, това може да се схване като призив ?? не удряйте децата с ръка , а само с тояга в извън полезрението на камерите ? другия вариант е наръчник на учителя за разрешените наказания ?

Добави коментар

Свързани галерии

Водещи новини