-
28 септември 2022 09:46
- 774
- 3
Димитър ИлиевДимитър Илиев е осемкратен рали шампион на България и е единственият българин, печелил три пъти е осемкратен шампион в българския рали шампионат и единственият българин, печелил три пъти най-престижното автомобилно състезание в страната – Рали България.
Илиев е роден на 2 август 1975 година в София. Той е син на известния автомобилист Владимир Илиев. Димитър ИлиевДимитър Илиев е осемкратен рали шампион на България и е единственият българин, печелил три пъти има магистърска степен по автомобилен и мотоциклетен спорт в НСА „Васил Левски“ – София, като придобива научна степен "доктор" и научна степен "доцент" в същата област. Дълги години работи като преподавател в спортната академия.
Повече от 14 години работи в сферата на безопасността на движението. Основател на Академия за безопасно шофиране, в която всяка година курсисти преминават теоретично и практично обучение за повишаване на тяхната квалификация и шофьорски умения. Заемал е редица обществени позиции и инициативи за повишаване на информираността на хората по проблемите на пътната безопасност и превенция на инцидентите на пътя.
- Г-н Илиев, почти всеки ден сме свидетели на катастрофи, които се случват на територията на страната. В част от случаите, дори и за неспециалистите е ясно, че недобре построените или поддържани пътища също могат да бъдат причина за тези злополуки?
- Да, пътната инфраструктура е много важна. Другите два фактора, които влияят, са човешкият, значение има и автомобилният парк. Не е нужно да си пътен експерт, за да направиш анализ. Определено имаме дефицити, наслагвани през последните 12 години и бих искал да кажа, че пътищата трябва да насочват към правилно движение и да предразполагат към спазване на законите. Това, което се наблюдава, е липсата на маркировки, пътни знаци в недобро състояние, съборени знаци, обрасли в растителност, които ограничават видимостта, както и лоша настилка. Не важи за всички пътища, но често се налага да шофираме и по такива.
- Как така в Германия по аутобаните няма ограничение на скоростта и няма катастрофи, а у нас има знак 70 на магистралата и пак сме в черните списъци за най-много жертви на пътя?
- Катастрофи стават във всички държави, дори и в най-подредените. Целта на инфраструктурата е да гарантира сигурността на хората. Ние няма да спрем да правим грешки, всеки човек допуска грешки, и се предполага, че при настъпване на инцидент обезопасителните системи трябва да гарантират минимални щети върху пътниците. Имаме проблем и със застаряващия автомобилен парк. Колкото по-съвременни са автомобилите, толкова по-високи параметри имат за активна и пасивна защита, съответно и риска за хората в тях е много по-малък. Сравнението с Германия е много трудно, тъй като това е една от най-развитите европейски държави.
- Напуснахте поста си в Агенцията „Безопасност на движението по пътищата“, защото АПИ отказа да извършва поддръжка на пътната инфраструктура. В каква държава живеем, след като политическото противопоставяне е по-силно от осигуряването на безопасност за хората по пътищата?
- Да, и не само заради това. Аз постъпих в агенцията с огромен ентусиазъм, и с намерението да дам принос към подобряването на безопасността и движението по пътищата. Това, което срещнах обаче, е съпротива от страна на институциите, доминирани от кадри на ГЕРБ, за търсене на работещи решения. Тъй като за пръв път работя в държавната администрация, силно впечатление ми направи колко по-лесно е да се изтъкнат причини, заради които не можем да намерим решение, отколкото да свършим работа. АПИ беше под управлението на ИТН и както стана ясно, тяхната мотивация е била съвсем друга, а именно да се продължат порочните схеми на ГЕРБ за разпределяне на огромни средства на избрани фирми. При рекорден бюджет от 2 милиарда и 400 000, поискаха 3 милиарда и 900 000. Искрено вярвам, че е дошло време, в което ние трябва да направим избор - дали да продължим със старите политики, или да тръгнем по пътя към една модерна, и безопасна, отговаряща на всички условия, пътна инфраструктура. Това ще бъде дълъг и труден преход. Щом в другите държави се справят, значи и ние можем. Въпросът е, да се смени моделът, и да се преструктурират институциите така, че да не са заложник в ръцете на шепа хора.
- Как могат да бъдат принудени институциите да работят за хората?
- Това е хубав въпрос с много труден отговор. Последните 12 години управление на ГЕРБ приоритетите са били да се строи на всяка цена. Масова практика е било основните ремонти да бъдат парвани под прикритието на текущи ремонти и поддръжка. Негативите от това са, че след ремонта пътят няма гаранция и реално никой не носи отговорността – оттам и качеството не е на необходимото ниво. В последните си месеци на управление, ГЕРБ са раздавали стотици милиони авансово за пътища без проекти, без отчуждители процедури. Впоследствие стана ясно, че част от тези средства са теглени в чували, на каса, дори имаше заловени лица. Доколкото знам, нито парите бяха намерени, нито някой понесе отговорност, нито се построиха пътищата. Това отваря и друг въпрос - за качеството на съдебната система, и работата на прокуратурата. Все пак обаче, аз срещнах и много съвестни професионалисти в институциите- хора, които си разбират от работата, и на които трябва да се даде шанс.
- Кога България ще има пътища, които да отговарят на европейските стандарти за строителство и безопасност?
- Вярвам, че е време да дадем шанс на професионалисти с интегритет, да заемат по- отговорни позиции като по този начин им се даде път и се намери решение за справяне с гореизброените проблеми. Едва тогава България може да тръгне към европейски пътища с високи стандарти за безопасност. Още веднъж искам да кажа, че това ще е изключително дълъг и труден процес.
- Какво мислите за изборната кампания? Колко важни са изборите на 2 октомври?
- Вярвам, че сме изправени пред исторически избор. Крайно време е да спрем да се примиряваме със стандарта, който имаме, и да помислим за бъдещето на нашите деца и за това как да върнем повече сънародници обратно в хубавата ни държава. Винаги съм бил оптимист, такъв съм и в монета, вярвам, че хората ще направят правилния избор в посока променена България.
Последвайте канала на
Свързани новини
Асен Василев: ГЕРБ се готвят да ограбят пенсиите на хората
27 септември 202216:02
Василев: От ГЕРБ искат да върнат постната пица, докато ние предлагаме най-силната социална програма
27 септември 202212:24
Асен Василев: ПП е първа политическа сила, готови сме да управляваме с ДБ и БСП
26 септември 202218:21
Асен Василев: Залагаме на цялостната социална политика, която не се финансира през дълг и дефицит
25 септември 202220:45
Асен Василев в Банкя: Ще се радвам да изпия едно кафе с г-н Борисов и да поговорим за кражбите му
25 септември 202217:21
Василев (ПП) се разходи из "Факултета". Хората му разкриха куп притеснения, основните - доходи, зима, липса на детски градини
25 септември 202213:18
Министър Илиев утвърди новата програма за масовия спорт - "Спортът - начин на живот"
03 ноември 202313:05
Новите програми на ММС - с 27 % повече средства за подготовка на спортистите и с 15% по-високи възнаграждения на треньорите
17 октомври 202318:43
Министър Димитър Илиев представи екипа и приоритетите си
04 юли 202318:35
Крумовград 0:0 Славия
Ботев (Враца) надви десетима от Етър и продължава да мечтае за спасение
Костов: Феновете не трябва да събличат играчите, а да ги обичат
Капитанът на Реал Мадрид си тръгва след 23 години в клуба
На живо: Ключови тройки на Златин Георгиев
"Контра": Ще има ли интрига за титлата след Реал Мадрид - Барселона
Коментари 3
Добави2022.09.28 | 12:20
2022.09.28 | 10:16
Добави коментар
Водещи новини
Картина от парламента: Росица Кирова от ГЕРБ спря микрофона на Мирослав Иванов от ПП, БСП заплашиха, че ще напуснат залата
19 април 202420:03
Митов официално оттегли номинацията си за външен министър и пак захапа Радев: Доказа проруската си ориентация
19 април 202417:22
Освободени са трима заместник-министри
19 април 202417:28
Асен Василев: Когато някой ви плаши, се огледайте много добре защо се опитва да ви бръкне в джоба
19 април 202418:32
НС възложи на министъра на енергетиката да предприеме действия за предоговаряне на споразумението с „Боташ“
19 април 202418:57
Ивайло Мирчев за "Боташ": Големите евроатлантически тигри ГЕРБ и ДПС станаха малки тигърчета
19 април 202417:47
Цветанка Андреева, политолог: Беше ясно, че Радев няма да допусне Митов във властта
19 април 202417:58
Проф. Ива Христова: Над 250 са вече случаите на коклюш в страната и ще се увеличават
19 април 202418:46
Първи случай на коклюш в Димитровград
19 април 202417:30
2022.09.28 | 12:52