България продава 13 военни летища

  • 01 август 2011 06:48

  • 134
  • 3
България продава 13 военни летища
©

От 13 летища с отпаднала необходимост ще се лиши военното министерство. Причината да бъдат подготвяни за изваждане на тезгяха, от една страна, е, че разходите за охраната им натежават много на бюджета на ведомството, а от друга, че базите се рушат заради липсата на средства за поддръжката им. Няколко авиобази ще бъдат пуснати за продажба още в края на есента, съобщи пред „Монитор” заместник-директорът на „Инфраструктура на отбраната” в министерството Огнян Йоцов.

Първите три аеропорта, които ще бъдат обявени за продан, са Мусачево до Елин Пелин, Малево до Хасково и Тенево до Ямбол. Търгът за друго авиационно съоръжение в пернишкото село Кондофрей пък вече е завършил успешно. Остава парите за апетитния имот да се преведат до десетина дни. За реалния му купувач се знае, че запален по самолетите богаташ. В последните години все повече заможни българи предпочитат да използват въздушния пред сухоземния транспорт, дори за изминаване на кратки разстояния в границите на страната. Придвижвайки се с частните си самолети, те пестят ценно време. От МО не крият, че с оглед на новата страст по аеропланите сред баровците очакват именно богаташи да проявят интерес към военните имоти.

Според написаната миналата година стратегия МО може да се освободи от имотите си по три начина. Първият е чрез продажба, вторият ­ посредством предоставяне за стопанисване на други държавни администрации или кметства, а третият ­ да бъдат отдадени за ползване на концесия.

Базата Бършен до Сливен например е първото авиосъоръжение, което ще бъде дадено безвъзмездно за разпореждане на кмета Йордан Лечков. Там има писта, предвидена за кацане на самолети, извършващи карго полети, която обаче би позволила да се приземяват и малки бизнес джетове. В същото време обаче сградите около полосата, които са собственост на военното министерство, са разрушени. Понеже никой не ги пази, от няколко години са обект на апашки набези, поясниха от МО.

Премиерът Бойко Борисов от своя страна вече нареди аеропортът в Балчик да бъде даден на концесия, като за целта беше взето и решение от Министерския съвет. Собствеността му ще бъде прехвърлена на Министерството на транспорта, а военните ще запазят част от съоръженията за нуждите на ВВС. Според Йоцов този подход най-добре защитава интересите и на държавата, и на обществото едновременно. След като бъде проведена процедурата за отдаване на концесия, аеропортът можело да поеме част от въздушния трафик към морето и да влезе в реална конкуренция с летищата във Варна и Бургас. Тъй като в района се разчита и на голф туризъм, там ще могат да кацат и чартърни и частни самолети. За целта обаче ще са необходими сериозни инвестиции, които да покрият високите международни стандарти на гражданската авиация.

Авиобазата в Мусачево също е в графата имоти с отпаднала необходимост. Тя се простира върху 550 дка и има акт за частна държавна собственост, което означава, че може да бъде извадена на пазара. Аероклубът и летището в хасковското село Малево пък е с площ 267 дка и разполага с асфалтобетонова писта. Там тече процедура по придобиване на същия статут на собственост, за да бъде обявен впоследствие търг. Идентична е и ситуацията с летище Тенево до Ямбол, което е построено върху 2140 дка и има асфалтова писта. За да бъдат продадени тези бази, се изисква решение на МС, защото данъчната им оценка според Огнян Йоцов ще надхвърли прага от 0,5 млн. лв., под който това не се налага.

Към всичките летища в комплект с инфраструктурата вървят и огромен по брой и обем сгради в които се е помещавала някога войската. Летището в Добрич например е разделено на два имота, като сградите и самата писта вървят поотделно. Мераци за него има общината. Преди да се пристъпи към преотдаването му обаче, трябва да завършат процедурите по заснемане. Гордостта на соцавиацията ни ­ базата в садовското село Чешнигирово, в което бяха дислоцирани страховитите за времето си изтребители МиГ-29, също е в списъка за освобождаване. Там има и над 200 сгради, както и резервна писта и разтоварище. За доста апетитно се смята и летището в Стара Загора. При него обаче има проблем със собствеността, за разрешаването на който в момента се работи. Сред базите в списъка са и Узунджово до Хасково, Соколаре до Бяла Слатина, Доброславци до Нови Искър, където бяха базирани изтребителите Миг-23 и грундовото летище Черногорово в Пазарджишко. На армията ни не е необходимо и летището в Габровница, както и атрактивната база Равнец до Бургас, където има над 130 постройки.

Последвайте канала на

Novini.bg
134 3

Коментари 3

Добави коментар
Българан

2012.08.17 | 19:56

3
Пак глупости написани. На Чешнегирово никога не е имало Миг29. Освен това сградите не могат да станат 200 дори и с тези в селото. Летището в Малево, Хасковско, пък се ползаше от ОСО, и е по-скоро селскостопанско. Ама как грандиозно звучи: България продава 13 военни летища. А всъщност се търси използване на изоставен бетон. Ами това е най-мъдрото решение. Вместо хората да ходят и да гледат като атракция изоставените писти е по-добре да се използват по предназначение- т.е. да се излита и каца на тях. Куриозното в случая е, че който ги закупи ще трябва да ги оборудва. Дори и електрическите кабели са изкрадени на повечето от тях. А оборудването на едно летище по изискванията на ИКАО си е доволно скъпо. Приветствам идеята. Отдавна трябваше да стане това. Пък и ще има работа за доста хора.

2012.08.17 | 19:56

2
А какво военните ще правят с опис Марица? Може би ще имат идея да ползват някога тези "летища", просто така за запасни такива. Не господа забравете от тук натаък, както искайте наричайте тези земи. Продадетели ги забравете някой да има правото, дори и при извънаредни ситуации да каца от държавните ВС. Ще си плащате....вероятно вече сте обмислили нещата.. дай боже
As I Lay Dying

2012.03.06 | 13:02

1
Щом има кво да се продава,продавайте.Остана малко,още 110 хил. km2 и готово.

Добави коментар

Водещи новини