Цените на българския мед са ударили дъното

Ниските изкупни цени, проблемите със здравословния статус на пчелните семейства поради липсата на адекватен контрол и профилактични прегледи от страна на БАБХ, както и отравянията на пчелите с пестициди - са най-големите предизвикателства пред бранша. Това обяви на пресконференция в Националния пресклуб на БТА днес зооинж.Михаил Михайлов, председател на Столичния браншови пчеларски съюз.

Михайлов обяви, че тази сутрин е внесъл в МЗХГ искане за субсидиране на всички пчелари с регистрирани пчели. По думите му директното субсидиране е неотложен ангажимент на държавата, тъй като чрез новата програма на Общата селскостопанска политика /ОСП/ сме "натикани" в една зелена архитектура, която не позволява директно подпомагане и то трябва да дойде от самата държава.

Защо тазгодишната продукция на пчеларите залежава в складовете?

Цените на българския мед са ударили дъното от 3.00 - 3.20 лв/кг на едро, заради вноса на украински мед, чийто показатели, заради сходните географски ширини, съвпадат с тези на нашия мед. За сравнение цените в Румъния, Гърция и Турция на меда варират от 10.00 до 12.00 и нагоре лв/кг., посочи Михайлов. Една от причините за това е и Търговско споразумение между Европейската комисия и търговския блок Меркосур. В него влизат Аржентина, Бразилия, Уругвай и Парагвай. Това споразумение предвижда безмитен внос на 45 хиляди тона от сладката храна от Меркосур в ЕС. Това според специалиста ще затвори изцяло пазарите на български мед в Европа, понеже цените, на които ще влезе меда от Латинска Америка, ще бъдат изключително ниски. Освен това тези нови вносни количества мед ще свалят допълнително цените.

Производството на мед в България е около 10- 15 хил. тона на година, което ни отрежда междинно място сред страните от ЕС, каза зооинж. Михайлов. Унгария е с 20 хил. тона годишно производство, Гърция - между 15 и 20 хил. тона, а Словения от 1 до 5 хиляди тона. Проблемът при нас е ниската култура на консумация - от едва 250 до максимум 450 грама годишно, за разлика от страни като Гърция, Германия и други, които консумират почти целия си произведен мед, с което вдигат и изкупните му цени. Това е жалко, защото българският мед е с изключителни физико-химични, органолептични и други показатели, които го правят превъзходна храна и лекарство за хората, коментира Михайлов.

Жалко е и че все още нямаме българска марка мед и той все още е неразпознаваем на международния пазар, заради пропусната възможност преди време. Само Странджанският мед е с регистрирано наименование за произход.

"Ние трябва в най-скоро време да се регистрираме и афишираме и тогава да претендираме за по-висока цена", коментира Михайлов. Причина за проблемите в бранша според него е и липсата на обединение в бранша, разделен между 17 отделни организации. В момента на път е да създаде и ново обединение на около 30 общински дружества, информира той.

Социално слаби и трайно безработни от Видинско ще се сдобият със собствени пчелини по проект

Страната ни изнася традиционно 3/4 или около 7-8 хил. тона мед и 1/4 остава за вътрешна консумация. Ниските изкупни цени обаче убиват производителите, а нелоялни, масово разпространени, търговски практики да се внася чужд /предимно китайски и украински мед/ у нас, който след това да се реекспортира преопакован като български, срива имиджа ни на международните пазари, твърдят от бранша.

Михаил Михайлов обяви още, че в рамките на тазгодишния Софийски фестивал на меда - зима 2019 г. от 15 до 20 декември под купола на Ларгото в столицата ще се състои Изложбата - базар на пчелен мед и други пчелни продукти. Целта на проявата е популяризиране на българските качествените пчелни продукти, тяхното реализиране и печелене на нови потребители чрез директния контакт производител - потребител.

Коментари

  1. 2019.12.12 | 14:14

    а качеството оре дъното отдавна....селски хитреци + глюкоза= SHIT!!!

  1. 1

Напиши коментар

Спорт

още

Водещи новини

още

Още новини

още

Най-четени

Най-коментирани

Земеделие

още

Анкета

Каква заплата получавате?

Каква заплата получавате?

Избрано от Интернет

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.