-
16 януари 2025 10:40
- 1186
- 3

В края на ноември месец служебният министър Евтим Милошев определи 2024 г. като "най-силната за туризма в България". И уточни, че успехът се измерва на базата на посещения и туристически регистрации както на българи, така и на чужденци.
По този повод Novini.bg изпрати ключови въпроси до Министерство на туризма относно парите за реклама, начините за достигане до наши и чужди туристи, целевите пазари и още:
Какви рекламни кампании е провело Министерството на туризма през 2024 г.?
За Министерството на туризма като държавна институция е важно да осигури присъствието на дестинация 'България" на генериращи и нови целеви пазари, промотирайки разнообразието и автентичността на българския туристически продукт. Освен като дестинация за зимен и летен туризъм, рекламните кампании акцентират и върху специализирани форми на туризъм, сред които климатолечение, еко туризъм, балнео и СПА туризъм, винено-кулинарни обиколки, културен туризъм, slow tourism, алтернативен туризъм и др.
Дейностите за популяризиране на дестинация България са много и разнородни: създаване на съдържание, купуване на рекламни позиции и време, организация на изложения, участие на форуми и събития, позициониране в рамките на значими културни и спортни прояви с международно отразяване, акции по насърчаване на продажбите, опознавателни пътувания за журналисти, блогъри и влогъри, сътрудничество с европейски организации и др.
През 2024 година са проведени кампании в чуждестранни телевизионни канали като част от маркетинговия микс. Сред медиите са: BBC, Channel 4, SKAI, ACTION24, Arena Sport, Superstar TV, TRT, ALSAT-M и SITEL.
Провеждаме тематични целогодишни дигитални кампании в платформите на Google и META, промотирайки устойчивите форми на туризъм като културен, винено-кулинарен, еко, балнео и СПА и др. Кампаниите се осъществяват на множество пазари — между 14 и 18 пазара на месечна база. Те комуникират различни видове туризъм, съобразени със съответния сезон, географски и демографски характеристики на целевите аудитории, както и спрямо интересите им. Изборът на целеви пазари се осъществява на базата на статистическите данни и анализи, които служат за основа при разработването на Годишна програма за национална туристическа реклама. За 2024 година са осъществени рекламни кампании в дигиталните платформи на следните пазари: Великобритания, Германия, Гърция, Естония, Испания, Италия, Латвия, Литва, Нидерландия, Полша, Чехия, Република Северна Македония, Румъния, Сърбия, Турция, Унгария, Финландия, Франция, Азербайджан и др.
През 2024 година беше проведена и 4-месечна рекламна онлайн кампания в платформата eSky на 4 пазара — Великобритания, Германия, Полша и Италия. eSky Group е популярна онлайн платформа за пътувания в Централна и Източна Европа.
Освен засилено онлайн присъствие, провеждаме и опознавателни посещения на представители на чуждестранни медии. От месец март 2024 г. стартираха опознавателни пътувания за чуждестранни представители на медии, инфлуенсъри, снимачни екипи и туроператори от Испания, Румъния, Полша, Узбекистан, Нидерландия, Италия, Германия, Кувейт, Латвия, Норвегия и Чехия. Опознавателните обиколки са част от мащабната маркетингова стратегия на Министерството на туризма.
Министерството на туризма организира участието на дестинация България в 22 международни туристически изложения, а именно:
ITB Берлин, Германия, WTM Лондон, Великобритания, TTR (пролетно и есенно издания в Букурещ, Румъния), EMITT Истанбул, Турция, Tourism & Travel Expo, Молдова, IFT Белград, Сърбия, fre.e, Мюнхен, Германия, TRAVEL+ Будапеща, Унгария, TOP RESA Париж, Франция, FITUR Мадрид, Испания, Ferien Messe Wien Виена, Австрия, СМТ Щутгарт, Германия, МАТКА Travel Fair Хелзинки, Финландия, IMEX Франкфурт, Германия, Arabian Travel Market (ATM) Дубай, ОАЕ, IGTM Лисабон, Португалия, PHILOXENIA Солун, Гърция, TT Warsaw Варшава, Полша, Touristik & Caravaning International Лайпциг, Германия, International Tourism Trade Show Вроцлав, Полша, Tourism EXPO JAPAN Токио, Япония.
Със съвместни усилия на Министерството на туризма, Aero TravelTalk (най-популярната и авторитетна медия за туризъм в Германия), концесионера на Летище Бургас и Летище Варна - „Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт“ АД, Асоциацията на инкаминг агенциите в страната, Libena Bulgarian Hotels (Melia Hotels), беше проведено мащабно събитие “Ерлебе България”/“Изживей България“. То се състоя в началото на месец юни в най-големия ни курорт Слънчев бряг и събра на едно място над 180 ключови представители на туристическия бранш от Германия, Австрия и Швейцария.
Министерството на туризма подкрепя и други инициативи на немския туристически пазар чрез серия от стратегически събития в Германия, както и съвместна рекламна кампания с авиопревозвача SunExpress във връзка с откриването на нови директни полети от Германия към България. Четири ключови града бяха домакини на поредица от бизнес срещи и събития, събрани в рамките на инициативата Road Shows — Франкфурт, Лайпциг, Хановер и Дюселдорф.
Маркетингова обиколка на представители на туристическата индустрия от България беше проведена и в Полша. В четирите града — Гданск, Познан, Вроцлав и Варшава, участниците от българска страна проведоха над 1000 B2B срещи с полски партньори.
Основната цел на тези събития беше да се задълбочат връзките между български и немски, както и полски туроператори, хотелиери и представители на туристическия бизнес.
Информационни събития бяха организирани също в Хамбург, Виена и Осло. Акцентът при представянето на туристическа дестинация България беше поставен върху богатото разнообразие от възможности, които България предлага в областта на здравния туризъм.
Друго знаково събитие за българския туризъм през 2024 г. беше домакинството на страната ни по време на Годишната среща на Европейската асоциация на туроператорите и туристическите агенции (ECTAA) през месец октомври. Тази среща събра лидери, ръководители и експерти в туристическата индустрия от цяла Европа, предоставяйки оптимална платформа за представяне на България и нейния туристически потенциал.
Министерството на туризма работи активно за привличане на български и чуждестранни туристи при провеждане на спортни събития в страната, като бяха проведени рекламни кампании за туристическа дестинация България в рамките на провеждането на Световната купа по сноуборд в зимния курортен комплекс Пампорово, Световна купа по ски алпийски дисциплини в Банско и други.
Какъв e общият размер на средствата за тези кампании и изразходвана ли е изцяло предвидената бюджетна сума?
Утвърденият бюджет за 2024 г. на Министерството на туризма по бюджетна програма „Развитие на националната туристическа реклама и международно сътрудничество в областта на туризма“ е в размер на 18 000 000 лв. Към момента са изразходвани 98% от утвърдения бюджет.
Кои са целевите пазари, на които България е била рекламирана?
Целевите пазари, които са таргетирани, включват: съседни пазари, Великобритания, Полша, Чехия, Словакия, Унгария, Германия, Израел (според обстановката), Испания, Италия, Естония, Латвия, Литва, скандинавските страни, Франция, Азербайджан и други, както и вътрешния пазар.
По какъв начин са реализирани рекламните кампании? (социални мрежи, телевизия, участия в изложения, онлайн медии и др.)
Рекламните кампании през 2024 г. са реализирани чрез следните комуникационни канали:
ATL комуникация: телевизионни, радио и онлайн канали от комуникационния микс;
BTL комуникация: организиране на опознавателни турове за инфлуенсъри, блогъри и журналисти; събитиен маркетинг в България (провеждане на световни спортни първенства и купи, конгреси, фестивали, форуми и други събития);
Организация и участие в 22 международни туристически изложения и събития с бизнес насоченост, включително най-големите и водещи: WTM Лондон, ITB Берлин и FITUR Мадрид;
Разпространение на рекламно-информационни материали и др.
Провеждани ли са рекламни кампании, насочени към привличане на български туристи?
Министерството на туризма приоритетно провежда рекламни кампании, насочени към привличане на български туристи.
Какъв e броят на туристите, привлечени от целевите пазари, и налице ли e увеличение спрямо 2023 г.?
За периода януари - октомври 2024 г. са отчетени близо 7,2 млн. регистрации на туристи в местата за настаняване с 10 и повече легла от изброените по-долу целеви пазари. Регистриран е общ ръст от 2.5% спрямо същия период на 2023 г. според данни на НСИ.
Регистрации на туристи в места за настаняване с 10 и повече и легла по данни на НСИ*
Националният статистически институт (НСИ) не публикува данни от проучването си за местата за настаняване за всички държави, а само за 37 държави. Резултатите от всички останали държави, например (Азербайджан, Армения, Грузия, Казахстан и много други държави), НСИ сумира и публикува общо в категория „останал свят“, но не ги разделя по отделни пазари.
Като алтернативен източник на данни за Азербайджан, Министерството на туризма използва данни на НСИ от друго проучване - това на ГКПП.
Съгласно резултатите от проучването на ГКПП за периода януари - октомври 2024 г., общият брой туристически посещения без транзит от Азербайджан е 4159, като е отчетен ръст от 396 спрямо периода януари - октомври 2023 г., когато те са били 4036.
Какви ca ключовите показатели 3a рекламната дейност в социалните мрежи, включително: Брой импресии; Брой гледания; Брой кликвания върху линкове.
Данни общо за Google и META (YouTube, Facebook и Instagram):
Брой импресии: близо 480 млн. (479 140 644);
Брой гледания: близо 30.5 млн. в YouTube (30 484 031);
Брой кликвания върху линкове: близо 5 млн. (4 908 617);
Достигната аудитория: близо 39 млн. във Facebook и Instagram (38 907 623).
Колко участници са се включили в изложения, организирани или подкрепени от Министерството на туризма през 2024 г., и какъв е сравнителният ръст спрямо 2023 г.?
За периода януари - декември 2024 г. са организирани и успешно проведени 22 международни туристически изложения в присъствена форма, а именно:
ITB Берлин, Германия; WTM Лондон, Великобритания; TTR (пролетно и есенно издания) в Букурещ, Румъния; EMITT Истанбул, Турция; Tourism & Travel Expo, Молдова; IFT Белград, Сърбия; fre.e, Мюнхен, Германия; TRAVEL+ Будапеща, Унгария; TOP RESA Париж, Франция; FITUR Мадрид, Испания; Ferien Messe Wien, Виена, Австрия; CMT Щутгарт, Германия; MATKA Travel Fair, Хелзинки, Финландия; IMEX Франкфурт, Германия; Arabian Travel Market (ATM), Дубай, ОАЕ; IGTM Лисабон, Португалия; PHILOXENIA Солун, Гърция; TT Warsaw, Варшава, Полша; Touristik & Caravaning International, Лайпциг, Германия; International Tourism Trade Show, Вроцлав, Полша; Tourism EXPO JAPAN, Токио, Япония.
Общият брой съизложители (всички участници на българските щандове, включително представители на туристическия бизнес, общини и други) е над 250. Те са представили своите предложения, оферти, висококачествени продукти и услуги.
Ръстът спрямо 2023 година е около 4%, като през 2023 г. броят на участниците на българските щандове е бил приблизително 240.
Какъв е броят на предаванията, посветени на туризма, излъчени в български и чуждестранни медии във връзка с кампаниите на Министерството?
През 2024 г. в българския ефир се излъчиха над 6 500 рекламни послания за туристическия ресурс на България.
Целогодишните рекламни кампании за насърчаване на вътрешния туризъм бяха реализирани по следните водещи български медии:
Българска Национална Телевизия (БНТ 1): 648 излъчвания в рубриката „Прогноза за времето“;
Нова телевизия: 52 рубрики „Дотам и обратно“; 52 интеграции в „Прогноза за времето“; 2 тематични 15-минутни филма в рубриката „Темата на Нова“; 2 тематични 30-минутни филма в рубриката „Да хванеш гората“;
bTV: 108 интеграции в „Прогноза за времето“; 11 тематични рубрики; Телевизия „Туризъм“: 1 000 излъчвания на 30-секундни рекламни клипове;
Дарик Радио: 87 рубрики; БГ Радио: 832 радио спота; Радио 1: 390 излъчвания и 26 рубрики; Радио Енерджи: 390 излъчвания и 26 рубрики; Радио Фреш: 328 радио спота и 169 рубрики; ФМ+: 328 спота и 169 рубрики; Зирок: 328 спота и 169 рубрики; Мелъди: 328 спота и 169 рубрики; Радио N-JOY: 153 излъчвания; Радио КласикА: 703 рекламни спота, 156 промо анонси и 13 рубрики.
Всички тези кампании включваха и дигитална реклама в техните онлайн медии и социални канали, засилвайки ефекта в онлайн средата. Те се реализираха чрез:
Конвенционални 30-секундни клипове и спотове;
Специализирани предавания/рубрики с туристическа насоченост;
Промоционални анонси.
Рекламата в мултинационални и национални чуждестранни телевизионни канали и дигитални платформи в чужбина за 2024 г. включваше:
Целогодишна рекламна кампания със спотове по телевизия BBC и дигиталната платформа BBC.com. Пазарите, които обхващаше, включваха Европа и Северна Америка:
Общо излъчени 1350 броя рекламни 30-секундни клипове;
Излъчени 4 епизода по 23 минути (общо 92 мин.) на „Wonders of Bulgaria“ — специална продукция на проф. Бетани Хюз, излъчени по BBC News Channel;
Бонус статия, написана от проф. Бетани Хюз, позиционирана на BBC.com. В резултат на кампанията са осъществени 23 000 000 импресии на BBC.com.
Кампанийно излъчване на рекламни спотове (с продължителност между 3-4 месеца) по британската Channel 4. Кампанийно излъчване на рекламни спотове в телевизионните и онлайн канали:
SKAI и ACTION24 (Гърция);
Arena Sport и Superstar TV (Сърбия);
TRT (Турция);
ALSAT-M и SITEL (Северна Македония).
Резултати от проведените кампании:
Телевизионна реклама:
Над 3 700 броя излъчвания на 30-секундни рекламни видео клипове;
Над 50% от излъчванията са били в праймтайм;
Достигната аудитория (Reach): над 50% средна стойност.
Дигитална реклама:
Близо 1 милион импресии.
Допълнителни материали:
Авторски и рекламни статии се публикуват извън договорни отношения или в резултат на проведени опознавателни пътувания в България.
Последвайте канала на
Свързани новини

Със сухопътен Шенген ще привлечем туристи от Гърция и Румъния
13 януари 202513:15

Министър Милошев връчи почетни статуетки „Златна роза“ за цялостен принос в туризма
08 януари 202514:03

Туристическият бранш с позитивни очаквания и за зимата, и за лято 2025
07 януари 202507:12

На 1 януари: 703 туристи от цял свят посетиха крепостта "Царевец"
02 януари 202515:15

Министерството на туризма похарчи всички пари за реклама през 2024 г.
27 декември 202417:13

2024 година - изключително успешна за туризма ни
17 декември 202410:35

МФ пусна в обращение нова емисия 3-годишни ДЦК
20 януари 202516:32

Дацов: България закъсня с внасянето в Брюксел на "бюджетен план"
20 януари 202514:56

Шенген улеснява пътуванията, но ще отведе ли българските туристите в чужбина?
20 януари 202514:44
,fit(968:545))
Мощно "синьо" начало на 2025 - Веласкес нанесе първа загуба на Лудогорец с дебюта си
,fit(968:545))
ЦСКА освободи Филип Филипов
)
Последният в Чемпиъншип хвърли бомбата във ФА Къп, изхвърляйки Ливърпул
,fit(968:545))
Ботев и Хебър могат да съжаляват, че не се победиха
,fit(968:545))
България - Унгария
,fit(968:545))
Преобразен Локомотив (София) отнесе ЦСКА 1948 в Бистрица
Коментари 3
Добави
2025.01.16 | 14:17
Добави коментар
Водещи новини

Деница Сачева: Абсолютен факт е, че бюджетът е на дефицит и той е голям
09 февруари 202519:04

Кирил Петков: Има три категории, които дърпат спирачката за еврозоната
09 февруари 202518:54

Министър Запрянов: Нашият F-16 ще е най-модерният на Балканите
09 февруари 202518:40

Анализаторът Владимир Владимиров: Бойкотът срещу високите цени в Хърватия няма общо с влизането на страната в еврозоната
09 февруари 202518:28

Патриарх Даниил приветства новоизбрания Видински митрополит Пахомий
09 февруари 202516:39

Песков нито потвърди, нито отрече за проведен разговор между Тръмп и Путин
09 февруари 202517:45

"Патриоти за Европа" демонстрираха единство в Мадрид въпреки някои различия помежду им
09 февруари 202516:59

Хеликоптер се разби в Германия, двамата пилоти са загинали
09 февруари 202517:26

Нови две земетресения с магнитуд над 4,0 по Рихтер на Санторини
09 февруари 202518:19
2025.01.16 | 13:04
2025.01.16 | 14:17