Всички пари ли бяха похарчени?
Реклама в различни канали
А за туристическа реклама бяха предвидени около 18 млн. лева.
От вече публикувания проектобюджет за 2025 г. стана ясно, че за туристическото министерството не се планират повече средства в сравнение с 2024 г., което отново е в противовес с исканията и амбициите както на бранша, така и на самото ведомство.
Министерството на туризма започна 2024 г. с амбициозен план за развитието на сектора, особено по отношение на рекламната кампания през годината. В бюджета на ведомството, тогава управлявано от Зарица Динкова, бяха заложени точно 28 254 500 лв. Сумата беше с малко над милион повече в сравнение с тази, с която разполагаше през 2022 г.
За реклама в български медии пък са похарчени 4 298 969 лв. Средствата са за целогодишни и сезонни рекламни кампании в 14 български радио и телевизионни медии. Основната цел на този вид реклама е „насърчаване на вътрешния туризъм“, казват от туристическото ведомство.
През 2024 г. Министерството на туризма не е инвестирало средства за реклама в международни печатни издания. За сметка на това обаче са проведени рекламни кампания в телевизията на BBC, както и в онлайн платформата BBC.com срещу 2 140 104 лв. (за цяла година). За кампанийно излъчване с продължителност 3-4 месеца в британския Channel 4, в телевизионните и онлайн канали на турската национална телевизия, както и в медии от Гърция, Северна Македония и Сърбия са похарчени 3 141 795 лв.
През 2024 г. ведомството, което от началото на април се ръководи от Евтим Милошев, е похарчило 17 484 000 лв. за маркетингови и рекламни дейности по програма „Развитие на националната туристическа реклама и международно сътрудничество в областта на туризма“. Това става ясно от отговора на въпросите на сайта economic.bg, отправени през платформата за достъп до обществена информация.
Сред новите канали, които бяха заложени в плана за 2024 г. за реклама, бяха платформите на Meta и Google. В тази посока са насочени 851 753 лв., като в тази сума „не са включени разходи за създаване на съдържание, инфлуенсър маркетинг и посещението на блогъри“, уточняват от Министерството на туризма.
Средствата са използвани за телевизионна, радио и онлайн реклама; организиране на опознавателни турове за инфлуенсъри и блогъри; събитиен маркетинг в България (домакинства на световни купи, конгреси, феситавали, форуми); организация и участие в около 30 международни туристически изложения и събития с бизнес насоченост, както и разпространението на рекламно-информационни материали.
Така на практика излиза, че туристическата рекламна кампания на България е била доста активна през 2024 г. и ведомството е успяло да изпълни амбициозния си план, поне откъм похарчени пари. Каква ще бъде през следващата година, все още не е ясно, тъй като няма нито приет бюджет за 2025 г., нито официално обявен план за действие от страна на Министерството на туризма.
)