-
23 януари 2019 11:54
- 546
- 1
Добре е да планираме по-отрано почивките си, защото възможните рисковете могат да бъдат сведени до минимум, голяма част от тях дори и елиминирани.
Това каза председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов в интервю за радио Фокус. Той добави, че ранните резервации са по-изгодни и от гледна точка на цената. Маргаритов обобщи най-често срещаните рискове при организирането на почивка. „Обикновено това са случаите, в които има некоректна практика на този, който стои отсреща, най-често туристически агенции. Добре е да се проверява дали са регистрирани в Министерството на туризма и имат ли валидна застраховка „Професионална отговорност”, която към момента е единственият механизъм и при неблагоприятно развитие на събитията около организираното пътуване, може да послужи като обезщетение за претърпените от потребителите вреди”, обясни той.
По думите на председателя на КЗП другият риск е да ни хареса много това, което се предлага – да е добре обяснено, красиво илюстрирано, а после да се окаже, че част от обещаните услуги не могат да бъдат предоставени или че действителността е по-различна от предварителното описание. „Това ще води до разочарования и до неоправдани разходи, които бихме извършили”, добави Маргаритов.
При отменени пътувания потребителите също разполагат с права. „Има един принцип, който законът е въвел и последните европейски законодателни актове продължават да провеждат тази политика. Той гласи, че туроператорът носи отговорност за всяко неизпълнение или неточно изпълнение на своите задължения по договора, заяви Маргаритов. И обясни, че не се допускат оправдания с вина на някой от контрагентите – като транспортни фирми, например. „Те могат да бъдат единствено аргумент в полза на регресни претенции от страна на туроператора към неговите контрагенти, но по никакъв начин не могат да засегнат потребителските права”, коментира той.
При неблагополучно развитие на едно пътуване, потребителите веднага следва да потърсят представителя на съответната туроператорска агенция, която организира пътуването, за да разберат какво е действителното положение и да предявят всички свои претенции към него първо. „Най-важното е да се запази спокойствие. Особено когато има група туристи, могат да се съставят протоколи, които впоследствие да послужат и като доказателство, ако туроператорът не изпълни своето задължение да компенсира по съответен начин потребителите. Това ще помогне на контролните органи да установят параметрите на нарушението и оттам – полагащото се на пътуващите обезщетение.
Димитър Маргаритов обясни и какво следва да направим, ако пътуването не се осъществи и туроператорът бави дълго време връщането на заплатените от нас суми: „Труден е процесът. Особено когато туроператорът е изпаднал във финансово затруднение или когато поради умишлени свои действия той съзнателно предизвиква тази невъзможност – престава да функционира, преустановява дейността си, премества се на друго място, трудно бива откриваем. В тези случаи нищо друго не остава на хората, освен да разчитат на съдействието на институциите, на контролните органи. Нямам предвид само нас, понякога се налага съдействието и на полицията. Ако се стигне дотам, че безспорно бъде установено, че на потребителите са дължими суми, но те не могат да бъдат възстановени от туроператора, то тогава и намесата на съда понякога би била наложителна, за да може да се стигне поне до един акт, въз основа на който хората биха могли да претендират. Но това са сложни процедури, затова предварителния избор, насочването към определен партньор – това са важните неща, които биха могли да предпазят хората от това да попаднат на недобросъвестни търговци.”
Повече за правата при пътуване със самолет и автобус можете да прочетете на официалната страница на функциониращия към Комисията за защита на потребителите Европейски потребителски център.
Последвайте канала на
Свързани новини
КЗП: Рискове дебнат потребителите, които се изкушават от покупки от физически лица в социалните мрежи
16 януари 201914:15
КЗП: При препродаването на подаръци през социалните мрежи да търсим надеждна комуникация с предлагащия офертата
08 януари 201909:31
КЗП: Все още можем да върнем или заменим някои подаръци от празниците
07 януари 201911:15
КЗП: Разходите по връщането на онлайн покупки заради дефекти или заблуди при продажбата са за сметка на търговеца
05 януари 201910:14
470 жалби са постъпили в КЗП по празниците
03 януари 201908:56
От КЗП с подробности за рекламациите, фалшивите отстъпки и несъществуващите намаления
02 януари 201916:26
Измамница завлича туристи с почивки на морето
09 август 201908:30
КЗП започва активни проверки по морето от началото на юли
10 юни 201910:37
КЗП: Аптека е подвеждала клиентите си за размера на отстъпките на лекарствата
01 март 201910:00
Фантастично! Алберт Попов триумфира в слалома в Мадона ди Кампильо
Барса сломи Атлетик и е на финал, но и ВАР помогна
Тотнъм нанесе едва втората загуба на Ливърпул от началото на сезона
Ланс си хареса още един футболист на ЦСКА - София?
Ужасяващ епизод с Бентанкур в първите минути на Тотнъм - Ливърпул
Спартак понесе ново разочарование в Европа
Коментари 1
ДобавиДобави коментар
Водещи новини
Депутатите приеха на първо четене промените в Закона за съдебната власт
08 януари 202520:27
Депутатите приеха на първо четене и петте законопроекта за промени в ИК
08 януари 202518:55
Проф. д-р Пламен Киров: Вместо да изберат нов ВСС, депутатите внасят каскада от закони, за да спрат конкретен човек
08 януари 202518:07
Журналистът Стояна Георгиева: Борисов по-скоро не иска да прави правителство
08 януари 202519:04
Провалиха се преговорите за нов КТД в Столичния автотранспорт
08 януари 202519:52
АПИ има вина за катастрофата на АМ „Струма“, при която загинаха 45 души от Северна Македония
08 януари 202521:39
Водещите новини! Два пъти над нормата е замърсяването на въздуха в София. ЕК отговори на Тръмп, намекна за „съвместна отбрана между държавите от ЕС“
08 януари 202519:24
Огненият ад в Лос Анджелис: Бен Афлек е евакуиран, домовете на Том Ханкс и Стивън Спилбърг опустошени
08 януари 202518:16
Огромен крокодил разкъса многодетна майка
08 януари 202520:22
2019.01.23 | 12:21
Смешник