-
28 юни 2016 07:31
- 1646
- 0
Круизните кораби по река Дунав се увеличават с всяка изминала година. През 2000 година те са били стотина, а сега броят им достига 170, по данни на Дунавската комисия. Това съобщи в интервю за БТА Иван Жеков, директор на Дирекция "Речен надзор-Русе" към агенция "Морска администрация".
Общо 340 посещения на круизни кораби се очакват край Русе през този туристически сезон по река Дунав, който започва от април и продължава до началото на ноември.
До момента край града вече са акостирали 111 плавателни съда и повече от 13 700 пътници. Традиционно най-много са туристите от САЩ и Германия - съответно 3 867 и 3 734. Следват англичаните - 1100, французите са 920, австралийците са 760, колкото и швейцарците, а канадците са 630.
Анализи от последните години показват, че половината от туристите са на възраст над 65 години, а около 80 процента са тези на повече от 50 години. Само два процента са младите хора до 35-годишна възраст.
Жеков поясни, че всяка година броят на речните кораби по Дунава се увеличава с от пет до десет. Около 15 са компаниите, които оперират по поречието на реката. По-голямата част от тях са новосъздадени - след 2000 година, а едва три съществуват от първата четвърт на миналия век.
Корабите под български флаг са шест и са собственост на русенската компания "Дунав турс".
Жеков каза още, че има речни круизи за всякакви бюджети. Българските туристи са малко. Те предпочитат късите едноседмични рейсове между Германия и Унгария или дестинациите по река Рейн и Мозел.
Повечето от туристите посещават основно района между Германия и Унгария, като залагат на по-кратките круизи, продължаващи от пет до седем дни. Друга по-малка част от пътуващите избират 12-14-дневните круизи до делтата на реката.
"Докато стигнат до Русе, корабите преминават през няколко европейски столици - Виена, Братислава, Будапеща и Белград. Идвайки насам, ние трябва да им предложим нещо по-различно, но това трябва да го решат експертите по туризъм", коментира Жеков. Той посочи, че два са понтоните в Русе, които се използват от круизните кораби за акостиране. "Те отговарят на изискванията за експлоатационна годност и за сигурност, и като възможности да поемат трафика", обясни Жеков и допълни, че адмирира изготвения от общината проект за благоустрояването на русенския кей.
Круизният туризъм е зависим от нивото на река Дунав. През миналата година посещенията на круизни кораби край Русе са били 280 от заявени 400. Причината са ниските води на Дунав през месеците юли, август и септември, заради което операторите са отменили част от пътуванията до делтата на реката. "Ако това се случи и през тази година, няма да е никак приятно", заяви Жеков.
По думите му круизните кораби могат да плават при ниско ниво, тъй като капитаните им са достатъчно добри професионалисти. "Причината обаче да не го правят е непредвидеността на състоянието на корабоплавателния път - т.е. дали няма да заседне някой голям товарен конвой с недобросъвестен капитан, неспазил заповедта. Така графикът на круизния кораб ще бъде нарушен. Поради това се минава на план "Б" - с автобуси или просто се отменят посещение до делтата", обясни Жеков.
Той каза, че и високото ниво на реката може да бъде недостатък и риск за круизните кораби, тъй като тогава те не могат да преминават под мостовете, намиращи се основно в германския участък. "Корабите трябва да изчакат нивото да спадне или да търсят вариант за транспорт с автобус", посочи Жеков. Той коментира, че круизният туризъм изисква много компетентни и квалифицирани кадри, които да издържат на темпото. По думите му между 40 и 60 души достига екипажът и персоналът на един речен круизен кораб.
Според него голяма част от чуждестранните компании си позволяват да отделят висок бюджет за заплати на кадрите си. "Например, матрос би получил месечно възнаграждение от над 1000 евро, докато на капитана заплатата е над 3000 евро. Като това възнаграждение те го получават целогодишно. Отделно, имат и допълнителни социални придобивки", каза Жеков и допълни, че български фирми не могат да си позволят подобно заплащане целогодишно. По думите му няма недостиг на кадри в сферата на речния круизен туризъм, тъй като заплащането е прилично.
"Корабособственици, които не могат да си позволят прилично заплащане, се примиряват да работят или с недостатъчно квалифициран персонал, или с пенсионирани специалисти", заяви Жеков. Той даде пример, че по различен начин се добива професионалната квалификация у нас и в Холандия. "Образователната система в Холандия предлага и работа по време на обучението. Така още на 23-24 години един холандец може да стане капитан", каза Жеков.
Последвайте канала на
Свързани новини
Нивото на р. Дунав в българския участък се повишава
24 юни 201607:30
С 5 см се е понижило нивото на река Дунав при Свищов
21 юни 201611:22
Дънни ями застрашават живота на плуващите в река Дунав
17 юни 201606:42
Продължава издирването на момичето, изчезнало в Дунав край Силистра
06 юни 201610:49
Повишава се нивото на река Дунав при Свищов
23 май 201612:54
Сериозно се е повишило нивото на река Дунав през последните 24 часа
20 май 201609:11
Традиционно преплуване на Дунав направиха днес силистренци (снимки)
27 август 201618:10
Нивото на Дунав в началото на българския участък се понижи
08 август 201608:59
Двама младежи са изчезнали във водите на Дунав край Русе
15 юли 201606:42
Ахмед Ахмедов "скъса" мрежата на Хебър
България се натресе на тим с куп играчи от Висшата лига за влизане в дивизия "В" на Лигата на нациите
Жребият в Лигата на нациите определи: ще има повторение на последните два изцяло европейски финала на световни първенства
Черна гора - България
Станислав Генчев: Бяха тежки дни!
Илиан Илиев: Ирландците не бяха моят най-предпочитан противник
Коментари 0
ДобавиДобави коментар
Водещи новини
Борисов би 6 часа път, за да почерпи на банкет в Дулово: говори за Шенген и се самопромотира като евентуален премиер
22 ноември 202419:17
Надежда Йорданова е ядосана заради "оставката" на Даниел Чипев от БНТ: Това е огромен проблем
22 ноември 202417:57
Павела Митова от ИТН: Силви Кирилов е уролог, явно бърка в здравето на големите мъже в политиката ни
22 ноември 202417:39
Росен Плевнелиев: България затъва, единственото ни спасение е еврозоната
22 ноември 202418:49
Ето какво пише в общата декларация, която ни отваря вратите за сухопътен Шенген
22 ноември 202417:21
Водещите новини! От март 2025 г. България ще влезе в Шенген? Кремъл: Изстрелването на хиперзвукова ракета е предупреждение към Запада (и още…)
22 ноември 202419:08
Москва има готовност отново да изстреля хиперзвукова ракета
22 ноември 202418:12
Мъск уволни 80% от служителите на X
22 ноември 202417:16
На 23 ноември празнуват три любими български имена
22 ноември 202418:03