Спад на продажбите на нови автомобили в ЕС през март с 5,2%, но ръст в България с 29,2%

  • 18 април 2024 11:38

  • 272
  • 2
Спад на продажбите на нови автомобили в ЕС през март с 5,2%, но ръст в България с 29,2%
© Pixabay

Продажбите на нови автомобили в ЕС се свиха през март 2024 г. с 5,2% спрямо година по-рано, отбелязвайки първи спад за годината, за който влияние оказаха почивните дни за католическия Великден.

Това показват последните данни на Асоциацията на европейските автомобилостроители (ACEA), предаде БНР.

В същото време регистрираните нови автомобили в България скочиха през март с 29,2% спрямо същия месец на 2023 г.

Продажбите (регистрацията) на нови пътнически автомобили в Европейския съюз се понижиха през третия месец на годината с 5,2% след ръст с 10,1% месец по-рано, достигайки 1,032 млн. броя. Спад отчетоха и четирите водещи автомобилни пазара в ЕС, като тои в Германия се сви с 6,2%, в Испания - с 4,7%, в Италия - с 3,7% и във Франция - с 1,5 на сто.

Данните на ACEA показват, че новорегистрираните автомобили в България са нараснали през март с 29,2% спрямо същия месец година по-рано, достигайки 3 944 броя.

В рамките на първите три месеца на 2024 г. автомобилният пазар в ЕС обаче отбеляза растеж с 4,4% спрямо същия период на предходната година до близо 2,8 млн. броя новорегистрирани автомобили, като в Германия беше отчете растеж с 4,2%, в Италия с 5,7%, във Франция - също с 5,7% и в Испания с 3,1 на сто.

В България регистрацията на нови автомобили пък нарасна през периода януари - март с цели 46,8% до общо 11 528 броя.

През март продажбите на нови електрически автомобили в ЕС отбелязаха спад от 11,3% до 134 397 броя, като техният пазарен дял се сви до 13% от 13,9% година по-рано. Въпреки че продажбите на електромобили в Белгия и Франция скочиха съответно с 23,8% и с 10,9%, продажбите им в Германия паднаха с цели 28,9%.

В същото време регистрацията на нови хибридни автомобили нарасна през март с 12,6%, като продажбите им във Франция скочиха с цели 29,6%, а в Италия с 8,3%, докато в Германия беше отчетено слабо понижение с 0,3 на сто. Това доведе до увеличаване на техния дял в целия автомобилен сектор до 29% от 24,4% през март 2023 г.

Пазарният дял на хибридните автомобили остава втори след този на продажбите на нови автомобили с бензинови двигатели, който достигна през март 35,4%. Продажбите на бензинови автомобили обаче спадна през март с 10,2% на годишна база, а на дизеловите коли - с цели 18,5%, с което техният общ пазарен дял се сви до 47,8% от 51,8% година по-рано.

За разлика от общата тенденция в ЕС на понижение на продажбите на електромобили през март, в България техните продажби се повишиха с 3,7% до 141 броя от 136 броя, продадени година по-рано. Регистрация на нови хибридни автомобили в България пък скочи през мат с цели 91,5% до 90 броя от 47 броя през март 2023 г.

В България обаче продължава да се продават доста повече бензинови и дизелови автомобили, като през март техните продажби се повишава съответно с цели 32,4% (с 2 876 броя) и с 13,6% (с 644 броя) спрямо година по-рано.

Пазарен дял на различните видове автомобили в ЕС

Междувременно почти всички водещи европейски автомобилни компании в ЕС отбелязаха спад в продажбите през март 2024 г.

Продажбите на автомобили от немския автомобилен гигант "Фолксваген" (Volkswagen Group) се свиха през март с 9% на годишна база, като в същото време Volkswagen намали своя пазарен дял до 24,3% от 25,3% през март 2023 г., но въпреки това запази лидерската си позиция на автомобилния пазар в Европа.

Голямата френска компания Renault Grouр (произвеждаща моделите Renault и Dacia) отчете по-слабо понижение с 2,1% при продажбите на нови автомобили през миналия месец, което доведе до увеличаване на пазарния ѝ дял до 10,5% от 10,1% година по-рано.

Понижение през март с 6,7% отчетоха продажбите на нови автомобили на луксозната немска марка BMW, докато при другата луксозна макар Mercedes-Benz беше отчетено по-скромно намаление с 1,7 на сто.

По-солидно понижение с 12,6% беше отчетено от автомобилния консорциум Stellantis - обединението между италианската FCA Group и френската PSA Group или Peugeot.

Toyota Group обаче отчете ръст на продажбите в ЕС с 18,4%, докато продажбите на Ford се свиха с цели 23,4 на сто.

Продажбите на електромобили на Tesla в ЕС пък се сринаха през март с цели 30,4% (до 30 451 броя) спрямо година по-рано, като пазарният дял на компанията на Илон Мъск се сви до 2,8% от 3,8% през март 2023 г.

Последвайте канала на

Десислава Станева
272 2

Свързани новини

Коментари 2

Добави коментар

2024.04.18 | 11:58

1
Богата държава , за някои...

2024.05.25 | 07:25

2
❤️ Г­­­о­­­р­е­­щ­­и­ ­м­о­м­­и­­ч­­­е­­­т­а­­ ­­в­и­­­ ­­о­­ч­­­а­к­в­а­­т ­­-­­ X­­­1­­­8­.­F­­­U­­N

Добави коментар

Водещи новини