Чакаме за нова кола като през соца

  • 13 септември 2021 21:49

  • 3668
  • 4
Чакаме за нова кола като през соца
© gettyimages

Между 6 и 8 месеца отнема чакането за доставка на нова кола от момента на нейното конфигуриране и сключване на сделката с търговеца до физическото й получаване от клиента. Това показа запитване до вносителите на най-популярните автомобилни марки в България, пише „Телеграф“.

Причината е глобалната криза с доставка на чипове (полупроводници), които се използват във всички електронни системи на новите модели. Тя започна в началото на годината и се дължи на множество затворени заводи в Азия заради дългите локдауни, повишеното търсене на телефони, таблети и лаптопи в света заради хоумофиса, онлайн обучението и др. Проблемът се появява в момент на съживяване на сринатия от пандемията автомобилен пазар както в Европа, така и у нас. От началото на 2021 г. до края на август продадените леки и лекотоварни автомобили в България са 22 377, сочат данните на МВР, спрямо 15 206 за същия период на 2020 г.

Колите втора употреба поскъпват с 20%

Времето за чакане зависи от различни фактори като избрана марка, модел, складови наличности към момента и др. Затова не всички вносители са еднозначни в отговорите си. Факт е обаче, е ако преди кризата се чакаше повече основно за по-луксозни модели, при които индивидуалното конфигуриране по желание на клиента е имало основна роля за това, то сега се чака и за най-масовите модели по пътищата ни.

От кухнята

През изминалата седмица клиент на най-разпространената френска марка у нас качи снимка във фейсбук групата на бранда с най-масовия ѝ градски модел пред столичен шоурум, с текст: „Струваше си 4 месеца чакане“. В коментарите под снимката други членове на групата се оплакват, че са чакали по 5 месеца, а в момента записват поръчки за март-април 2022 г. В отговора на официалния вносител на френската и дъщерната ѝ румънска марка се посочва, че моделите, които се предлагат на българския пазар, се произвеждат в 12 завода в Европа, Азия и Африка. Разликата само в срока на доставка на модел, който се произвежда в Румъния, и такъв, който се произвежда в Източна Азия, е 2 месеца.

Другият основен вносител на френски коли казва, че в настоящата ситуация предпочитат да предлагат предимно от наличните автомобили, като за целта се стараят да поддържат разнообразен склад.

Вносителите на популярна марка у нас, произвеждана в Чехия, пък са доста по-конкретни и признават, че доставят автомобили по поръчка до 150 работни дни. При това няма разлика в чакането в зависимост от модела и нивото му на оборудване, тоест дали автомобилът има повече електронни асистенти. Вносителите допълват, че имат отлив на клиенти заради кризата с чиповете и такива, които са сменили избора на марка, заради ограничените складови наличности и са отишли при други вносители с повече коли на склад.

Представителите на най-популярната немска марка у нас казват, че на централно ниво в концерна е създадена работната група, свързана с въпросите с полупроводниците, чиято цел е да сведе до минимум ефекта на недостига. От компанията планират до голяма степен да компенсират загубеното производство и да намалят големия брой натрупани поръчки. Планират се да бъдат добавени допълнителни производствени смени, когато е възможно.

Лукс

Вносителят на две луксозни британски марки за България, също признава, че чакането при тях е поне в рамките на 6 месеца. „В зависимост от доставките в заводите на чипове и полупроводници, колите се потвърждават поетапно за производство, като тези, които са маркирани като продадени, са с приоритет“, уточнява бранд мениджърът на компанията. За разлика от непремиум марките обаче, тук чакането е пряко обвързано с нивото на оборудване, т.е. количеството на поръчаните екстри. Интересното е, че колкото е по-високо оборудването, толкова по-малко се чака. Ако опцията, която изисква чипове или полупроводници е стандарт в дадено оборудване, се произвежда по-лесно и по-бързо. Ако е допълнителна към оборудването и трябва да се заплати допълнително, се чака повече. Вносителите допълват, че към момента колите им на склад са твърде ограничено количество. Ако преди кризата с чиповете са поддържали по около 200 автомобила, то сега разполагат с едва 20. Необходимостта от чакане нерядко води до огорчение у част от клиентите на луксозните коли, но след като се уверят, че навсякъде положението е подобно, се връщат отново в шоурумите. Правят се и компромиси с желан цвят или ниво на оборудване, само и само да се вземе автомобил на склад, за да се избегне чакането.

Произвеждат между 7 и 9 млн. бройки по-малко

В глобален аспект абсолютно всички компании страдат от недостига на чипове, което ще доведе до производството на 7 до 9 млн. автомобила по-малко, прогнозират аналитиците на компанията BCG. През първото тримесечие на 2021 г. световната автомобилна промишленост е произвела 1,4 млн. по-малко коли, през второто тримесечие цифрата е била 2,4 млн. Очакванията на BCG са за производство на 3 до 5 млн. автомобила по-малко през следващите две тримесечия. През първото полугодие най-големите губещи са Ford (-700 000 автомобила), Stellantis (почти 600 000 по-малко произведени коли), Renault-Nissan-Mitsubishi (-415 000) и др. Наскоро Toyota завя, че съкращава световното си производство с 40% през септември, като само това означава 300 000 по-малко произведени коли.

Очакват кризата да продължи до 2023 г.

Немските автомобилни гиганти като Volkswagen, BMW и Mercedes-Benz, не очакват кризата с чиповете да бъде преодоляна скоро. Шефът на Mercedes-Benz Ола Келениус прогнозира, че проблемите могат да продължат до 2023 г. Volkswagen също споделя това мнение, а BMW предупреждава, че проблемите с полупроводниците могат да продължат, без да уточнява докога. Някои от големите в бранша отговарят с отварянето на нови производствени мощности. Bosch спешно инвестира 1 млрд. евро в нов завод за чипове край Дрезден, Германия, в опит да намали зависимостта на европейските автомобилни производители от доставки от Азия. Към момента пък много автомобили се продават без ключови електронни функции, които ще бъдат инсталирани по-късно, когато в компаниите бъдат доставени чипове.

Мая Йорданова
3668 4

Свързани новини

Коментари 4

Добави коментар

2021.09.14 | 09:44

4
Вижте руската лада Джип,няма сравнение!
Дали

2021.09.14 | 06:39

3
Проблемът е в българските търговци, наречени вносители, които поддържат ниски наличности. Така им е изгодно, ползват безлихвен ресурс за 6-7 месеца и после ви доставят нещо, което не е ОК. Има и драстични истории с удряни МПС, маскирани, като нови и т.н. Изобщо има такъв народ.

2021.09.14 | 06:28

2
кой може да си ПОЗВОЛИ НОВА КОЛА , ОСВЕН МУТРИТЕ
Искахте некерманов капитализъм

2021.09.14 | 06:24

1
на ви некерманов капитализъм :)))

Добави коментар

Водещи новини