Пазарът на земя за строителство отбеляза най-силното си тримесечие от 2009 г.

  • 04 август 2015 15:45

  • 1732
  • 0
Пазарът на земя за строителство отбеляза най-силното си тримесечие от 2009 г.
©

Със сделки за малко над 24 млн. евро пазарът на строителни терени отбеляза най-силното си тримесечие от есента на 2009 г. насам. Данните са за периода април-юни на 2015 г., като за този период продажбите на земя са формирали 75% от инвестиционния пазар. Общият му обем за второто тримесечие е 33 млн. евро, според консултантската компания Forton, стратегически партньор на Cushman&Wakefield за България и Македония с 10 години опит на пазара на бизнес имоти.

Общо за първото полугодие на 2015 г. сделките с бизнес имоти възлизат на близо 64 млн. евро. Най-голямата от тях отново е за земя за строителство – продажбата на 85 000 кв. м зад столичната централна гара, върху които испанската компания Riofisa планираше да изгради мащабен мултифункционален комплекс. Новият собственик на земята е дружество на испанската банкова група Sabadell, а платената цена е 10.2 млн. евро.

Силното присъствие на сделките със земя на пазара на бизнес имоти се наблюдава от миналата година и като цяло е знак за нарастваща предприемаческа активност. Ако доскоро обаче строителните терени край големите столични булеварди и станции на метрото бяха резервирани за офис сгради, през последните месеци расте интересът към тези места и за реализацията на жилищни проекти.

„Жилищният пазар в София се възстановява с бързи темпове и от повече от година е привлекателен за строителните предприемачи. Днес по-сериозно впечатление правят размерът на планираните проекти и тяхното местоположение – ако доскоро се инвестираше основно в малки жилищни сгради, сега виждаме планове за наистина мащабни проекти, многофункционални комплекси и сгради с висока за нашата столица етажност, разположени по големите булеварди“, коментира изпълнителният директор на Forton/ Cushman&Wakefield Михаела Лашова.

„Предвид нарастващата предприемаческа активност очаквам силният интерес към сделки със строителни терени да продължи и през следващите месеци. Нашият стремеж е да запазим силните позиции на Forton на този пазар“, допълни Владимир Гюрджиев, мениджър „Индустриални площи и парцели“ във Forton/ Cushman&Wakefield.

ИНДУСТРИАЛНИ ИМОТИ

Предвид слабото предлагане на модерни складови и производствени площи под наем за много компании единственото решение е изграждането на собствени бази. Тенденцията е най-видима при експортно ориентираните сектори, каквито са производството на автомобилни компоненти, текстилната и мебелната индустрии.

През първата половина на годината започна строителството на новата база на Sensata Technologies в Пловдив, а компании като Festo и Standard Profile завършиха инвестициите си съответно в София и Стара Загора. Също заради нарасналия обем поръчки строителство на нови производствени мощности започват доставчиците на IKEA, като „Калинел“ и „Паралел“. В Плевен модната компания „Димитров“, собственик на марката Desizo Monni, също строи нова база.

В резултат на разрастването на бизнеса им инвеститори като търговската верига Lidl и куриерската компания Speedy внесоха раздвижване и при складовите площи. И двете дружества заявиха намерения да строят логистични центрове за собствени нужди в близост до магистрала „Тракия“.

В момента в строеж са близо 200 000 кв. м складови и производствени площи в цялата страна, показват данните на Forton/ Cushman&Wakefield.

Според Владимир Гюрджиев активността на пазара на индустриални имоти е част от инвестиционната вълна в този сегмент, която се наблюдава в цяла Централна и Източна Европа през последните месеци.

„На нашия пазар инвестициите продължават да са основно в площи за собствено ползване, най-вече поради липса на подходящи готови решения. В същото време обаче започна или предстои строителството и на няколко спекулативни проекта за складови площи под наем в отговор на нарастващото търсене“, коментира той.

Прогнозата на Forton/Cushman&Wakefield обаче е, че дори появата на тези площи на пазара едва ли ще възстанови баланса между търсене и предлагане. За това говори и ниският дял на незаетите площи, който вече е трайно под 2%.

В същото време продължава тенденцията търговски сгради тип big box да бъдат превръщани в производствени площи и по-рядко в такива за складиране. По този модел в бившия магазин на Roda Megamarket в „Ритейл парк Владимир Вазов“ през второто тримесечие се настаниха двама нови наематели – Lilly Drogerie и „Медина Мед“, които съответно ще ползват имота за складови нужди и за сервизна база.

Последвайте канала на

1732 0

Свързани новини

Коментари 0

Добави коментар

Добави коментар

Водещи новини