Какво направи "Стани богат" за БНТ?

В последната седмица различни сайтове излязоха с версията, че е възможно да бъде спрян “Стани богат” по БНТ.

Новината, разбира се, се оказа фалшива и вероятно е част от предизборните битки за директорското място в националната медия. Заговори се и за версия, че новите собственици на Нова телевизия искат да върнат емблематичния формат в ефира си.
Макар да е ясно, че от 9 септември играта ще стартира нов сезон по БНТ, темата предизвика въпроси доколко предаването е ефективно за държавната телевизия.

Защо “Стани богат”?

Макар играта да не се бе появявала на екран няколко години и да има редица фенове сред зрителите, появата на “Стани богат” по БНТ изглеждаше изненадваща. Още с обявяването на старта на шоуто в държавния ефир започнаха въпроси как Нова изпусна една от емблемите си и защо БНТ се насочи към нея.

12 май 2001 - това е рожденната дата на „Стани богат“ у нас. Шоуто стартира в Нова телевизия по лицензния формат „Who Wants to be a Millionaire?“. Решението тогава е доста рисковано - у нас има утвърдени и познати куиз шоута като “Минута е много”, а Нова телевизия все още не е получила национален лиценз. Реализацията на подобен формат за регионален канал е като ритуално бизнес самоубийство. Въпреки това ходът с пускането на “Стани богат” се оказва успешен - играта става истински хит, Ники Кънчев се превръща за отрицателно време в звезда, а хората започват да обръщат внимание на Нова телевизия.

Вероятно всичко това е накарало ръководството на БНТ да се опита да “издърпа” формата от частната телевизия. Решението отново изглежда рисковано, защото ситуацията е друга - държавната телевизия има значително по-малко финансиране; предишни опити за подобни шоута в ефира й са били неуспешни, а за капак - не се знае как ще реагират Нова и лицензодателите от “Сони” на идеята играта да се премести в друг ефир. Въпреки всичко, това се оказва вариант БНТ отново да напомни за себе си, да раздвижи пазара и да се опита да доизгради програмата си със значителни акценти.

Какво постигна (отново) “Стани богат”?

Позиционирането на играта между 19 и 20 часа е стратегически важно решение за БНТ по няколко причини. От една страна - създава истинска конкуренция в слота. bTV и Нова са позиционирали новини, а традицията “По света и у нас” да започва в 20:00 не носи позитиви на държавната медиа. Поставянето на играта “на гърба” на конкуретнтите новини се оказва печеливш ход.

Резултатите на “Стани богат” играят роля в цялостната програма на телевизията. По данни на ГАРБ, гледаемостта се повишава още от предхождащото го коментарно предаване “Още от деня”. Резултатите са недвусмислени, дори ако погледнем седмицата 13-19 май. Тогава, по данни на ГАРБ, повторенията на “Стани богат” вдигат с около 30% резултатите на БНТ спрямо предишния сезон. Постижението е още по-сериозно, имайки предвид, че в сезона преди старта на “Стани богат” БНТ е имала пазарен дял от 5.1, а към момента той е 16.2. Растежът и стабилизирането на резултатите са видими във всички възрастови групи.

Доказват го и резултатите от премиерните излъчвания на играта между 13 и 19 май. Тогава средният аудиторен дял на БНТ е 18.47, срещу 16.06 за предходния сезон и средно 16.71 за настоящия. Днес медийната среда е значително променена. През 2001-а конкуренцията между телевизиите все още не бе така ожесточена, а БНТ още можеше да се похвали с приличен аудиторен дял. Днес конкуренцията между bTV и Нова определя правилата на пазара, а държавната медия е просто наблюдател в мача между частните канали. В подобна ситуация пробив в пояса между 19 и 20 и откъсване на част от аудиторията, изградила трайни навици, на практика е равносилно на подвиг.

Според запознати, преговорите за привличането на формата в ефира на Българската национална телевизия са били трудни и продължителни. Остава обаче един въпрос.

На каква цена “Стани богат” се излъчва в БНТ?

Към момента от националната телевизия не желаят да споделят параметри по сделката със “Сони”, позовавайки се на търговската тайна, пише topnovini.bg. Източници от “Сан Стефано” 29 обаче неофициално коментират, че параметрите по сделката с БНТ са изключително приемливи за държавната телевизия. Цената на лиценза и цялостният бюжет на предаването са с цели 40% по-малко от парите, които Нова са плащали до 2014-а. Постигнати са и договорки с лицензодателя и изпълнителния продуцент плащанията по предаването да бъдат разсрочвани във времето.

Най-видимата разлика за зрителите обаче е разпределението на сумите в т.нар. “Дърво на парите”. За разлика от времената, в които “Стани богат” се излъчваше в Нова, сега наградният фонд е паднал наполовина. Така цялостната сума, която националната телевизия плаща за шоуто е сведена до възможния минимум. Въпреки това желаещи за участие във викторината не липсват.

Дали изпълняващият длъжността директор на БНТ Емил Кошлуков или избраният след конкурса на СЕМ наистина ще си позволят да спрат играта? Предстои да видим. До момента е ясно едно - днес “Стани богат” прави за БНТ това, което в началото на века направи за Нова. Резултатите са безспорно добри и въпрос на визия и воля е да бъдат надградени във времето.

Коментари

  1. 2019.05.28 | 13:27

    БТВ и Нова големите играчи?! Тъпи готварски формати, риалити формати с простотията и грозната страна на живота у нас, новини с висока доза пристрастност и безкритичност и т.н. това се гледа.......това е стандарта ха-ха!

  2. 2019.05.27 | 18:17

    Ти с високото ниво, бегай да гледаш биг брадър...

  3. 2019.05.27 | 17:51

    Наистина като гледаш играта си правиш извода,че нивото на бг между 20 и 30 години е потресаващо ниско.

  4. 2019.05.27 | 17:22

    Играта показва рязко снижаване на БГ Образованието.....хора с престижни професии и образование не могат да отговорят на елементарни въпроси за 4 ти 5 ти клас... Даскалите ,като искат високи заплати , нека и те научат децата на нещо.....знам че е трудно;:;:))

  5. 2019.05.27 | 16:35

    Форматът показва чудовищното затъпяване и неграмотност на част от участниците и затова шоуто е истинско!!!;

  1. 1

Напиши коментар

Избори

още

Спорт

още

Водещи новини

още

Още новини

още

Най-четени

Най-коментирани

Медия и реклама

още

Анкета

Смятате ли, че НЕК носи отговорност за проблемите с тока за бизнеса?

Смятате ли, че НЕК носи отговорност за проблемите с тока за бизнеса?

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.