Медийният онлайн пазар пред консолидация

  • 15 юли 2011 19:57

  • 1710
  • 0
Медийният онлайн пазар пред консолидация
©

Жегата при интернет придобиванията в България започна преди лятото, а по всичко личи, че ще продължи и след него. Условията са налице - пазарът е фрагментиран, а големите компании предпочитат да купуват създадени марки и да ги развиват, вместо да създават нови, посочва в. Дневник.

Някои от участниците дават ясни сигнали за това, като си осигуриха финансов ресурс за придобивания. Само през последния месец станаха няколко сделки, а представители на сектора прогнозират, че те тепърва предстоят.

"Инвестор.БГ" през март набра 3 млн. лв. с увеличение на капитала си, а през юни купи един от най-големите сайтове за недвижими имоти у нас - Imoti.net, и 100% от капитала на групата "Аз Медия" (от Жустин Томс), в която влизат сайтовете Az-jenata.bg, Az-deteto.bg и LudiMladi.bg.

Стойността на двете сделки е 910 хил. лв., платени в брой и акции, което означава, че някои от бившите собственици на закупените сайтове стават акционери в "Инвестор.БГ". Дружеството започна и нова процедура за обратно изкупуване на свои акции, които също да се използват за придобивания.

Друга интернет компания, която взима активна роля на пазара, е NEG.BG. Макар и с по-кратка история тя придоби известност с агресивната си политика при придобиванията. Преди години тя купи най-големия форум за бременни и майки - BG-Mamma, а впоследствие Winner.bg, Kefche.bg и мрежата User Media, която обединява в себе си няколко различни групи форуми.

Последната стъпка на компанията, която има над 1.7 млн. потребители на сайтовете си всеки месец, е покупката на още 3 сайта - BB-Team.org, Tuning.bg и сайта Testdrive.bg. И докато официалната цена на сделката не бе оповестена, то намерението на компанията е ясно - да се развива не чрез стартирането и разработването на собствени продукти, а по-скоро чрез доусъвършенстването на вече работещи сайтове.

При друга сделка с неясна стойност беше прехвърлена собствеността на едни от най-старите икономически портали у нас - Econ.bg, и Stat.bg. Собственик вече е компанията "3Бей.БГ".

С придобиванията медийните групи се опитват да консолидират пазара и съответно да се борят за по-голям дял от растящите разходи за реклама в интернет. Това е и единственият сегмент от рекламния пазар, който отчиташе ръст дори и по време на кризата, а според прогнозите на TNS/TV Plan през 2011 г. той ще продължи да отчита ръст, а делът му от общия рекламен пазар ще достигне 6% (при около 4% за 2010 г., или общ оборот от 37.08 млн. лв.).

Засега обаче е твърде рано да се каже дали и какъв ще е точно ефектът от разместванията на пластовете на онлайн пазара, тъй като ефектът от придобиванията все още не е акумулиран. Консолидацията на пазара обаче е неизбежен ефект, въпреки че дори и в момента по данни на медийната агенция "Пиеро" около 80% от онлайн рекламата се разпределя между 6-7 играча. С други думи: изкупуванията са предшественик на неизбежното, а именно окрупняването на онлайн медийния пазар у нас.

"Според мен тепърва предстоят най-големите сделки, които ще се случват след есента на тази година", коментира пред "Дневник" Стилян Шишков, изпълнителен директор на MSKey Group. Компанията на практика е носител на най-прясната новина от сектора на изкупуванията в онлайн бизнеса у нас - тя е придобила дял в сайта за колективно пазаруване hitro.bg. Шишков не коментира колко точно от сайта е изкупен, но добави, че двете компании ще си партнират при развитието на проекта за в бъдеще.

Последвайте канала на

Novini.bg
1710 0

Свързани новини

Коментари 0

Добави коментар

Добави коментар

Водещи новини