Пет полезни съвета за планирането на семейния бюджет

Първата стъпка към подобряването на финансовото състояние е воденето на точна отчетност за приходите и разходите. Втората е съставянето на план за тяхното управление. Ако успеете да осъществите и двете, ще можете да се справите много по-успешно с личния си бюджет, пише Makretwatch.

Над две трети от американците признават, че нямат навика да водят точна сметка за семейните приходи и разходи. Много хора пък твърдят, че са се опитвали, но не са се справили с изпълнението на собствените си планове.

Изданието обобщава пет ценни съвета, които ще ви помогнат да подобрите личното си финансово планиране.

1. Проследявайте всеки приход и разход, за да разберете къде отиват парите ви

Може да звучи изненадващо, но всъщност има сериозна разлика между реалните разходи, които хората правят и това, което си мислят, че харчат. Когато видите числата "черно на бяло", ефектът понякога може да бъде доста отрезвяващ.

Една добра отправна точка е да започнете да записвате всички свои разходи. За щастие в днешно време няма да ви се налага да изписвате по няколко тефтера или да пазите касови бележки. Вече има десетки удобни мобилни приложения, в които можете да въвеждате и да следите всяка покупка.

Следващата стъпка е да групирате разходите си в три основни категории. В първата влизат фиксираните разходи, които плащате всеки месец - наем, ипотека, битови сметки, лизинг на автомобил, вноски по кредити и т.н. Във втората попадат целевите фондове - парите, които заделяте в спестовната си сметка, вноските за пенсия и средствата, които заделяте за непредвидени случаи.Третата категория включва всичко останало - разходите за храна, развлечения и лични нужди.

След като изчислите всичко това, трябва да отговорите на следния въпрос - остават ли ви допълнитени средства? Ако отговорът е "не" и особено ако се окаже, че разходите надвишават приходите, не бива да се паникьосвате, защото почти винаги има възможности за намаляването на сумите в различните пера от семейния бюджет.

2. Намаляване на разходите

След като вече имате точна представа за своите разходи на месечна база, можете да се опитате да намалите някои от тях. Можете например да се свържете с интернет доставчика си или с мобилния оператор и да се опитате да договорите по-изгоден абонаментен план. Същото важи и за всички останали услуги, които ползвате - карти за фитнес, кредитни карти и дори наема на жилището.

Статистиката показва, че 69% от хората, които са поискали намаляване на лихвата по кредитната си карта, са постигнали успех. Но само 25% от всички картодържатели да прибегнали до подобна стъпка, пише Marketwatch.

Много от ежедневните харчове, за които в много случаи дори не се замисляме, също могат да бъдат ограничени значително. Ако обядвате в заведения само по три пъти в седмицата, а в останалите дни си приготвяте домашна храна, можете да спестите по над 100 лева на месец.

3. Поставяйте си конкретни финансови цели

Независимо дали става въпрос за отслабване, усъвършенстване на спортната форма или уголемяване на банковата сметка, поставянето на конкретни цели винаги дава по-добри резултати. За съжаление 34% от хората нямат планове за финансовото си бъдеще, показва статистиката.

Какви могат да бъдат финансовите ви цели? Може например да ви предстои да направите сериозен разход за сватба, пътуване или покупка на ново жилище. Пътят за постигането им обикновено включва спестяване и разумно инвестиране, но когато поставите конкретна сума (или я разделите на няколко стъпки), фокусът и мотивацията се увеличават значително.

Първият ви приоритет трябва да бъде създаването на "фонд за спешни случаи". Дори да не разполагате с кой знае какви средства, заделянето на 500 или 1000 лева "за черни" дни може да бъде постижима задача. Когато приходите ви се увеличат и плащането на задълженията е овладяно, можете да се опитате да спестявате и по-агресивно. Целта е достигнете размер на "спешния фонд", с който да можете да покриете основните си разходи за поне шест месеца. 

Финансовите експерти смятат, че няма нищо лошо в това да преследвате по няколко финансови цели едновременно. В повечето случаи това дори е препоръчително. Не нужно например да изчистите всичките си дългове и да натрупате резервен финансов фонд за шест месеца, за да започнете да спестявате за пенсия. Това би означавало да изгубите много време и потенциални приходи. По-добре да започнете да инвестирате с малки суми, вместо да се откажете изцяло и да чакате "по-добри дни".

Повече четете ТУК

Коментари

Напиши коментар

Избори

още

Спорт

още

Водещи новини

още

Още новини

още

Най-четени

Най-коментирани

Финанси

още

Анкета

Използвате ли криптовалути?

Използвате ли криптовалути?

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.