Застраховката "Автокаско" ще поскъпне заради борбата с градушките

Новата година може да донесе още един финансов удар за гражданите и фирмите. След очакваното поредно поскъпване на задължителната застраховка "Зелена карта" заради допълнителни гаранции, които българските компании трябва да осигурят, се задава увеличение и на застраховката "Автокаско". Това ще се случи, ако се реализират намеренията на земеделското министерство част от премийния приход на застрахователите от каското да бъде заделян за борба с градушките.

Министърът на земеделието Румен ПорожановРумен Порожанов Румен Порожанов е министър на земеделието, храните и горите. Роден е на 17 август 1964 г. в изненадващо обяви, че още през януари ще внесе закон за защита от градушките. С него земеделските стопани ще бъдат задължени да правят отчисления от 0.50 лв. за всеки декар, който обработват, а застрахователите - по 0.8% годишно от премийния приход от "Автокаско" в специален фонд за финансиране на борбата с градушките, пише в. Сега.

Целта е по този начин да се увеличат парите за тази дейност. В проекта се предвижда да се създаде държавно предприятие, което да управлява фонда, който ще се пълни от няколко източника. В него ще влизат средствата, които в момента държавата отделя, задължителните вноски от земеделските стопани и отчисленията от застрахователните компании от премийния приход по "Автокаско" и имуществените застраховки срещу пожар, наводнения и кражби. По този начин средствата за борба с градушките ще скочат двойно - от 13.7 млн. лв., които сега се осигуряват от бюджета, на 28 млн. лв. 6 млн. лв. от тях трябва да бъдат осигурени от застрахователните компании. Те от своя страна веднага пресметнаха, че това ще оскъпи с около 5% едни от най-масовите застраховки - "Автокаско".

Проектът на Закон за превенция от неблагоприятни климатични събития в земеделието, каквото е точното име на документа, се появи за първи път през пролетта на тази година и доведе до силен отпор от застрахователните компании. След това работата по него бе замразена, но сега земеделският министър отново го лансира. Амбицията му е новият закон да бъде приет от кабинета до края на януари, да се гласува от парламента до пролетта, за да се приложи за защита на реколтата още догодина.

Порожанов обясни, че забавянето на законопроекта било продиктувано от продължителното му съгласуване между различни ведомства. Застрахователите обаче останаха силно изненадани от новината, особено след като става ясно, че не са взети предвид основни техни критики по първия вариант. При предишното обсъждане на законопроекта от Асоциацията на българските застрахователи (АБЗ) обявиха мерките като неефективни, несправедливи и антипазарни.

Според бранша добросъвестни потребители, които нямат нищо общо с агросектора, ще трябва да плащат по-високи премии, за да обезпечат защитата на посевите на земеделските стопани, включително и тези, които не са застраховани. А сред незастрахованите са едрите земеделци. Този модел демотивира земеделците да застраховат реколтата си срещу природни бедствия, което е нормалната практика в развитите страни, посочват застрахователните компании.

"Ние настоявахме за въвеждане на задължителна застраховка поне на дотираните площи, като от тази застраховка компаниите заделят отчисления в специален пул за превенция на градушки", посочва Нина Колчакова, изпълнителен директор на Асоциацията на застрахователите в България. Порожанов обаче се обяви категорично срещу тази идея. Той смята, че застрахователите сами трябвало да спечелят доверието на фермерите и да ги убедят да застраховат продукцията си при тях. Сегашната система покрива 17.3 млн. дка от територията на страната. Целта е защитата да обхване 90 млн. дка, от които 36.6 млн. дка е обработваната земя. Това на практика е цялата земя, която в момента се обработва у нас.

Разширяването на покритието трябва да стане с по-голям брой ракетни площадки и използване на специализирани самолети срещу градоносните облаци там, където няма площадки. Според агроминистерството именно затова се налагало и участието на застрахователните компании - с включването на урбанизирани територии в противоградовата защита разходите им по изплащането на щети щели да паднат значително.

Коментари

  1. 2018.12.21 | 08:21

    Гарантирано от Гроб! Гласувайте все за тия престъпници хак да ви е живота простаци с простаците!

    1. 2018.12.21 | 08:57

      Винаги ще гласувам за ГЕРБ, докато такива про-педеРуски отрепки, като теб не пукнат и не отидат в Путиновия рай!

  2. 2018.12.21 | 08:54

    Ако едно Каско струва средно 1000 лв. и в този фонд влиза 0.8% от тази сума, това са 8 лв. А застрахователи искат Каско-то да поскъпне с 5%, т.е. да стане 1050 лв. Е къде са 8 къде са 50 лв.?

  3. 2018.12.21 | 08:03

    Може да поскъпне още повече и заради новото строителство.

  4. 2018.12.21 | 07:32

    Каското трябва да се вдигне и заради фините прахови частици, слънцето през лятото (защото заслепява водачите и во ди до ПТП-та), мъглата заради намалената видимост...

  5. 2018.12.21 | 07:17

    Продължавайте с увеличението на данъци, такси, застраховки и пр. издевателства над българите. На тях им е хубаво да им е зле.Само че ще останат само цигани , а от тях ............

  1. 1

Напиши коментар

Избори

още

Спорт

още

Водещи новини

още

Още новини

още

Най-четени

Най-коментирани

Финанси

още

Анкета

Използвате ли криптовалути?

Използвате ли криптовалути?

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.