Комарите не изпитват съчувствие към животното, от което пият кръв (Част I)

„Надяваме се, заради Турция, че валутата ще се съвземе“, казва Халид ал-Фахад от Кувейт. „В същото време се надяваме, заради клиентите, лирата да остане каквато е сега“, добавя той.

Изказването е по повод на това, че турската лира се срина до рекордно дъно и масово хора от Близкия изток и Северна Африка ходят в южната ни съседка, за да пазаруват, защото им излиза много по-евтино. Но, съгласете се, че звучи доста странно: хем да сме добри и съпричастни – да сме хора!, хем колко е готино за нас. 

Колко от вас смятат, че само втората част от изказването всъщност е искрена? И че тази „дилема“ е фалшива?

Подобно поведение и наличие на „дилема“ демонстрират и прекалено голяма част от световните бизнес лидери, инвеститори и банки. 

Когато надушат опция за бърза и голяма печалба, се хвърлят и бързат да спечелят преди да се материализира онази поговорка: „Когато нещо е прекалено хубаво, за да е истина, значи просто не е“. Тежкият резултат от нея се понася от други – било то заблудени малки инвеститори, било то собствениците на използвания ресурс, било то невинни жертви на индустриални инциденти. 

Това е типично поведение за бизнесмените-комари – те се залепват за даден бизнес, изсмукват колкото могат, унищожават (ако трябва) и после отлитат. Последиците, както казахме, са за друг. За морална страна и дума не може да става. Това поведение в психоанализата е категоризирано като психопатия. Психопатите имат ограничение в мозъка, което не им позволява да изпитват емпатия или да имат прояви на съвест. Бизнесмените-комари се категоризират по същия начин, те не изпитват съчувствие към „животното“, от което пият кръв (или заразяват с малария). 

Помните ли, че преди време се появиха новини, че дадени държави нелегално търгуват петрол с „Ислямска държава“, въпреки всички забрани? И с това финансираха световния тероризъм. Турция, между другото, беше сред споменаваните. 

Това, което в момента се случва в южната ни съседка и срива валутата й, не би трябвало да е непредсказуемо, имайки предвид, че светът отдавна наблюдава странното поведение на Ердоган. Основните причини за случващото се са притесненията от влиянието на президента върху икономиката, постоянните му призиви за по-ниски лихвени проценти на фона на високата инфлация и на търговския спор със САЩ. 

Въпреки това основните инвеститори не се отдръпват и са готови да преживеят определени загуби сега в името на последващите печалби, идващи след като скандалите утихнат. 

Защото… 

Ако повярваме, че международните инвеститори и кредитори не са го очаквали, трябва да повярваме, че те са приемали политиката на турската власт (съсредоточена в залитащия по идеята за османизация и ислямизация на страната Ердоган, който трудно прикрива имперските си амбиции и е в постоянен конфликт ту с един, ту с друг световен лидер) за движеща се в гладка повърхност и следваща линия на предсказуемост и стабилност. И трябва да повярваме, че анализаторите им са по-доверчиви от обикновените хора, четящи и гледащи новините у дома си. 

Печалбата, за да е дългосрочна, се базира на инвестиции, което включва инвестиции в хора, развитие, обогатяване на ресурса. И търпение. 

Идеален пример е „Кока-Кола“, която съществува от 1886 г. и днес ОСНОВНОТО й занимание е все така едно и също. Ако инвеститорите-комари я бяха завзели отвътре с цел свръх-бърза печалба, сега вероятно нямаше да съществува, погубена от гигантски скандал или разпродажба на търговски тайни и (всякакъв) ресурс. Или щеше да е ребрандирана и да се занимава с търговия на дребно със спортни стоки или недвижими имоти. 

Не желая да звуча като заблуден социалист от началото на ХХ в., но тук трябва да отбележим разликата между печалба и печалбарство. Второто е пагубно и руши ресурси, изчерпва и унищожава. 

С други думи: не може само да ловиш, без да зарибяваш развъдника. Обратното се нарича печалбарство и е типично за споменатите по-горе „комари“. Те са инвеститори, разполагащи обикновено с голям капитал, който инвестират за кратко, знаейки, че бързата печалба ще им се отплати. 

Кръвопиещият инвеститор винаги има изгода от сътресения, за които той е подготвен (а често и предизвикал). 

Защо казвам всичко това и как то ни касае? Ето как: „Еврото потъна до най-ниското равнище спрямо долара от юли 2017 г., на фона на безпокойствата за европейски банки с дейност в Турция, където лирата поевтиня с над 20% спрямо щатския долар“. 

След като ни е трудно да повярваме в непредсказуемостта на това събитие, трябва тогава да потърсим сценарий. Един вероятен такъв: изгаряйки дребните инвеститори в дългосрочен план, големите са извършили сделки, които ще им се отплатят. 

Светът става все по-жесток откъм търсене на успех. Така както обикновените хора търсят бърз успех, бърза печалба – искат да станат звезди за една нощ с клип в YouTube или уж случайно изпуснат секс-запис, участие в риалити и т.н., така и инвеститорите започнаха да смятат, че, ако не спечелят сега! веднага!, това ще бъде погром. 

Да видим и евентуален сценарий II: преди доста години, черпейки опит от художествената литература, едни прозорливи хора разпространиха слух за фалита на една банка в един много популярен „народняшки“ сайт. Резултат: хората масово, в паника хукнаха да си теглят парите, с което предизвикаха големи загуби за банката и рязко поевтиняване на акциите й. Когато все още бяха на нормални цени, група големи акционери си бяха разпродали акциите. След рязкото падане на цените, те си ги изкупиха обратно за жълти стотинки. Скандалът се уталожи, цените се върнаха до нормалните си стойности и те се оказаха с много милиони евро по-богати. 

Нали знаете, че лирата и еврото все някога ще си върнат позициите? 

Ще се учудите колко често такива неща се случват по света. 

Вероятно мнозина ще си помислят, че става дума за „Теория на конспирацията“. Може, кой знае… Но пък да напомня: накрая на филма лудият се оказа прав. 

В следващата част на материала, която можете да прочетете тук, ще видим защо Тръмп – една от причините за временния спад на европейската валута, вероятно няма да направи "Америка отново велика". 

Коментари

  1. 2018.08.14 | 22:50

    Работа за митничарите и Министерството по доходите и ДДС. Във всяка една държава има таван на похарчените пари извън граница .Всичко на този таван се таксува за сметка на държавната хазна. Всяка стока трябва да е придружена с таксова бележка (ценности и предмети )

  2. 2018.08.14 | 18:14

    Отлична метафора, това е истината за СДС.

  3. 2018.08.14 | 17:27

    Именно чалмата с неудържимият си стремеж да си мери пи*ката с най-големите и да ги победи, да налага ислям в Европа, че и чак до Сибир, сам предизвиква комарите. Как така изведнъж Германия и САЩ му станаха най-големи врагове на Турция!? Всичко заради фанатичните идеи на един побъркан! А къде остана Ататюрк? Навря го в кучи г*з, заедно със светската му република.
    Да бе мирно седяло, не би чудо видяло!

  4. 2018.08.14 | 15:54

    я пишете по добре за пачи, че... амбиция плюс логорея... тъжна работа.

  1. 1

Напиши коментар

Избори

още

Спорт

още

Водещи новини

още

Още новини

още
Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.