-
03 декември 2015 08:00
- 1598
- 0
Над 350 неравноправни клаузи в договори на фирми за бързи кредити е открила при проверки Комисията за защита на потребителите (КЗП), съобщи председателят ѝ Димитър Маргаритов за „24 часа”.
Експерти превеждат “неравноправни клаузи” в официалния език на Маргаритов като “уловки”, които поставят потребителя в неизгодна ситуация. Те могат да се крият в общите условия, допълнителните споразумения и въобще във всеки текст и с най-малкия шрифт. Резултатите от проверките на инспекторите са много важни у нас, и то точно сега, тъй като според проучвания всеки пети българин тегли кредит, за да посрещне Коледа и Нова година. Всеки втори пък купува подаръците през декември. Проверени са споразуменията и общите условия към договорите на 45 фирми за бързи кредити, а КЗП е наредила неравноправните клаузи да бъдат отстранени, съобщава още шефът на комисията. Почти половината от дружествата - 21, са ги премахнали, без да е нужно да се завежда иск в съда.
За 17 от фирмите сроковете все още не били изтекли, като се очаква и те да прецизират клаузите. Срещу 6 от дружествата обаче ще бъдат предявени искове заради отказа им доброволно да отстранят неравноправните си клаузи. “Много често търговците се изкушават да включват в общите условия клаузи, които правят кредитите предсрочно изискуеми, и то при неизрядност към трети лица, което е недопустимо”, обясни Маргаритов. Например някои кредитори слагали условия да се плащат редовно сметките към мобилни оператори. И кредитът можел да стане предсрочно изискуем, ако потребителят е длъжник към такава компания.
В други случаи кредитор изисквал от клиентите да платят лихвите до края на периода, а не само тези за времето, в което ползват заема. “Категорично потребителят не може да се поставя в подобно положение спрямо търговеца и да плаща нещо, което не дължи”, обясняват от КЗП. Търговците опитвали чрез общите си условия да включват и различни такси. Например потребители били задължавани да заплатят за това, че са били уведомени по телефона, че закъсняват с погасяването на месечната вноска. В закона за потребителския кредит обаче е записано, че се забранява събиране на такси и комисиони за действия, свързани с усвояването на кредита и с управлението му.
Установени са и случаи, в които търговци правят опит за ограничаване на автономията на договаряне на клиентите им с трети лица, ако това би влошило финансовото и икономическото им състояние. Друг е въпросът, че преценката за това кога и как се влошава финансовото и икономическо състояние на един кредитополучател, също в част от анализираните от нас клаузи, е обтекаемо формулирано и чисто субективно като преценка, обясни Маргаритов. Ако фирмите откажат да поправят условията си си, КЗП доказва в съда, че тези условия са невалидни. Следващата стъпка обаче е потребителите, засегнати от клаузите, да съдят фирмите за възстановяване на сумите.
“Те могат да бъдат лесно осъдени, когато имат влязло в сила съдебно решение, че клаузите са нищожни”, смятат експертите от КЗП. Договорът за бърз кредит може да се развали до 14 дни след сключването му, обясняват от КЗП. Потребителят трябва да прати уведомление до кредитора и да върне получената сума заедно с начислена лихва за периода, през който е ползвал парите. Това трябва да е до 30 дни след датата на подаване на заявлението. От КЗП съветват хората да проверяват общата сума за връщане, лихвения процент, годишния процент на разходите по кредита (ГПР), срока на договора, размера и броя на погасителните вноски, както и комисионите и таксите на финансовата институция. Тази информация се предоставя от кредитора чрез Стандартен европейски формуляр.
Най-точният показател за сравняване цената на два кредита е ГПР, който включва договорената лихва, дължимите такси и комисиони към небанковата финансова институция. Право на потребителя е изцяло или частично да погаси кредита си по всяко време. Кредиторът може да изиска такса единствено при договорите за кредит с фиксиран лихвен процент в рамките от 0,5 до 1% от предсрочно погасената сума. Според Закона за потребителския кредит той няма право да събира такса за предсрочно погасяване при договорите за потребителски кредит, уговорени с променлив лихвен процент, и при договорите за кредит под формата на овърдрафт. Въпреки констатираните нарушения обаче от КЗП отчитат, че едва 3% от всички оплаквания през 2015 г. са срещу такива компании и банки. Те вече са започнали преглед на договорите на банките, а предстои такъв и на застрахователните дружества.
Последвайте канала на
Свързани новини
"Sportal.bg - подкаст" с гост Сашо Диков (гледайте целия епизод)
Венци Стефанов с коментар след атаката на Заги
Феновете на ЦСКА - София превземат Варна за мача с Черно море
30 години от най-голямата победа на Левски над ЦСКА
Стана ясно къде ще бъде следващото "домакинство" на ЦСКА - София
Ботев трябва да защити амбициите си в Кърджали
Коментари 0
ДобавиДобави коментар
Водещи новини
Георги Георгиев, ГЕРБ: Направихме всичко възможно България да има правителство с експертен кабинет
23 септември 202411:39
Мощно сътресение в БСП преди изборите: Искат Зафиров и Гуцанов да напуснат ръководството
23 септември 202411:08
Условията на труд в сервизните помещения на столичния транспорт – като от филм на ужасите
23 септември 202412:21
България отделя най-много пари за полицията си в целия ЕС
23 септември 202409:20
Жената, задържана и набедена, че е взимала наркотици: Преживях ад, а никой не се обади да ми се извини
23 септември 202409:09
Напусна ни дипломатът Милен Люцканов
23 септември 202410:48
Ваксините срещу грип вече са налични в аптеките
23 септември 202409:34
Зеленски към САЩ: Ако не бяхме дали отпор на Русия, сега влиянието ви в Европа щеше да е нулево
23 септември 202409:58
За ужас на съседите: Канибалът от Волгоград напусна фронта в Украйна и се завърна у дома
23 септември 202410:07