)
Свръхзвуковите комерсиални самолети може да се завърнат в недалечно бъдеще, за да превозват отново пътници до отдалечени дестинации по-бързо от скоростта на звука, пише Live Science.
В тестовете участват доброволци, живеещи в близост до изследователската база на Агенцията в щата Вирджиния. Те седят в затворени стаи, където изпитват ефекти, подобни на ефектите от звукова вълна, произведени от мощни високоговорители и субуфери. Столовете на участниците са оборудвани с устройства, които ги разклащат, за да имитират вибрациите от истинска звукова вълна. “Лабораторните данни ще се използват за разработване на модел, който предвижда реакцията на хората спрямо звукови вълни, но това е само една част от големия пъзел,” посочва Александра Льобо от NASA. Провеждат се и полеви експерименти, при които свръхзвукови самолети преминават над жилищни квартали, като целта е да се измерят неприятните ефекти на звуковите вълни, добавя тя. Не се очаква първите машини от новото поколение свръхзвукови самолети да полетят преди 2025 година.
Заедно с партньори от авиоиндустрията NASA създава летателна машина с по-слаба звукова вълна, чийто дизайн се различава от този на по-старите свръхзвукови самолети като пенсионирания Concordе. Новата генерация самолети ще има форма на корпуса, която намалява “шума, грохота и вибрацията”, генерирани от звуковата вълна, изтъква NASA.
Основният проблем при тези бързи летателни машини обаче е силният шум. Сред факторите, от които зависи силата на шума са размера на самолета и скоростта му. Дори при най-ниската си скорост машините летят с 1225 километра в час, което е скоростта на звука, и произвеждат разтърсваща прозорци звукова вълна, посочва американската Национална космическа агенция (NASA). В момента Агенцията разработва технологии, които да намалят шума на свръхзвуковите самолети, пише "Фокус".
Преди комерсиални самолети да се понесат със свръхзвукова скорост, NASA трябва да установи, защо генерираният от тези самолети звук е толкова неприятен за хората на земята. Агенцията е разработила серия от тестове, за да намери отговор на този въпрос. “В тези тестове ние разделяме звуковата вълна на отделните й части - звук, вибрация, която той може да причини, разклащане на предметите в закрити помещения, предизвикано от вибрацията,” обяснява Джонатан Ратсам, инженер от NASA.
Последвайте канала на