Ще залеят ли старите коли на Европа автокъщите у нас?

Търговци отчитат сериозен ръст на вноса на стари дизелови коли от Западна Европа към България. Заради забраните и ограниченията за каране на такива автомобили по пътищата на много градове в Западна Европа, износът им към България расте. Всяка трета стара кола от Италия, например, достига до автокъщите с коли "втора ръка" у нас. Докато търсенето на нови автомобили на дизел в Европейския съюз намалява с 18% през миналата година, у нас то се запазва.

В момента автомобилите на дизел, които се движат по пътищата в страната, са 1 210 000. На бензин карат 1 340 000 българи. По данни на търговците в Германия в автокъщите залежават около 350 000 коли на дизел със стандарт Евро 5 на стойност над 5 млрд. евро. Средно всеки автомобил престоява около 106 дни.

Доскоро дизелите бяха най-разпространените коли по пътищата на Италия. Заради ограниченията обаче дизелите минаха в категорията на най-нежеланите. Дизелът в Италия умира и това не е само италиански проблем, а европейски. От 2018 г. много региони в Италия забраниха достъпа на дизелови автомобили до центровете на градовете. Въпросът е къде отиват старите дизелови коли – в Близкия Изток, третия свят и Източна Европа, където законите не са толкова строги по отношение на замърсяването, коментира Джузепе Гамбакорта, автоексперт в Италия.

В момента 80% от вноса на коли втора ръка у нас идва от Италия. Средно за година оттам към България се изнасят около 140 000 автомобила, като 65% от тях са дизелови. Засега вратата към нас е отворена – няма механизми, по които да се ограничат тези автомобили да дойдат, каза пред Нова телевизия Цветелина Цанева от Асоциация на вносителите на автомобили.

Повечето от колите, които тръгват от Италия и Германия към автокъщите у нас, са стари – на над 10-годишна възраст. Пак стигаме до покупателната способност – едно подновяване на автопарка би коствало много средства, които за много от българите са непосилни, коментира шофьорът Антон Антонов. Заради по-ниския разход той също залага на кола с дизелов двигател. Според него замърсяването идва не толкова от вида гориво, колкото от поддръжката на автомобила. 

Около 60% от новорегистрираните коли през миналата година в България са на дизел. Само един на всеки десет автомобила е нов, а не "втора ръка". И вносителите, и производителие го потвърждават. 

Експертите не изключват и българските шофьори да спечелят от европейските забрани. Ако преди половин година автомобил, отговарящ на нормата Евро 6, се е продавал за 28 000 евро, сега цената му в автокъщите в Германия и Италия трудно надвишава 21 000 евро. Това, което може да се случи, е някои от тези автомобили да влязат на относително по-изгодна цена на българския пазар и това да подпомогне на някои от по-старите сегменти автомобили в България, казва Александър Миланов.

Ако те дълго време стоят там, проблемът с тяхната техническа поддръжка ще доведе до драстично спадане на цените, което ще е добре дошло за българските търговци. Евро 5 и 6 автомобили, ако дойдат тук, България ще си обнови автопарка, коментира още Цветелина Цанева.

Въвеждат се промени по отношение на категоризацията на ПТС. Вече ще се използва стикер, който ще се поставя на предното стъкло, който ще носи информацията за еврокатегорията на колата и данни за измерените замърсители от двигателите. Тези стикери могат да помогнат на общините да предприемат мерки за зони с ниски емисии – части от градове или цели градове, коментира Георги Михайлов от МОСВ.

Автомобилният транспорт у нас е един от основните източници на замърсяване, но след битовото отопление, който е най-големият причинител на наднормени нива на фини прахови частици. По думите на Михайлов при нас има една съществена разлика от Западна Европа – високите нива на азотни оксиди, каквито има в редица западноевропейски градове.

Коментари

  1. 2019.03.11 | 11:49

    Цензураааааааааааааааааааа!

  2. 2019.03.11 | 11:35

    А Кога ще почнем да внасяме автомобили от Русия? Кога !?!

  3. 2019.03.11 | 11:33

    В крайна сметка планетата е една. Дали дизелът ще трови въздуха на Германия, Италия или България и Ирак...все ще го трови. Вярно, най-големите щети са за местното население и все пак преместването на проблема не го решава.

  1. 1

Напиши коментар

Избори

още

Спорт

още

Водещи новини

още

Още новини

още

Най-четени

Най-коментирани

Автомобили

още

Анкета

Очаквате ли поскъпване на петрола?

Очаквате ли поскъпване на петрола?

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.