Според него анализът показва, че предложените промени в София не са изключение, а отговарят на утвърдените практики в страната, като разделянето на политическата и техническата роля е широко използван модел за ефективно управление.
Направихме анализ на още шест града, като целта му е да се проучи как е организирано взаимодействието между политическото ръководство и главния архитект в други български градове, за да се даде допълнителна увереност на общинските съветници относно предлаганите реформи. Това заяви кметът на София Васил Терзиев на брифинг, на който коментира предложените промени в структурата на Столичната община.
Терзиев обясни, че проучването е извършено между последното заседание на Столичния общинския съвет и предстоящото разглеждане на доклада за новата структура на заседанието на Съвета в четвъртък.
"Това, което предлагаме за София, не е екзотика, а модел, който ни доближава до начина, по който работят останалите общини“, заяви кметът. Той припомни, че освен анализа са били представени и две независими правни становища от опитни юристи, които са потвърдили законосъобразността и целесъобразността на реформата.
Терзиев подчерта, че главният архитект трябва да изпълнява техническа роля, като отговаря за административните процеси - издаване на разрешения за строеж, визи за проектиране и въвеждане на обекти в експлоатация. В същото време е необходим заместник-кмет по градоустройство, който да носи политическа отговорност за дългосрочното планиране на града, допълни той.
Кметът отбеляза, че един от основните проблеми на София е презастрояването, резултат от липсата на навременно планиране. "Инвестиционният процес води развитието, а общината го догонва“, каза Терзиев, като посочи, че реформата цели да обърне този модел чрез изготвяне на нов Общ устройствен план, подробни устройствени планове и финансови инструменти за тяхната реализация.
По останалите елементи от реформата, според Терзиев, има съгласие включително за създаването на нова дирекция за финансови инструменти, промени в направлението "Строителство“, обединяване на културата и туризма, както и създаване на длъжност заместник-кмет по сигурността.
Кметът отхвърли твърденията, че реформата има личен или кадрови характер и подчерта, че дебатът е принципен и засяга начина, по който се планира и управлява градът. "Политическите лица трябва да носят политическата отговорност за провеждането или непровеждането на политики“, каза той, изразявайки надежда, че докладът ще получи подкрепата на предстоящото заседание на Общинския съвет.
)