Прогнозният индекс на потребителското доверие се повишава до минус 23,2 пункта за декември спрямо минус 24,1 пункта за ноември, в съответствие с очакванията на анализаторите, сочи проучването.
Показателят, отразяващ покупателните нагласи на потребителите, се повишава с 3,3 пункта и достига равнище от минус 6 пункта през декември – същото ниво както година по-рано. Това е второ поредно месечно увеличение на показателя.
Индексът, измерващ склонността на потребителите в Германия да спестяват, спада с 2,1 пункта, което също оказва положително влияние.
„От една страна, това показва известна стабилност в потребителските настроения, но от друга - че потребителите не очакват драстично възстановяване в краткосрочен план“, добави той.
Друго проучване, проведено от мюнхенския институт за икономически изследвания „Ифо“, отчита, че приблизително една четвърт от фирмите в сектора на търговията на дребно не са оптимистично настроени за празничния сезон около Коледа.
„Очакванията на търговците на дребно са приглушени. Много от тях навлизат в най-важния период от годината без големи надежди (за продажби)“, Клаус Волрабе, ръководител на проучванията в института.
Малко под половината от компаниите очакват обичайно или средно ниво на продажби, докато едва около 10 на сто предвиждат увеличаване на продажбите за празничния период.
Икономическите очаквания на домакинствата за следващите 12 месеца се понижават с близо два пункта на месечна база - до минус 1,1 пункта, но остават с 2,5 пункта по-високи спрямо миналата година, отчита Ге еф Ка.
Прогнозите са германската икономика да нарасне с едва с 0,2 на сто през 2025 г., след две години на рецесия, тъй като мерките за стимулиране, въведени от канцлера Фридрих Мерц (т. нар. дългова спирачка), ще се проявят с известно закъснение.
Потребителското доверие в Германия ще се подобри леко през декември, тъй като домакинствата показват по-голяма готовност да изразходват средства за коледни подаръци и празнични събирания. Въпреки това по-слабите очаквания за доходите възпират по-силно възстановяване. Това показват данни в ключово проучване на компанията за социологически изследвания Ге еф Ка (GfK) и Нюрнбергския институт за пазарни решения (NIM), публикувано днес.
„Потребителските настроения в момента са на почти същото ниво както миналата година. Това е добра новина за търговците на дребно, които очакват бизнеса в края на годината. Данните сочат стабилни коледни разпродажби“, посочва Ролф Бюркъл, експерт по потребителските въпроси в Института за пазарни решения.
Секторът на търговията на дребно в Германия очаква умерен годишен ръст през тазгодишния празничен сезон, с прогнозиран оборот от 126.2 млрд. евро (146,1 милиарда долара) за ноември и декември, отчита Германската асоциация на търговията на дребно (Handelsverband Deutschland – HDE).
Проучването на института „Ифо“, фокусирано върху търговията на дребно в Германия, отчита по-песимистични очаквания отколкото през предходната година - 42,2 на сто от търговците на дребно очакват по-слаби продажби в края на годината спрямо миналата година, докато 35 на сто очакват продажбите да останат на същото равнище.
Разгледано сред отделните сегменти, проучването показва мрачна картина във всички сектори в търговията на дребно. Най-песимистични са търговците на играчки - сектор, който обикновено се представя много силно преди Коледа. Около половината от тях очакват по-слаби продажби през тази година, отчита проучването, цитирано от БТА.
)