За всяко нещо си има време. И когато е трябвало религията да ни сплоти, ни е сплотила. Когато е трябвало науката да ни води, ни е водила. После са дошли руснаците и всичко е станало ла**о.
___________________________
Този коментар изразява личното мнение на автора
и може да не съвпада с позициите на редакцията на Novini.bg.
За обучение по работа с Изкуствен интелект не се говори, не се обсъжда дори възможността да се обсъди възможността…
Не е популярно, не носи точки пред избирателната популация на Територията.
Виж „добродетели и религии“ (както е прикритото име на религиозното образование) е тема-дъвка на всички „политици“, които от безсилие са стигнали до борба със Сорос, либералите и кемтрейлса.
Финландия въведе дисциплина сред учениците си – за изучаване на фалшиви новини и манипулации в интернет, а ние пълзим към пръкване на умове, които ще се чудят дали да вярват на Дарвин за Еволюцията.
Защото, както се досещаме, „добродетели и религии“ няма да запознае учениците с всичките религии и няма да е от гледната точка на науката, а ще е от гледната точка на дедо ти поп. Индоктринация е думата, но да не задълбаваме. Другите религии може да си ги преподаваме като анатемосани диващини. Или с други думи: няма да е културология, а ще си е чисто преподаване на религия в училище. (Или пък не? Кой знае? Но имам лошо предчувствие . . .)
Какво лошо има в това ли?
Ако в 19 век това е било чудесна идея – за спасяване на българския дух и обединяване на народа около едно ядро, то в 21 век ще доведе до това, че когато сегашните деца—утрешни възрастни—видят дебела лъжа във Facebook (откъдето повечето се информират и вярват, че е истинска информационна среда, а не отровна люпилня на пропаганда и лъжи), вместо да си кажат: я, чакай малко… трябва да проверя достоверността…
… ще набият един AMIN DAI BOJE! …
… и ще продължат съществуването си с убедеността, че Рептил Трети Соросоидий ги пръска с натовско евро, което ги лишава от берекет и плодовитост.
Вместо да създаваме умове, които да работят с технологиите на бъдещето, ние правим цъкачи на Facebook палчета и драскачи на AMIN DAI BOJE! под най-брутално измислените манипулации за православни делфини, носещи икони от морето.
Светът върви напред, ние – назад и у лево… И сме горди някак си, защото „добродетели и религии“ на едните им звучи достатъчно по руски, а на другите им звучи като нещо, излязло изпод перото на Вазов.
За тия – дето искат сближаване с руский мир – всичко е изгубено вече. Няма там надежда. Но децата им поне още имаха шанс.
За вторите – патриотите от различни политически бои – идеята, че нещо може да ни сближи с времето на „старите българи“, ги кара да изпадат в някакъв възторг. „Добродетели и религии“ им звучи като борбата за църковна независимост, като правенето на християнско ядро в османската империя – за бъдещата въоръжена борба, ама…
… ни сме в османската империя, ни се готвим за Априлското въстание. Времето върви напред и както Вазов е носил костюм, а не калпак и потури, така и ние уж трябваше да вървим напред. (И това ви го казва човек, който обожава и носиите, и шевиците, и фолклора – с тая фалшива патриотарщина ме накарахте да гледам скептично и на трите, а това никога няма да го простя!)
И аз се възхищавам на Опълченците, но нямам никакво желание армията ни да е въоръжена с кремаклийки днес. Шапка свалям на Паисий и се покланям до земята, но никак не ми се работи на свещ в 21 век. Шапка свалям и на свещениците, поповете, екзархите, патриарсите и църквата ни, но тази църква днес не е онази от времето на Левски и Ботев, нито е онази от времето на Балканските войни, нито е онази, спомогнала спасяването на българските евреи. Тази е… как да го кажем по-благо и без да изтипосаме цялата руска зависимост и ДС досиета?... не се сещам.
Да се подсетим: По закон образованието е светско. Чл. 13 от Конституцията постановява отделеност на религиозните институции от държавата, а ЗПУО (Закон за предучилищното и училищното образование )изрично казва, че предучилищното и училищното образование е светско. Това е базисната рамка, с която новият предмет трябва да е съвместим – иначе следват конституционни и съдебни рискове.
Неотдавна МОН публично посочи едни училища, работили с проруски организации („Руски кът“, конкурси и т.н.), помните ли? Журналистически разследвания показаха как български деца в руски униформи стават инструмент в пропагандни видеа. Ако легитимираме религиозно-възпитателен „час без оценка“, контролът върху външни „донори“ на съдържание и ритуали става още по-труден.
Идеологията „Руский мир“ е официално артикулирана около патриарх Кирил и е една смес от религиозна, цивилизационна и геополитическа доктрина, която легитимира имперски претенции и война. Българската православна институционална среда поддържа „братски“ тонове към РПЦ. Рисковият сценарий е плъзгане на подобни рамки в училище чрез учебни помагала, гости и „празници на ценностите“.
Помните ли истерията около „норвежци ще крадат деца“? От разни пастори и „църкви“ беше раздухана. Какво ще спре час по „добродетели“ да изтласка научното съдържание от умовете на децата (еволюция, критическо мислене, съвременна биология и психология)?
Ако разни външни лектори и „гости“ преминат във фанатизъм или пропаганда, ще има конфликт с конституционната отделеност и принципа за светско образование. Тук държавата ще трябва предварително да изгради огромни механизми за контрол, които в момента не са видими.
Същата държава, която в лицето на министри казва, че дерето е придошло на „Елените“, а не река, защото там нямало река… После проима. Ама никой не знае кой е разрешил да се строи върху нея.
Сега си я представете тая държава как контролира съдържанието, което се изсипва в главите на децата ви.
)