„Духът на Genesis бяха Тони, Майк и Питър“, споделя Колинс, като по този начин описва какво е било чувството да станеш част от група, която вече има определени автори на песни.
Неговият номер едно ще дойде няколко години по-късно, когато отхвърлена песен от албума е използвана в едноименния филм „Against All Odds“.
„Ако тези лични неща не ми се бяха случили по онова време, вероятно никога нямаше да направя албум, а ако все пак бях направил, той сигурно щеше да е нещо в стил джаз-рок", допълва артистът.
Когато обсъжда защо песента първоначално не е попаднала в „Face Value“, предвид че разводът му е бил толкова доминиращ фактор в живота му, Колинс признава, че е смятал, че в албума вече има твърде много песни като „Against All Odds“.
„Първоначално не ме привлече“, казва той. „Не я харесвах толкова, колкото „You Know What I Mean“, и мислех, че в албума има място само за една от двете. Не знам какво щеше да се случи с нея, ако Тейлър Хакфорд не се беше свързал с мен".
Фил Колинс се оказва същинско откритие за Genesis. С присъединяването си той вдъхва нов живот на вече утвърденото партньорство в писането на песни, като им помага да открият свежи форми и нови музикални хоризонти. Неговата енергия и творческа визия постепенно променят звученето на групата, вплитайки индивидуалния му талант в общата структура по начин, който прави музиката им по-жива и експресивна.
„Тогава не се възприемах като автор на песни. Но имаше неща в Genesis, в които имах голямо влияние. Силата ми беше в аранжиментите“, добавя той. „Бях много запален по първия състав на Yes – този с китариста Питър Банкс. Спомням си как ги слушах и обожавах начина, по който взимаха чужди песни […] и правеха нещо различно с тях".
Да, Колинс е бил страхотен в аранжирането. Една песен е не просто думи и мелодия. Тя трябва да разказва някаква история. И, не, не е задължително да е буквална. Важното е всяка нота, всеки акорд и пауза да носят усещане за движение и развитие. И точно тук се проявява майсторството на Колинс. Без умението да се подреди внимателно структурата на парчето, музиката никога не би могла да поведе слушателя по този невидим.
Фил Колинс може и да е бил добър в това, но това не означава, че не е притежавал талант и в писането на песни. Сега, с поглед назад, знаем, че той е сътворил огромен брой изключителни песни. Когато се присъединява към Genesis, той обаче изобщо не е подозирал, че ще се превърне в до такава степен продуктивен автор, пише Far Out Magazine.
Единственият му реален опит в писането на песни преди групата е от години по-рано, когато създава „Lying, Crying, Dying“ - по думите му: „много наивна, но прочувствена балада“. Макар песента така и да не вижда бял свят, именно тя поставя началото на дълга поредица от забележителни композиции, с които Колинс по-късно ще спечели световната си слава.
Ако някога ви е било нужно доказателство, че Фил Колинс е продуктивен автор, достатъчно е да погледнете първия му номер едно хит в САЩ, тъй като той идва от солов проект, а не от работата му с Genesis. През 1982 г., докато преминава през развод, Колинс пише още по-прочувствени песни, отразяващи трудния период, в който се намира. Повечето от тях попадат в албума „Face Value“, който е приет сравнително добре, но не успява да оглави класациите.
Първоначално песента е оставена извън албума. „Тя беше написана по време на първия ми развод“, казва Колинс. „Първата ми съпруга и децата си бяха тръгнали и аз бях останал сам. Песента беше написана от личен опит, а не като песен от типа „какво би станало, ако“.
)