Фриц Ланг може и да си е представял хуманоидния робот Мария в своя филм „Метрополис“ от 1927 г., но първото функционално творение от този вид се появява едва през 1973 г., само три години преди смъртта на австрийския режисьор.
Песента е издадена през 1983 г. - година преди прогнозите на Джорд Оруел, включващи „новговор“ и „мисловна полиция“.
Американската прогресив рок група Styx решава да направи свой собствен опит да разгадае бъдещето. Сингълът „Mr Roboto“ е вероятно най-известният пример за това.
Въпреки това, тя не само се превръща в най-големия им хит, но според тях и в невероятно пророческо парче, което ще продължи да определя човечеството за години напред.
В интервю за SongFacts през 2020 г. ДеЯнг заявява, че с възхода на автоматизацията, виртуалните асистенти и изкуствения интелект, песента е по-актуална от всякога.
„Това ще бъде, харесва ли ни или не, а не мога да кажа, че ми харесва, определящата песен над всички останали“, провъзгласява той, добавяйки: „В бъдеще роботите ще имат значение".
Въпреки че съществуват много артистични интерпретации за това как може да изглежда близкото бъдеще, не всички техни създатели могат да се похвалят, че са живели достатъчно дълго, за да видят как визиите им се сбъдват.
Технологиите се развиват бързо и често се оплакваме, че трудно ги следваме. В същото време много от представите за роботи в миналото или не са се сбъднали, или са се реализирали много по-бавно от очакваното. Това забавяне е полезно за нашето оцеляване като живи същества. Но в някои сфери на обществото автоматизираните системи вече се стремят към надмощие.
Често се оплакваме, че развитието на технологиите значително изпреварва възможностите ни да ги следваме. Струва си, обаче, да отбележим, че представите за роботи от миналото или не са точно това, което виждаме в съвремието си, или се реализират с по-бавен от очаквания темп. Това най-вероятно е и полезно за оцеляването ни като вид, отбелязва в своя статия Far Out Magazine. Същевременно, автоматизираните системи вече взимат надмощие в някои сфери.
Съществува един пример за класическа рок песен, за която създателите ѝ твърдят, че е предсказала бъдещето. Придружаващият я концептуален албум е чудесен ранен пример за дистопична фикция, която сякаш предвещава идването на света, в който живеем днес.
Макар и част от по-широко концептуално издание в „Kilroy Was Here“, „Mr Roboto“ представя главния герой на албума – получовек, полуробот, натоварен със задачата да спаси света от пълно превземане от машините. Някои от страховете, заложени в „1984“, очевидно все още са в съзнанието на групата, като държавната цензура също е важна тема в целия „Kilroy Was Here“. Получаваме поглед към мъчителното бъдеще, което те са си представяли, където Килрой е избягал от затвор, в който работниците са заменени от роботи, а хората съществуват като техни подчинени.
С футуристични синтезаторни звуци и вокодирани текстове на японски и английски, Денис ДеЯнг не е вярвал, че песента има голям шанс да се превърне в самостоятелен хит, служейки по същество като увертюра, която да преодолее пропастта между късометражния филм и началото на концертното изпълнение по време на турнето им.
Групата може и да е надценила своята проницателност с това изявление, но не може да се отрече, че що се отнася до футуристични концепции в музиката, те са се доближили толкова, колкото никой друг изпълнител с написването на хитова песен за това как може да изглежда нашият свят почти 40 години след датата на издаването ѝ.
)