„Министерството на образованието и науката (МОН) прилага комплексна оценка – дали има нисък брой ученици, дали има близко училище, дали има условия за социализация и дали има сегрегация", каза министърът.
„По-важният фактор е, че училището е сегрегирано – обстоятелство, което оказва негативно влияние върху образователните резултати на децата, особено тези от уязвими групи", каза министърът.
Според Вълчев разстоянията до приемащите училища са в рамките на разумното време за пътуване.
В отговор на уточняващ въпрос министър Вълчев посочи, че през настоящата година са постъпили осем предложения за закриване на училища.
Министърът информира, че в случаите, когато училищата разполагат със земеделски земи, в заповедта за закриване изрично се предвижда тези имоти да преминават към приемащото училище, за да се запази образователният им ресурс.
Процедурата за промяна в училищната мрежа е регламентирана в Закона за предучилищното и училищното образование. Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев по време на парламентарния контрол в отговор на въпрос от Веселин Вешев и Ангел Янчев от политическа партия „Възраждане" относно предложението за закриване на две училища в община Търговище.
По данни на МОН, във Второ основно училище в Търговище се обучават 39 ученици, от които седем са в седми клас. Няма първокласници за следващата учебна година, поради което броят на учениците ще намалее до 32-ма.
В училището в село Драгановец към момента се обучават 18 ученици, пет от които в седми клас. Прогнозата е, че през новата учебна година ще останат 13. Те ще бъдат насочени към училището в село Вардун, което се намира на около 16 км и където учат 52-ма ученици.
Министърът обясни, че при вземането на решение дали да бъде прието предложението за закриване, се прилага комплексна оценка. Критериите включват броя на учениците, близостта до следващото най-близко училище, наличието на условия за социализация и евентуална сегрегация. Той подчерта, че и двете училища попадат в хипотезата на нисък брой ученици, а при едното – и на доказана сегрегация.
„Това са най-ниските числа на предложения, които имаме за закриване на училища, което, разбира се, е функция на това, че училищната мрежа е достигнала предела си на оптимизация", каза министърът. Вълчев допълни, че въпреки забавянето на процеса по оптимизация на мрежата, обезлюдяването и негативните демографски тенденции продължават да оказват влияние.
)