Над 25 са становищата, които различни областни структури на директорите в страната са изпратили до Министерство на образованието. По думите му в тях се отразяват различните виждания на директорите по отношение на едни и същи казуси.
Той отбеляза като съществен проблем, на който трябва да се обърне сериозно внимание, диспропорцията между езиковата и професионална подготовка в прогимназиалния етап на образованието.
Силно се надяваме в средата на юли да започне истинският дебат на политическо ниво в Народното събрание по промяната на Закона за предучилищно и училищно образование, който е на 10 години. Това каза председателят на Съюза на ръководителите в системата на народната просвета и директор на столичното 119. СУ "Акад. Михаил Арнаудов“ Диян Стаматов в предаването "Метроном“ на Радио "Фокус“.
"Например в София-град не се подкрепя идеята учениците да повтарят. В същото време в голяма част от населените места според колегите директори това е много силна потребност. Има силна потребност от либерализация в системата на санкциониране в София, докато в по-отдалечените населени места това не е необходимост“, даде примери Стаматов.Най-значимата и смела реформа в настоящия законопроект според него е въвеждането на по-интензивно изучаване на български език и допълнителната подкрепа за децата, които имат затруднения по български език и овладяване на граматическите особености, особено в началния образователен етап. "Вижда се, че на много места, колкото и да се увеличават часовете по различни предмети, в това число и по математика, когато децата не разбират какво четат и говорят, а за голямо съжаление този процент става над 25, става ясно, че най-важен си остава българският език“, обясни Стаматов.
"В последните пет години основните насоки на МОН са към намаляване на неравенствата и процентът на учениците, които учат в професионални гимназии и тези с езикови профили, е почти изравнен. Езиковата подготовка трябва да бъде силно подкрепена от допълнителни професионални умения. На Запад водещи са професионалните паралелки, а не езиковите“, обясни председателят на Съюза на ръководителите в системата на народната просвета.Според него частните уроци са "бич“ за образователната ни система. Когато ученикът е силно мотивиран да учи и има допълнителна подкрепа от страна на родителите, няма нужда от частни уроци, категоричен бе Стаматов. "Това, което се учи в училище, е напълно достатъчно, стига ученикът да има контрола както в училище, така и в семейната среда. Колкото по-бързо се отърсим от този постулат, че частният урок е много, много важен и значим, толкова по-бързо това ще се види“, заяви той.
)