)
Защо – според вас – купища хора, които не могат да пишат правилно, са ЗА лева и ПРОТИВ еврото, против маските, против НАТО и ЕС, против 5G, против самолетите (защото ги пръскат), против папата, защото е рептил и т.н….?
Защото информацията и „информацията“ имат значение. Защото разпространението на мнения има значение. Защото новият начин на живот отмени и желанието, и нуждата на хората да четат и да мислят; те искат мисли и заключения наготово – сдъвкани и изплюти в удобен вид – да си ги прегърнат.
Защо, мислите, че свалиха страницата на BG Elves? Случайно? Или защото започнаха да изнасят прекалено много разследвания и информация.
Информацията явно е важна ДОРИ в държава, като България – където всеки вдига рамене, цъка с език и вика „Тука е така, кво да се прави… сѝпи още по едно“.
Но явно не всеки само цъка с език, явно патологичната апатия не е напълно повсеместна, явно има защо да се пазят от знанието и разследванията, от истината.
Думите имат значение, но най-вече: внушенията имат значение.
С един и същи огън можеш да си осветиш стаята или да запалиш къщата на съседа. И не е отговорен огънят, а ръката, която държи факлата.
Същото нещо важи и за социалните медии.
Българите, както знаете, живеят във Фейса. Затова удариха страницата на Елфите не другаде, а във Фейса. „Службите“ или мафията, или който си изберете за нуждите на повествованието, държи НАЙ-вече Фейсбук, защото в България това е най-разпространената платформа за разпространение на внушения. Добри и лоши.
Ако беше Twitter или Телеграм, щяха тях да „държат“, но не е, съответно – усилието е съсредоточено във Facebook. Затова и Елфите си имат страница в Телеграм, но във Фейса – вече не.
Вчера например БиБиСи ни съобщи, че: „ТВ реклама за шоколадовото блокче Twix беше забранена заради насърчаване на опасно шофиране“.
???
Да…
Защото:
„В рекламата се показва мъж с развята коса, участващ в автомобилно преследване и катастрофа, при която неговата и идентична карамелено-оцветена кола се озовават една върху друга – като Twix.
Пет подадени жалби срещу рекламата твърдят, че тя насърчава опасното шофиране и е безотговорна“.
Става дума за…? Точно така, познахте: внушение. А внушенията имат значение. Когато нещо е опасно, по-нормалните общества се опитват да се пазят от него. С променлив успех, но поне се опитват.
В България липсва съпротива и „имунна защита“ от вредни влияние. Най-болни, все по-необразовани, най-нечетящи, най-много се доверяват на Facebook, като медия. Всичко това са истински заключения от проучвания и негативни статистики.
Тук липсва и механизъм лъжите и опасните внушения на „важните“ и „големите“ да бъдат наказвани. Когато някоя копейка (без значение от партията, те са мнозинство в парламента, няма какво да се лъжем) се изкаже и с това провокира насилие по улиците, а изказването му съдържа лъжи върху лъжи…
… не се случва нищо. Никой не му търси сметка.
Когато президентът например реши да говори… хайде, няма да ги наричаме лъжи, ще кажем: ако реши да говори неистини, всички го слушат и попиват.
А да му се търси сметка?
Това е феномен в съвременната „политика“. И тя – „политиката“ в кавички съвсем измести истинската политика.
Вижте обаче какво прави Бразилия:
„Върховният съд на Бразилия одобри предложението социалните медии да носят отговорност за съдържанието на потребителите си“
Това е новина, която (очаквано) минава под радарите и никой не ѝ обръща внимание. Почти няма четения. На никой не му пука, нали?
Само дето това е едно от решенията на проблема.
Когато една истинска медия има пълнеж от тъпотии и лъжи, има и ясно определени лица в нея, които носят отговорност (явно за разлика от депутатите и министрите). Когато една медия тип „имитиращ продукт“ обаче се напълни с опасна помия… нищо не се случва. Все едно е БГ депутат.
Отваряме скоба:
Когато видите официална медия, напълнена с лъжи, знайте, че става дума за „гръб“. Някой е готов или да осигури гръб (потули разследването), или да плати глобата, за да се разпространят удобните лъжи. После помислете кому е удобна лъжата.
Затваряме скобата.
Мисълта ми беше за медиите тип „имитиращ продукт“. Facebook, Instagram, Twitter, Telegram и т.н. Те създадоха новия тип взаимоотношения между хората. Те създадоха новия тип „политици“. Те създадоха новия тип „политически“ кампании. Руските издънки например все повече и повече разчитат на хибридките в социалките. И това не е тайна. Единствено путинопитеците се правят, че не го знаят.
…
Едни хора стават много богати, давайки платформа на алчни мало*мници – да си разпространяват лъжите, да тровят умовете на хората и да печелят поддръжници чрез страх и разединение.
Разединението обаче води до агресия между хората. Насилие.
На нито една от споменатите горе две групи не им пука за това: нито на даващите платформата, нито на използващите я лъжци, които често се маскират зад анонимността си.
Демокрацията обаче има право на самозащита.
И бразилците – изглежда – са взели нещата достатъчно на сериозно: „компаниите за социални медии да носят отговорност за незаконни публикации, публикувани от техните потребители“.
И това трябва да се случи навсякъде по света. И особено на територии като България, където населението е умишлено държано необразовано и облъчвано с помия от Facebook.
___________________________
Този коментар изразява личното мнение на автора
и може да не съвпада с позициите на редакцията на Novini.bg.
Последвайте канала на