,fit(1280:720))
България е особено податлива на руско пропагандно влияние заради историческите връзки с Русия. Това каза в ефира на Дарик радио старши анализаторът по дезинформация в Sensika Technologies Георги Ангелов.
Компанията събира информация от цял свят, от най-големите социални мрежи, телевизии и други медии и я анализира.
В последния доклад на Sensika се коментират внушителните размери на руската дезинформация.
“Изводът от първия доклад е, че много таргетирано атакуват първо страните от бившия Съветски съюз. Най-много е в Молдова. Знаем, там има напрежение, избори, арести и т.н., така че изглежда като много очевидна цел. След Молдова са останалите страни от бившия Съветски съюз и втората голяма цел са Балканите. Третата е Централна Европа. Сърбия е на четвърто място, ние сме на осмо или девето място по таргетиране”, обясни Георги Ангелов.
По думите му “новата доктрина на Путин е СССР-2”.
“Ние сме особено податливи като държава. И всички останали са податливи (бел. ред. - страните от бившата СССР). Сърбия също е особено податлива, поради същите причини - историческите връзки. Сърбия пък е очевидна цел по други причини - тя държи ключа към интеграцията на Балканите, другите балкански държави - бившите Югострани. Исторически връзки, емоционални връзки, много хора са живели в Съветския съюз”, каза старши експертът.
По думите му мрежата е известна от няколко години.
“Избухва” е образно казано, след като ЕС започна да блокира след началото на войната (бел. ред. - в Украйна) по IP адреси и въобще достъпа до Спутник, Russia Today и останалите телеграм канали, сайтове и какво ли още не около мрежата, която е част от дезинформацията”, каза Георги Ангелов.
По думите му тя събира всичките телеграм пропагандистки канали и руски източници.
“Тя е многоезична, има около 190 домейна, част от тях се таргетират директно към украински градове, а пък тази част, която е настроена за останалия свят, таргетира страна по страна - не предава директно руска дезинформация, а я поставя в някакъв контекст”, каза още старши анализаторът.
И допълни, че “мащабността е поразяваща”, тъй като вече имат сайтове на езици като маори и баск.
Ангелов подчерта, че идеята на пропагандата е да завладееш противника, без да възпроизведеш нито един изстрел. Идеологически.
“Тяхната цел е да всеят раздор във врага им. Тук много хора обичат да казват, че Русия не ни е враг. Да, тя може да не ни е враг, но Русия го записа още 2011 г, че НАТО им е враг. Т.е. ти обявяваш за враг някой и започваш война срещу него, реално без той да знае. Говорим за производство на стотици хиляди материали всеки ден”, заяви още старши анализаторът.
Последвайте канала на