)
Националният статистически институт (НСИ) не публикува данни от проучването си за местата за настаняване за всички държави, а само за 37 държави. Резултатите от всички останали държави, например (Азербайджан, Армения, Грузия, Казахстан и много други държави), НСИ сумира и публикува общо в категория „останал свят“, но не ги разделя по отделни пазари.
Регистрации на туристи в места за настаняване с 10 и повече и легла по данни на НСИ*
Какви ca ключовите показатели 3a рекламната дейност в социалните мрежи, включително: Брой импресии; Брой гледания; Брой кликвания върху линкове.
Какви рекламни кампании е провело Министерството на туризма през 2024 г.?
Какъв e броят на туристите, привлечени от целевите пазари, и налице ли e увеличение спрямо 2023 г.?
Какъв e общият размер на средствата за тези кампании и изразходвана ли е изцяло предвидената бюджетна сума?
Какъв е броят на предаванията, посветени на туризма, излъчени в български и чуждестранни медии във връзка с кампаниите на Министерството?
Кои са целевите пазари, на които България е била рекламирана?
Колко участници са се включили в изложения, организирани или подкрепени от Министерството на туризма през 2024 г., и какъв е сравнителният ръст спрямо 2023 г.?
По какъв начин са реализирани рекламните кампании? (социални мрежи, телевизия, участия в изложения, онлайн медии и др.)
Провеждани ли са рекламни кампании, насочени към привличане на български туристи?
bTV: 108 интеграции в „Прогноза за времето“; 11 тематични рубрики; Телевизия „Туризъм“: 1 000 излъчвания на 30-секундни рекламни клипове;
Българска Национална Телевизия (БНТ 1): 648 излъчвания в рубриката „Прогноза за времето“;
В края на ноември месец служебният министър Евтим Милошев определи 2024 г. като "най-силната за туризма в България". И уточни, че успехът се измерва на базата на посещения и туристически регистрации както на българи, така и на чужденци.
Дарик Радио: 87 рубрики; БГ Радио: 832 радио спота; Радио 1: 390 излъчвания и 26 рубрики; Радио Енерджи: 390 излъчвания и 26 рубрики; Радио Фреш: 328 радио спота и 169 рубрики; ФМ+: 328 спота и 169 рубрики; Зирок: 328 спота и 169 рубрики; Мелъди: 328 спота и 169 рубрики; Радио N-JOY: 153 излъчвания; Радио КласикА: 703 рекламни спота, 156 промо анонси и 13 рубрики.
Дигитална реклама:
Министерството на туризма организира участието на дестинация България в 22 международни туристически изложения, а именно:
ITB Берлин, Германия, WTM Лондон, Великобритания, TTR (пролетно и есенно издания в Букурещ, Румъния), EMITT Истанбул, Турция, Tourism & Travel Expo, Молдова, IFT Белград, Сърбия, fre.e, Мюнхен, Германия, TRAVEL+ Будапеща, Унгария, TOP RESA Париж, Франция, FITUR Мадрид, Испания, Ferien Messe Wien Виена, Австрия, СМТ Щутгарт, Германия, МАТКА Travel Fair Хелзинки, Финландия, IMEX Франкфурт, Германия, Arabian Travel Market (ATM) Дубай, ОАЕ, IGTM Лисабон, Португалия, PHILOXENIA Солун, Гърция, TT Warsaw Варшава, Полша, Touristik & Caravaning International Лайпциг, Германия, International Tourism Trade Show Вроцлав, Полша, Tourism EXPO JAPAN Токио, Япония.
Нова телевизия: 52 рубрики „Дотам и обратно“; 52 интеграции в „Прогноза за времето“; 2 тематични 15-минутни филма в рубриката „Темата на Нова“; 2 тематични 30-минутни филма в рубриката „Да хванеш гората“;
Общо излъчени 1350 броя рекламни 30-секундни клипове;
Промоционални анонси.
Телевизионна реклама:
ALSAT-M и SITEL (Северна Македония).
Arena Sport и Superstar TV (Сърбия);
ATL комуникация: телевизионни, радио и онлайн канали от комуникационния микс;
BTL комуникация: организиране на опознавателни турове за инфлуенсъри, блогъри и журналисти; събитиен маркетинг в България (провеждане на световни спортни първенства и купи, конгреси, фестивали, форуми и други събития);
ITB Берлин, Германия; WTM Лондон, Великобритания; TTR (пролетно и есенно издания) в Букурещ, Румъния; EMITT Истанбул, Турция; Tourism & Travel Expo, Молдова; IFT Белград, Сърбия; fre.e, Мюнхен, Германия; TRAVEL+ Будапеща, Унгария; TOP RESA Париж, Франция; FITUR Мадрид, Испания; Ferien Messe Wien, Виена, Австрия; CMT Щутгарт, Германия; MATKA Travel Fair, Хелзинки, Финландия; IMEX Франкфурт, Германия; Arabian Travel Market (ATM), Дубай, ОАЕ; IGTM Лисабон, Португалия; PHILOXENIA Солун, Гърция; TT Warsaw, Варшава, Полша; Touristik & Caravaning International, Лайпциг, Германия; International Tourism Trade Show, Вроцлав, Полша; Tourism EXPO JAPAN, Токио, Япония.
SKAI и ACTION24 (Гърция);
TRT (Турция);
Авторски и рекламни статии се публикуват извън договорни отношения или в резултат на проведени опознавателни пътувания в България.
Бонус статия, написана от проф. Бетани Хюз, позиционирана на BBC.com. В резултат на кампанията са осъществени 23 000 000 импресии на BBC.com.
Всички тези кампании включваха и дигитална реклама в техните онлайн медии и социални канали, засилвайки ефекта в онлайн средата. Те се реализираха чрез:
Допълнителни материали:
Достигната аудитория (Reach): над 50% средна стойност.
За Министерството на туризма като държавна институция е важно да осигури присъствието на дестинация 'България" на генериращи и нови целеви пазари, промотирайки разнообразието и автентичността на българския туристически продукт. Освен като дестинация за зимен и летен туризъм, рекламните кампании акцентират и върху специализирани форми на туризъм, сред които климатолечение, еко туризъм, балнео и СПА туризъм, винено-кулинарни обиколки, културен туризъм, slow tourism, алтернативен туризъм и др.
За периода януари - декември 2024 г. са организирани и успешно проведени 22 международни туристически изложения в присъствена форма, а именно:
Информационни събития бяха организирани също в Хамбург, Виена и Осло. Акцентът при представянето на туристическа дестинация България беше поставен върху богатото разнообразие от възможности, които България предлага в областта на здравния туризъм.
Кампанийно излъчване на рекламни спотове (с продължителност между 3-4 месеца) по британската Channel 4. Кампанийно излъчване на рекламни спотове в телевизионните и онлайн канали:
Като алтернативен източник на данни за Азербайджан, Министерството на туризма използва данни на НСИ от друго проучване - това на ГКПП.
Конвенционални 30-секундни клипове и спотове;
Маркетингова обиколка на представители на туристическата индустрия от България беше проведена и в Полша. В четирите града — Гданск, Познан, Вроцлав и Варшава, участниците от българска страна проведоха над 1000 B2B срещи с полски партньори.
Министерството на туризма подкрепя и други инициативи на немския туристически пазар чрез серия от стратегически събития в Германия, както и съвместна рекламна кампания с авиопревозвача SunExpress във връзка с откриването на нови директни полети от Германия към България. Четири ключови града бяха домакини на поредица от бизнес срещи и събития, събрани в рамките на инициативата Road Shows — Франкфурт, Лайпциг, Хановер и Дюселдорф.
Министерството на туризма приоритетно провежда рекламни кампании, насочени към привличане на български туристи.
Министерството на туризма работи активно за привличане на български и чуждестранни туристи при провеждане на спортни събития в страната, като бяха проведени рекламни кампании за туристическа дестинация България в рамките на провеждането на Световната купа по сноуборд в зимния курортен комплекс Пампорово, Световна купа по ски алпийски дисциплини в Банско и други.
Над 3 700 броя излъчвания на 30-секундни рекламни видео клипове;
Над 50% от излъчванията са били в праймтайм;
Общият брой съизложители (всички участници на българските щандове, включително представители на туристическия бизнес, общини и други) е над 250. Те са представили своите предложения, оферти, висококачествени продукти и услуги.
Организация и участие в 22 международни туристически изложения и събития с бизнес насоченост, включително най-големите и водещи: WTM Лондон, ITB Берлин и FITUR Мадрид;
Основната цел на тези събития беше да се задълбочат връзките между български и немски, както и полски туроператори, хотелиери и представители на туристическия бизнес.
По този повод Novini.bg изпрати ключови въпроси до Министерство на туризма относно парите за реклама, начините за достигане до наши и чужди туристи, целевите пазари и още:
През 2024 година беше проведена и 4-месечна рекламна онлайн кампания в платформата eSky на 4 пазара — Великобритания, Германия, Полша и Италия. eSky Group е популярна онлайн платформа за пътувания в Централна и Източна Европа.
През 2024 година са проведени кампании в чуждестранни телевизионни канали като част от маркетинговия микс. Сред медиите са: BBC, Channel 4, SKAI, ACTION24, Arena Sport, Superstar TV, TRT, ALSAT-M и SITEL.
Провеждаме тематични целогодишни дигитални кампании в платформите на Google и META, промотирайки устойчивите форми на туризъм като културен, винено-кулинарен, еко, балнео и СПА и др. Кампаниите се осъществяват на множество пазари — между 14 и 18 пазара на месечна база. Те комуникират различни видове туризъм, съобразени със съответния сезон, географски и демографски характеристики на целевите аудитории, както и спрямо интересите им. Изборът на целеви пазари се осъществява на базата на статистическите данни и анализи, които служат за основа при разработването на Годишна програма за национална туристическа реклама. За 2024 година са осъществени рекламни кампании в дигиталните платформи на следните пазари: Великобритания, Германия, Гърция, Естония, Испания, Италия, Латвия, Литва, Нидерландия, Полша, Чехия, Република Северна Македония, Румъния, Сърбия, Турция, Унгария, Финландия, Франция, Азербайджан и др.
Разпространение на рекламно-информационни материали и др.
Резултати от проведените кампании:
Рекламата в мултинационални и национални чуждестранни телевизионни канали и дигитални платформи в чужбина за 2024 г. включваше:
Рекламните кампании през 2024 г. са реализирани чрез следните комуникационни канали:
Специализирани предавания/рубрики с туристическа насоченост;
Със съвместни усилия на Министерството на туризма, Aero TravelTalk (най-популярната и авторитетна медия за туризъм в Германия), концесионера на Летище Бургас и Летище Варна - „Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт“ АД, Асоциацията на инкаминг агенциите в страната, Libena Bulgarian Hotels (Melia Hotels), беше проведено мащабно събитие “Ерлебе България”/“Изживей България“. То се състоя в началото на месец юни в най-големия ни курорт Слънчев бряг и събра на едно място над 180 ключови представители на туристическия бранш от Германия, Австрия и Швейцария.
Целогодишна рекламна кампания със спотове по телевизия BBC и дигиталната платформа BBC.com. Пазарите, които обхващаше, включваха Европа и Северна Америка:
Целогодишните рекламни кампании за насърчаване на вътрешния туризъм бяха реализирани по следните водещи български медии:
Близо 1 милион импресии.
Брой гледания: близо 30.5 млн. в YouTube (30 484 031);
Брой импресии: близо 480 млн. (479 140 644);
Брой кликвания върху линкове: близо 5 млн. (4 908 617);
Данни общо за Google и META (YouTube, Facebook и Instagram):
Дейностите за популяризиране на дестинация България са много и разнородни: създаване на съдържание, купуване на рекламни позиции и време, организация на изложения, участие на форуми и събития, позициониране в рамките на значими културни и спортни прояви с международно отразяване, акции по насърчаване на продажбите, опознавателни пътувания за журналисти, блогъри и влогъри, сътрудничество с европейски организации и др.
Достигната аудитория: близо 39 млн. във Facebook и Instagram (38 907 623).
Друго знаково събитие за българския туризъм през 2024 г. беше домакинството на страната ни по време на Годишната среща на Европейската асоциация на туроператорите и туристическите агенции (ECTAA) през месец октомври. Тази среща събра лидери, ръководители и експерти в туристическата индустрия от цяла Европа, предоставяйки оптимална платформа за представяне на България и нейния туристически потенциал.
За периода януари - октомври 2024 г. са отчетени близо 7,2 млн. регистрации на туристи в местата за настаняване с 10 и повече легла от изброените по-долу целеви пазари. Регистриран е общ ръст от 2.5% спрямо същия период на 2023 г. според данни на НСИ.
Излъчени 4 епизода по 23 минути (общо 92 мин.) на „Wonders of Bulgaria“ — специална продукция на проф. Бетани Хюз, излъчени по BBC News Channel;
Освен засилено онлайн присъствие, провеждаме и опознавателни посещения на представители на чуждестранни медии. От месец март 2024 г. стартираха опознавателни пътувания за чуждестранни представители на медии, инфлуенсъри, снимачни екипи и туроператори от Испания, Румъния, Полша, Узбекистан, Нидерландия, Италия, Германия, Кувейт, Латвия, Норвегия и Чехия. Опознавателните обиколки са част от мащабната маркетингова стратегия на Министерството на туризма.
През 2024 г. в българския ефир се излъчиха над 6 500 рекламни послания за туристическия ресурс на България.
Ръстът спрямо 2023 година е около 4%, като през 2023 г. броят на участниците на българските щандове е бил приблизително 240.
Съгласно резултатите от проучването на ГКПП за периода януари - октомври 2024 г., общият брой туристически посещения без транзит от Азербайджан е 4159, като е отчетен ръст от 396 спрямо периода януари - октомври 2023 г., когато те са били 4036.
Утвърденият бюджет за 2024 г. на Министерството на туризма по бюджетна програма „Развитие на националната туристическа реклама и международно сътрудничество в областта на туризма“ е в размер на 18 000 000 лв. Към момента са изразходвани 98% от утвърдения бюджет.
Целевите пазари, които са таргетирани, включват: съседни пазари, Великобритания, Полша, Чехия, Словакия, Унгария, Германия, Израел (според обстановката), Испания, Италия, Естония, Латвия, Литва, скандинавските страни, Франция, Азербайджан и други, както и вътрешния пазар.
Последвайте канала на