Сухи пътища, дълги топли и слънчеви дни - време, идеално за шофиране. Защо ли тогава през лятото стават повече тежки катастрофи с фатални наранявания според данни от държави на всички континенти?
Високите температури улесняват освобождаването на агресията и умората. Топлинният комфорт и безопасността на карането са оптимални на около 20 градуса.
В България ситуацията е подобна. За това лято ще знаем през есента, но миналата година пътните полицаи съобщиха, че през топлите месеци катастрофите са зачестили. Две различни проучвания, проведени в периода 1983 - 1998, също показват пикове на пътните драми в нашата страна от юни до септември. И както в произволно избраното за илюстрация на глобалния тренд щатско проучване, числото на убитите и ранените намалява до минимум през януари и февруари.
Въпреки че може би интуитивно си мислим, че опасностите по магистралите през зимата биха надвишили добрите условия през топлия сезон, статистиката доказва обратното. Според Застрахователния институт за пътна безопасност (IIHS) в САЩ лятото е най-опасното време за пътуване, поне що се отнася до смъртта при пътни инциденти. Например през снежния февруари загиналите в катастрафи са около 6%. А до настъпването на летните месеци юни и юли смъртността нараства до 9% за всеки месец, преди да достигне връх през август с над 10% загинали, съобщава 24 часа.
След това статистиката за смъртните случаи при пътнотранспортни произшествия тръгва надолу с наближаването на по-хладното време. Тези данни са, меко казано, контраинтуитивни, защото повечето хора вероятно биха предвидили, че шофирането през зимата е най-опасно и следователно ще доведе до най-много смъртни случаи.
)