Засегнати ли са цените?
Защо хусите атакуват кораби?
Как атаките засегнаха глобалната търговия?
Какви бяха най-знаковите атаки?
Какви мерки бяха взети за защита на корабите?
Какви рискове виждат играчите на пазара?
Какво представлява Баб ел-Мандеб и защо е толкова важен?
Кой превозва най-много ВПГ през Червено море?
Американските товари, плаващи към Азия и Китай, могат да се забавят, ако се наложи да преминат по друг маршрут.
В най-тясната си част той е широк едва 29 км, което ограничава трафика в по една лента във всяка посока, разделени от остров Перим.
Едва 5 на сто от катарското карго обаче достига ЕС и Великобритания.
Запълнените хранилища в Еворпа и Северна Азия задържат търсенето и обещават слаб ръст на спот цените през първото полугодие на 2024 г.
Какво точно правят хусите и как това влияе на търговските потоци обобщава Ройтерс, предава БТА.
На 12 декември хусите атакуват норвежки танкер на 60 км северно от протока Баб ел-Мандеб.
На 15 декември танкер на "Мерск" (Maersk) е обстрелян с ракети, но не е засегнат. Ударен обаче е кораб, който е собственост на Германия и плава под либерийски флаг.
На 18 декември танкерът "Суон Атлантик" е обстрелян с дронове и ракети.
На 19 декември министърът на отбраната на САЩ Лойд Остин обяви, че САЩ оглавяват многоционална операция в защита на търговското мореплаване в Червено море.
На 19 ноември хусите похитиха британски кораб под японско управление в Червено море, с което откриха нов фронт във войната "Хамас"-Израел.
На 3 декември три търговски кораба са обстреляни в южната част на Червено море.
Най-активни са компании от Катар, САЩ и Русия. По данни на на „Стандарт енд Пуърс“ Катар е превозил 14,8 милиона метрични тона, САЩ - 8,8 милиона, а Русия - 3,7 милиона.
По данни на Агенцията за енергийна информация на САЩ през първата половина на 2023 г. 12 на сто от пренасяния по море петрол и 8 на сто от втечнения газ е преминал през протока, тръбопровода СУМЕД (SUMED) и Суецкия канал.
Повечето са на мнение, че като цяло пазарите на ВНГ ще останат слабо засегнати от атаките на хусите.
През настоящата година през Червено море в източна посоча са преминали 16,2 милиона метрични тона втечнен природен газ, а в западна - 15,7 милиона, по данни на "Стандарт енд Пуърс глоубъл комодити инсайтс" (S&P Global Commodity Insights).
През първите 11 месеца на годината през протока дневно са преминавали около 7,8 милиона барела суров петрол и горива, по данни на компанията за анализ на петролни данни "Вортекса" (Vortexa). Всеки ден през протока са преминавали средно 27 танкера.
Протокът Баб ел-Мандеб, или Вратата на сълзите, заради трудностите, които създава при преминаване, свързва Червено море с Аденския залив и разделя Йемен от Джибути и Еритрея.
САЩ ползват маршрута през Суецкия канал и Червено море, за да превозват ВПГ до Азия като алтернатива на Панамския канал, който изпитва затруднения поради сушата в региона и трафикът през него се бави с дни.
Спот цените на ВПГ на азиатските пазари в момента възлизат на 12,3 долара за милион британски термални единици (mmBtu) и са на това ниво от началото на атаките.
Той е едно от най-важните трасета за глобалната морска търговия, особено за петрол и горива от региона на Персийския залив към Средиземно море и Европа, както и за суровини и стоки към Азия, вкл. руски петрол.
Тя е наречена Операция "Защитник на благоденствието" и в нея ще се включат Великобритания, Франция, Италия, Нидерландия, Канада, Норвегия, Бахрейн и Сейшелите.
Хусите, които контролират половината от Йемен, обявиха, че ще атакуват всички кораби, отправили се към Израел, без значение от тяхната националност, и предупредиха международните компании да избягват израелските пристанища.
Цените в Европа леко се покачиха в понеделник, но спаднаха във вторник.
Йеменските бунтовници твърдят, че атаките са в подкрепа на палестинската ислямистка групировка "Хамас", която воюва с Израел в Ивицата Газа.
Вече месец йеменските бунтовници хуси обстрелват преминаващи през Червено море кораби и успяха сериозно да навредят на световната търговия, която основно ползва морски транспорт.
Много големи корабни и други компании като "Мерск" (Maersk), "Хапаг Лойд" (Hapag Lloyd), Ем Ес Си (MSC), Би Пи (BP), "Фронтлайн" (Frontline), "Евъргрийн" (Evergreen) и др. обявиха, че ще избягват маршрутите през Червено море и насочиха корабите си от и до Европа през по-дългия път около Африка.
Много контейнеровози са на котва в северната част на Червено море и в Аденския залив в изчакване на развитието на ситуацията. Някои са изключили тракерите си, за да не могат да бъдат следени и атакувани, а и за да променят маршрути и цени като следствие на атаките.
)