Люба Йорданова: Повечето учители нямат базисна подготовка

36
Люба Йорданова: Повечето учители нямат базисна подготовка
© Pixabay

"Хората имат основание да обвиняват учителите, защото те са отговорни за това, което се случва в класната стая, но образованието е общност. Всяко умение, което липсва в клас, трябва да бъде преподадено. За да ги имаме тези умения, трябва да ги сложим на фокус. Трябва да построим процеса в класната стая, така че той да готви децата за живота, ако това целим. Има прекрасни начини да бъдат подкрепяни и съпътствани учителите, за да имат добри резултати децата. Правенето на добро образование е наистина обща работа", каза Величкова.

"PISA е програма за международно оценяване на учениците. Провежда се на всеки 3 години и е критерий за това доколко държавите подготвят своите ученици да развиват умения, които ще им трябват впоследствие в живота", обясни Люба Йорданова.

"В PISA също има такъв въпросник, който изследва средата, в която учениците живеят. България е една от държавите с най-големите образователни неравенства в света. Те зависят от това къде е родено детето, в какво населено място, какви са възможностите на родителите и в какво училище учи. Учениците, които участват на олимпиади и носят медали, са много малко. Точно това ни показва и PISA - че има огромна разлика между децата, които имат високи резултати и тези, които имат ниски. Това е един много важен извод, който трябва да вземем предвид и данните от PISA да ни помогнат за затваряне на тази ножица", заяви Люба Йорданова.

"Тестовете мерят състоянието на цялата система, но в това изследвание се виждат и неравенствата между училищата. Имах възможността да включа мои ученици в друго изследване за четивната грамотност и успях да видя колко незадоволителни са резултатите. Един от въпросите в анкетата беше "Колко книги имате вкъщи?". Голяма част от моите ученици отговориха, за съжаление, че имат под пет книги вкъщи", сподели Таня Величкова.

"Учителите са най-важният фактор за успеха на учениците, но те също трябва да бъдат подготвени. В момента голяма част от учителите нямат подготовка нито като базисно обучение, нито като практическа подготовка. Учителската професия е професия, която непрекъснато трябва да се надгражда. Всяка година се изсипват милиони в допълнителни обучения на учителите, но тяхното качество не се следи и тези пари отиват на вятъра", отбеляза Люба.

54% от българските деветокласници са под критичния минимум на знания и умения по математика, 53% от тях нямат елементарни четивни умения, а 48% от тях са с драстични дефицити по природни науки, става ясно от резултатите, които се доближават до нивата от 2006 година.

Българските ученици са на последно място в ЕС по математика, а по четене - на предпоследно. Това сочат резултатите за България от международно оценяване на учениците – PISA.

Отличници по математика са Сингапур, Китай, Япония, Корея и Естония. При четенето начело е Сингапур, а след него се нареждат Ирландия и Япония. Изследването се извършва сред 15-годишните ученици в близо 80 страни по света от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие. У нас то е проведено през март и април миналата година и е обхванало над 6100 ученици от над 200 училища от цялата страна.

По математика те имат 417 точки, което е с 19 точки по-малко от 2018 г. По четене точките са 404, със спад от 16, а по природни науки точките на страната ни са с три по-малко от 2018 г.

Темата с лошото качество на образованието у нас и ниските резултати на учениците коментираха в ефира на Дарик Люба Йорданова от "Заедно в час" и Таня Величкова - учител и дългогодишен журналист и водещ в програма "Хоризонт" на държавното радио.

Последвайте канала на

Цветелина Кирилова
36

Свързани новини

Водещи новини

Люба Йорданова: Повечето учители нямат базисна подготовка | Новини.бг