Анализ за novini.bg на проф. Владимир Чуков, известен арабист, университетски преподавател и учен в областта на политиката на Близкия Изток и исляма.
С помощта на САЩ ще бъдат предложени и приети критериите за преминаването на ТИР-овете по дългия маршрут. Ще отпаднат изцяло бюрократичните спънки, като артерията ще минава покрай туристически обекти, достъпът до които ще е улеснен.
Съгласно дадените подробности,
Специалисти са на мнение, че пускането в експлоатация на бъдещия път ще редуцира значително транспортните разходи и времето за пренос на стоки от ОАЕ до Израел.
бъдещата артерия ще разчита на сега съществуващи пътни участъци по дестинацията, но също така и на подобряването и изграждане на нови такива.
Анализ на израелската медия добавя, че проектът може бързо да се реализира, като това ще стане вероятно преди установяването на пълни израелско-саудитски дипломатически отношения. Последните са важна цел в плановете на настоящото израелско правителство и на администрацията на Джо Байдън. Информация сочи, че амбициите са това да стане до края на годината. Ако се случи размяната на дипломатически представителства между Рияд и Тел Авив в този срок, това ще е важен предизборен дивидент за търсещия догодина своето преизбиране настоящ американски президент.
Вестник "Едиот ахронот" информира, че израелското МВнР и американската администрация са изготвили план за изграждането на директна сухопътна артерия между Обединените арабски емирства, минаваща през Саудитска Арабия, Йордания и Западния бряг, достигаща до израелското пристанище Хайфа. Според експерти целта е най-вече търговско-икономическа. Счита се, че чрез нея ще се пренасят стоки от Далечния Изток за Европа. На второ място обаче е отбелязано, че инфраструктурният обект ще има икономическо-туристическо значение. Местните правителства ще положат усилия артерията да се превърне в международна туристическа дестинация.
Запознати добавят, че паралелно с пътната артерия САЩ настояват да се изгради железопътна линия, свързваща страните от Персийския залив и Израел, чиято крайна точка да е началото на морски път, достигащ до Европа. Разликата в двата проекта е, че строежът на ж.п. линията ще изисква години, докато сухопътната артерия ще отнеме относително кратко време и по-малко инвестиции.
Предполага се, че първите ще паднат с около 20%, а няколкото седмици, които се изискват сега за подобно движение, ще се превърнат в 2-3 дни. Подчертава се, че пътят ще мине през КПП Джисар ал наби, който свързва Йордания и Западния бряг. Участниците в проекта ще трябва да се договорят да отпаднат всякакви бюрократични пречки, които в момента се прилагат при пренос на стоки с товарни камиони. Става въпрос за смяна на шофьори и на регистрационни номера. Освен това пътят Дубай – Хайфа ще конкурира и връзката, минаваща през Суецкия канал, за която се плащат високи транспортни такси.
)