В рамките на Седмицата на отвореното управление ще бъде организиран и Ден на отворените врати в сградата на Министерския съвет на 13 май 2023 г.
„Един от факторите на успеха, една от разликите между нациите, които се провалят, и тези които успяват, е наличието на включващи, а не изключващи институции – такива, които дават сигурност и ясни правила, прозрачност и доверие на гражданите, че те могат активно да участват във вземането на решения, реално да коват съдбата на обществата си“, добави той.
"Гласът на гражданите не само трябва да бъде чут, а да бъде взет под внимание. Социалните мрежи и улицата не са достатъчни, гражданите трябва да бъдат част от правенето на политики, да зададат своите въпроси и да получават информация по прозрачен начин". Това заяви вицепремиерът по управление на европейските средства Атанас Пеканов на публичната дискусия в Министерския съвет „Открито управление – цел и фокус на доброто управление“. С нея страната ни се включи в Седмицата на отвореното управление, провеждана в 75 държави по света, по глобалната инициатива „Партньорство за открито управление“, съобщиха от пресслужбата на Министерския съвет.
Атанас Пеканов подчерта, че скоростното технологично развитие и повишаващото се значение на данните и тяхното ефективно използване налагат промяна на културата на управление, изискват повишена гражданска активност и включване при изработването на политики, подготовката на закони и вземането на решения. "Така институциите мотивират гражданите, че техните усилия няма да бъдат присвоени и им дава сигурност за бъдещето", заяви той.
В хода на дискусията бяха представени четири от най-интересните и с висок обществен потенциал мерки от ІV Национален план за действие по инициативата, изготвен и изпълняван съвместно от администрации и неправителствени организации – събиране, обобщаване и анализиране на публичните разходи за преодоляване на ковид пандемията; спешната необходимост от изработване на проект на Закон за доброволчеството; разработване на единни стандарти за онлайн петиции до държавните органи; създаване на национална Рамка за инспектиране на качеството на образованието.
Представители на гражданския сектор, държавната администрация, научните и технологичните среди дебатираха по темата „Изкуственият интелект – регулация и бъдеще“, заложена като мярка в плана по „Партньорство за открито управление“.
Разисквани бяха актуалните въпроси, свързани с приложението на изкуствения интелект, от национално, европейско и глобално значение – как се защитават човешките права и личните данни, какви са възможностите за верификация на използваната информация, на какъв етап е подготовката на общите стандарти в рамките на Европейския съюз, трябва ли да има рестрикции за приложение на изкуствения интелект, как ще се отрази приложението му в образованието, как да се постигне хармоничност между свободата за технологичното развитие и контрола от страна на човека върху използването на изкуствения интелект.
Четвъртият Национален план за действие по инициативата „Партньорство за открито управление“ е публикуван на Портала за обществени консултации (strategy.bg), а интернет страницата на Глобалната инициатива „Партньорство за открита управление“ е opengovpartnership.org.
)