"Проверките, които започнахме, показват тревожна тенденция. Броят на констатираните нарушения надхвърля броя на направените проверки". Това заяви пред БНР председателят на КЗП Стоил Алипиев.
Друга често срещана практика е търговецът да привлича клиенти с промоционални стоки, за които няма наличност. Тогава хората купуват всичко останало, което им е необходимо, въпреки цената.
Една стока струва толкова, колкото потребителят дава съгласие да я закупи, посочи Стоил Алипиев.
По думите му е рано да се очакват резултати 8 дни след проверките:
По думите му констатираните нарушения са именно при големи търговци, защото те са проверяваните. Председателят на КЗП обясни, че проверките са насочени към тях, защото големите търговци могат да изкривят пазара и да въвлекат всички останали.
Според него делът на големите търговски вериги на пазара на хранителни стоки е преобладаващ - със сигурност е над 50%. Той заяви, че нямат сигнали за опити техни инспектори да бъдат "мотивирани" от нарушителя, така че да не съставят акт.
Той даде примери, при които търговецът привлича хората с подвеждащи послания и промоции. Има дори случаи, при които стоката е с 20-30% по-висока от тази в конкурентни обекти.
КЗП е единственият орган, който не би трябвало да има политическа обвързаност, изказа мнение Алипиев.
"Нелоялните търговски практики са един от основните проблеми на пазара. Те са проблем, защото допуснати в голям обем, упражнявани от търговци, които имат преобладаващ дял в един пазарен сегмент - 50-60%, са предпоставка за изкуствено завишаване на цени. Упражнявани в такива големи размери, упражнявани от търговци, които имат този голям пазарен дял, те неминуемо завличат всички останали участници в пазара".
"От 350 проверки са констатирани 370 нарушения. По-тревожното е, че около 150 са нелоялните търговски практики при големи търговци, останалите са свързани с по-леки нарушения. Нелоялните търговски практики в такъв голям обем са силно притеснителна тенденция. Това означава, че този проблем е бил пренебрегван или толериран даже в продължение на доста време", коментира той.
"При всички положения нашите очаквания са това да даде желания ефект. Дълъг е процесът. Не мисля, че дори след 1-2 месеца да видим резултат, ние трябва да спрем - това е процес, който принципно трябва да е перманентен. Според мен в рамките на 3 до 6 месеца може да се очакват видими резултати, които да се усетят от потреблението".
Най-голямата възможна глоба, според закона, е 50 000 лв. Тази глоба обаче не е с еднакво значение за различните търговци, подчерта Алипиев и добави, че за един голям търговец такава глоба няма да е от съществено значение. Той смята, че е добре да се помисли за увеличаване на глобите в следващия парламент.
Срещаме практики, които подвеждат потребителя по различни начин, например промоция "Плащаш 2, получаваш 3". Има случая, в които стоките са така подредени, че като вземеш първата или втората, на касата се оказва, че тази стока не е в промоция, изброи председателят на КЗП.
)