Анализ за novini.bg на проф. Владимир Чуков, известен арабист, университетски преподавател и учен в областта на политиката на Близкия Изток и исляма.
Най-големият авторитет в сунитския свят, шейхът на ал Азхар Ахмед Тайеб влезе в догматичен спор с движението на
Сунитският религиозен авторитет завършва, призовавайки талибаните да преразгледат указа. Той напомня: „В деня на Страшния съд нищо няма да ни помогне, нито пари, нито престиж, нито власт.“
Ахмед Тайеб открито атакува авторите на унизителния за афганистанските жени указ.
талибаните, които преди дни забраниха университетското образование на жените в Афганистан.
В мнението на авторитетния сунитски учен се казва още, че „ислямският призив е създал велики умове сред жените в научната, политическата и културната история на исляма. Те са причина за гордост и възхищение за всеки мюсюлманин, верен на Аллах, неговия Пратеник и неговия закон.“
Най-авторитетният сунитски учен определя решението на афганистанските управляващи като „шокиращо“ и че въобще не е трябвало да бъде издавано. Според Ахмед Тайеб въпросният забранителен акт „не представя шариата и радикално противоречи на призива на Свещения Коран“.
След критика от всички ислямски държави, в това число и от Саудитска Арабия, шейхът ал Азхар Ахмед Тайеб направи изявление, което разобличи афганистанските радикали в незнание на ислямските принципи. Той открито декларира, че решението афганистанските момичета да не получават университетско образование е пряко „нарушение на ислямския закон“, който изисква „мъжете и жените в исляма да търсят знания от люлка до гроб“.
Това стана след като министърът на образованието на талибаните Нидаа Мохамед Надим даде твърде неубедителни аргументи за този акт на правителството на Ислямското емирство. Последният заяви, че новата власт в Кабул е прибегнала до тази мярка, с цел «да избегне смесването между половете в университетите“. Според въпросния министър „някои преподавани университетски дисциплини, внушават необходимостта от смесено обучение и по този начин нарушават принципите на исляма“.
Той пита: „Как авторите на това решение /въпросния указ – бел.авт./ са пропуснали повече от две хиляди хадиси в най-автентичните книги на сунитите, които са предадени от съпругата на Пророка, майката на вярващите, Айша, Аллах да е доволен от нея?" В обвиненията си в шариатско невежество към талибаните шейхът на ал Азхар добавя и въпроса: „Как тези хора са пропуснали историята на множество жени и мъже-мюсюлмани, лидери в областта на науката, образованието, политиката и възхода на ислямските общества, на тяхното минало и настояще?“ Нещо повече, според духовният лидер на сунитския свят „ислямът гарантира на жените образование точно толкова, колкото и на мъжете. Да се твърди обратното е измислица.“
)