В заключение Халаф посочи, че иракските християни са били 1,5 милиона души, а сега са между 300 000 и 500 000, според официалната статистика.
В същото време акцентира, че по време на папската визита, иранският президент Хасан Рохани се е обадил на иракския премиер Мустафа ал Казими в знак на недоволство от това посещение.
Според журналиста християните в Ирак са усетили силата на подкрепата на папа Франциск.
Той подчерта, че не случайно папата е посетил град Наджаф и се е срещнал с аятолах Али ас Систани.
"Иран вижда, че папата и Ватиканът дават по-голямо значение на шиитската институция в Наджаф", коментира Халаф.
"Посещението беше замислено като защита на тези, които са там, но и призив, напусналите Ирак християни да се върнат и да запазят ролята си в новата иракска демократична държава", обобщи той.
8 февруари 2021 г. в 17:12 ч.
"В рамките на различните периоди след войната в Ирак през 2003 г. досега, християните в Ирак бяха подложени на различни издевателства не само от "Ислямска държава", но и от различни институции и от обществото. Както и от проирански милиции и въоръжени групи, които изземат ролята на "Ислямска държава" в тези градове", отбеляза журналистът.
"Думите му им вдъхнаха доверие и надежда, че политическата власт, но и религиозните институции в Ирак ще им обръщат внимание. Защото в момента те са подложени на насилие от проиранските милиции, които се опитват да ги накарат да напуснат страната и да конфискуват имуществото им. След 2003 година много от църквите не работят", анализира още той.
"Тези, които управляват Ирак в момента и имат голяма политическа роля, са шиитските политически ислямски организации. Различни милиции, свързани с тези представени във властта партии, тормозят и тероризират християните. Папата помоли Систани за защита на християните в Ирак", каза Халаф.
Посещението в Ирак на папа Франциск е и религиозно, и политическо". Това коментира журналистът Мохамед Халаф във връзка с първото посещение в Ирак на главата на Римокатолическата църква. Той обясни, че по време на окупацията на "Ислямска държава" на град Мусул, християните там са били отчаяни, защото Ватиканът закъснял да ги спаси.
Експертът обясни, че има две школи в шиитската доктрина. Първата - на Систани и шиитската институция в Наджаф, е против политическата роля на религиозния водач. Втората школа е иранската на аятолах Хомейни и шиитската школа в град Кум, подчертава ролята на религиозния водач в държавата и в политиката.
5 декември 2025 г. в 09:08 ч.
)
)