Две години от трагедията край Своге. При катастрофата загинаха 20 души, а 10 бяха ранени, след като автобус излетя от пътя.
Според държавното обвинение - превишена скорост и лоша пътна настилка са причинили произшествието. Освен шофьора на автобуса, на съд отиват още петима души, които са отговаряли за строителството на отсечката.
Експертиза доказа, че шофьорът е превишил скоростта и вместо с 40, се е движил с 53 километра в час.
Малко след катастрофата от „Трейс“ преасфалтиха отсечката. Но жителите на Своге реагираха, че ремонтът не е качествен.
Проби, взети от асфалта, показват, че той не отговаря на изискванията и стандартите. Независима експертиза заключи, че в износващия пласт вместо натрошен камък, има по-евтиния варовик.
"Извършени са многократни одити, извършват се ремонти на участъци с компрометирани настилка или други елементи. Мога да заявя, че пътят е в добро експлоатационно състояние и независимо от трафика, при спазване на пътната сигнализация би трябвало да бъде безопасен", коментира той.
Автобусътът, който се движи от манастир „Седемте престола“ към София, при опит да вземе завоя край Своге, се удря в два автомобила, излиза от пътя и пада в пропастта. 17 от загиналите са от Световрачене, част от фолклорна формация, която се е прибирала от участие.
Диана Русинова от Европейския център за транспортни политики обясни, че за 2 години диалогът между експерти и институции е значително подобрен. Тя обясни, че продължава да има проблемни участъци по пътя, но също обясни, че секторът няма достатъчно финансиране.
За "Тази сутрин" председателят на УС на Агенция "Пътна инфраструктура" Георги Терзийски обясни, че инцидентът е дал различен прочит на темата за отговорността. Според него участъка в момента е в добро състояние, но призна, че секторът за безопасност е недофинансиран.
Сигнали за опасния участък има месеци преди инцидента. Реакция от институциите - няма. Заради трагедията с поста си се разделиха трима министри - Николай Нанков на регионалното развитие, Ивайло Московски на транспорта и Валентин Радев на МВР.
В края на юли прокуратурата приключи разследването.
Участъкът край Своге е част от 82-километровия път София-Мездра, който е ремонтиран две години преди трагичния инцидент за над 23 милиона евро. Рехабилитацията е на „Трейс Груп Холд“. Тогава от фирмата отговориха писмено, че са изпълнили качествено и в срок целия проект. Потвърждение за това било, че работата им е приета без забележки от възложител, инженер и надзор.
5 декември 2025 г. в 09:08 ч.
)