Бях омбудсман в действие, не просто гара разпределителна. Oпитах се да направя институцията пределна прозрачна. Това каза омбудсманът Мая Манолова пред депутатите при представянето на годишния доклад за работата си през 2016 г.
Парламентът единодушно - със 190 гласа "за", прие Доклада за дейността на омбудсмана на Република България през 2016 г. Депутати от всички парламентарни групи поздравиха Мая Манолова за усилията и дейността й през миналата година.
Тя благодари за доброто взаимодействие на шефа на правната комисия Данаил Кирилов, на парламента, на финансовия министър и на всички държавни институции, с които спецификата на работата й изисква да работи.
„Благодарение на парламента намалихме 6 пъти юристконсултските възнаграждения“, отчете общественият защитник, като обобщи за борбата с монополите: "Опитах се да озаптя "Топлофикация". Тук имам най-малко да се похваля, защото битката е сериозна."
„Успяхме да затворим паралелната частна съдебна система, това са арбитражните съдилища, които съдеха зад гърба им гражданите дори без да ги уведомят, даже и за несъществуващи задължения“ добави омбудсманът. По думите на Манолова правата на гражданите се ощетяват най-често от монополите, с които битката е и най-неравна.
Манолова акцентира и на двете национални кампании, които поде - "Великден за всеки", която подпомогна пенсионерите, неполучаващи коледни и великденски бонуси, както и "Не хаби - дари", насочена към българските домакинства, които унищожават 670 хиляди тона храна. В същото време се оползотворяват само 270 тона, храната се разпилява от всички нас, които купуват и хвърлят, констатира Мая Манолова.
Манолова посочи и действията си в защита на правата на децата, работниците, чиито работодатели държат с месеци без заплати и призна, че си е мислела, че депутатите са решили проблема с бързите кредити, но от лбите се оказало, че не е така. Тези небанкови институции се изхитрили да си измислят други такси за поръчител.
От отчета стана ясно, че ръстът на жалбите до омбудсмана е скочил със 74 на сто. „Всяка втора препоръка на омбудсмана е била изпълнена“, подчерта Манолова. „17 362 сънародници са били приети в приемната на омбудсмана, а общо 27 032 души са потърсили съдействие от институцията. Това е с 12 хил. повече спрямо 2015 г. Изнесох изцяло работата на институцията на терен с 27 приемни в страната“, похвали се омбудсманът.
)