Д-р Костадин Сотиров: Джипито не е вендинг автомат за направления

pixabay
share

Често пациентите се оплакват, че личните лекари им отказват направление за специалисти, когато  им поискат такива. За най-срещаните проблеми между джип​итата и хората, които са направили своя избор кой да ги лекува, разказва д-р Костадин Сотиров, председател на Сдружението на общопрактикуващите лекари в Пловдив и член на Управителния съвет на НСОПЛБ.  

„Грешно е мнението на пациентите, че когато поискат направление, личният им лекар трябва задължително да им го даде.  Важното е хората да знаят, че имат право да получат медицинска помощ от семейния си лекар, но не е задължително да получат направление от него, ако той смята, че так​ова не е наложително. Той преглежда, той предписва лекарствата. Това става на базата на неговите познания, специалност и опит, според които може да съдейства и да прецени дали се налага да го насочи към съответния специалист и когато се налага, да го направи. Ако си приел лечението на лекуващия си лекар, докато не е имал направление, и следващия месец неговото лечение се е оказало добро и имаш подобрение, пациентът пак може да не получи направление, въпреки че джипито му има в момента. Лекарят решава според моментното състояние на пациента. Ако се налага обаче нещо по-сложно, преглед със скенер и т.н., лекарят има право да му го назначи по Здравна каса. Мислено е от Здравната каса, Лекарския съюз и здравното министерство върху различни казуси и тогава е създаден съответният ред как пациентът да получи помощ“,  обяснява д-р Сотиров пред "Марица".  

Направлението не е за пациента, то е за лекаря, който да прецени как да лекува по-добре пациента, уточнява шефът на пловдивските джипита. 

Нови правила: Личните лекари вече няма да оповестяват мобилните си телефони

Той коментира и оплакванията на пациенти, че в края на месеца не могат да се сдобият с направления, защото са свършили. 

„Възможно е, защото направленията не са неограничен брой и точно затова е оставено личният лекар да прецени кога действително се налага да бъдат давани. Като махнем направленията, които задължително по наредба трябва да назначаваме при профилактични или диспансерни прегледи, средностатистически се пада по едно направление годишно. Бройките са ограничени от Здравната каса и затова на личните лекари е предоставено те да лекува пациентите си. Джипито не е вендинг автомат за направления. Ако пациентът иска консултация с друг лекар, въпреки че преценката на неговото джипи е, че няма нужда от такава, той може да отиде на платен преглед  и да се консултира. 

Има дори предвидена възможност другият лекар, при когото пациентът е отишъл без направление и си е платил, да назначи на пациента направление по Здравна каса. Например, ако колегата е преценил, че се налага да се направи рентгенова снимка, тогава той може по Здравна каса да издаде направление на този пациент. Това са ситуации, които са разписани в Националния рамков договор, който е официален документ, излязъл в Държавен вестник.

Може ли да бъде отписан пациент, без да е уведомен от личния си лекар, пък е друг казус, за който алармират пловдивчани. Това е рядко срещана ситуация, която обикновено възниква след конфликт между двете страни.

„Лекарят не може самоволно да отпише пациент, но може да откаже да оказва медицинска помощ и това е регламентирано в два нормативни документа. 

Джипи въведе 5 лв. потребителска такса

Когато има някакъв конфликт, или по някаква причина доверието между лекар и пациент се е нарушило, те трябва да решат дали могат да продължават да работят заедно. Пациентът  няма как да потърси помощ от лекаря, ако не му вярва. Тогава е по-разумно пациентът да си потърси друг семеен лекар, на когото има доверие“ обяснява шефът на джипитата. 

Той допълва, че в случай на конфликт в наредбата се допуска и друга възможност. Когато пациентът се държи неучтиво, агресивно, било то вербално или физически, лекарят има право да не оказва медицинска помощ на този пациент. Също така е разписано, че ако има неразбирателство относно назначеното лечение, тогава също може да се отказва помощ, освен ако не става въпрос за спешно състояние. Друг случай, в който лекар може да откаже медицинска помощ, е, ако поведението на пациента застрашава живота му. Така че активното записване или отписване е свързано с поведението на пациента. Чисто човешки е разумно, когато има конфликт и липса на доверие,  да се прекратят отношенията.

На всички пациенти д-р Сотиров препоръчва да си избират личен лекар, на когото биха имали доверие. 

„Вярвайте  на семейните лекари. В медицината невинаги се постига желаният ефект след първия преглед и първите изписани лекарства. В медицината има един термин „в хода на лечението“, който понякога налага промяна на лекарствата, дори диагнозата“, казва д-р Сотиров и допълва, че който не е доволен от личния си лекар, има опции той да бъде сменен. 

Водещи новини

Още новини