Почти всяка седмица има случаи на малтретиране на лекар, затова освен за санкции за лекарите трябва да има предложение и в насока задълженията ни като пациенти. Правата на всеки един от нас като пациенти свършват там, където започват и нашите задължения. Няма система на обществени отношения, която да работи добре, ако няма баланс между права и задължения. Това каза председателят на Българския лекарски съюз (БЛС) д-р Иван Маджаров пред БТА по повод предвидените с проектопромени в Закона за здравето санкции за лекарите.
„Санкциите за лекарите в такъв случай не са глоби, те са нещо много по-тежко. Ако се докаже, че лекарят е некомпетентен и е проявил небрежност при изпълнението на своите задължения, там наказанията са много по-тежки“, каза д-р Маджаров и уточни, че те могат да бъдат прилагани и сега по Закона за съсловните организации, като включват дори отнемане на права.
„Лекарят в България е наказван не само от етичните комисии на регионалните колегии на БЛС, възможността да бъде наказван е заложена и в Закона за здравето, може да бъде наказван и по Закона за здравното осигуряване от органите на НЗОК“, уточни д-р Маджаров. „Българският лекар е подложен на многостранен административен натиск. В случая двойното повишение на глобите за лечебните заведения при нарушени права на пациента няма да доведат до нищо“, подчерта той.
Д-р Маджаров коментира и подписаното вчера споразумение между Здравната каса и БЛС, което засяга проблема с АГ-отделението на болницата в Карлово. „В момента просто даваме инструмент в директора на РЗОК Пловдив, с който му позволяваме да сключи договор с тази болница, защото формално погледнато, болницата в Карлово има отделение по анестезиология и реанимация и затова не попада в казуса на останалите болници, които когато нямат такова отделение, могат да сключват договор само с един анестезиолог“, каза д-р Маджаров.
Той допълни, че много внимателно трябва да се подхожда към случаите, в които лечебното заведение е единствено в общината. „Има голяма разлика между това дали осигурява родилната помощ на 100-хиляден град като единствено лечебно заведение и дали е едно от многото лечебни заведения в голям град. Без, разбира се, да страда качеството. В случая бяхме свидетели на едно формално отношение от страна на ръководството на РЗОК Пловдив към ситуацията. Има указания от НЗОК, има как да се постъпва в случая и в същото време се отказва договор, вече месеци наред не могат да си получат парите“, уточни председателят на БЛС.