Разстоянието между работещите трябва да е два метра, ако не е възможно между тях да се поставят непромокаеми прегради. Това препоръчва Европейската агенция по безопасност и здраве в публикувано и на български език ръководство за адаптиране на работните места и защита на работещите при завръщане на работа, съобщават от пресцентъра на КНСБ.
Агенцията дава насоки за оценка на риска и подходящи мерки, свеждане до минимум на експозицията на COVID-19, възобновяване на работата след периода на забрана, справяне с висок процент на отсъствия и управление на работещите от вкъщи.
За да се ограничи риска от зараза на работното място, агенцията препоръчва да се намали, доколкото е възможно, физическият контакт между работещите (например по време на заседания или почивки).
"Изолирайте работещи, които могат безопасно да изпълняват задачите си самостоятелно и не се нуждаят от специализирано оборудване или машини, които не могат да бъдат премествани. Например, когато е възможно, организирайте ги да работят сами в свободен офис, зала, столова или заседателна зала", се отбелязва в препоръките.
В тях се посочва още, че ако е възможно, служителите от уязвимите групи трябва да бъдат помолени да работят от дома си (по-възрастни хора и хора с хронични заболявания (вкл. хипертония, белодробни или сърдечни проблеми, диабет или хора, които са подложени на противораково лечение или друг вид имуносупресивна терапия), както и бременните жени.
"Дистанционна работа може да се обмисли и за работещи с близки членове на семейството, които са изложени на висок риск", се казва в насоките.
Препоръчва се да се постави непромокаема преграда между работещите, особено ако те не са в състояние да запазят разстояние от два метра един от друг. Бариерите могат да бъдат създадени специално за целта или да се използват импровизирани с помощта на предмети, например пластмасови листове, преградни стени, подвижни чекмеджета или устройства за съхранение. Следва да се избягват предмети, които не са твърди или имат празнини, например саксийни растения или колички, или които създават нов риск, например спъване или падащи предмети. Ако не може да се използва бариера, трябва да се създаде допълнително пространство между работещите, например като се гарантира, че има най-малко две празни бюра от двете страни.
"Ако близкият контакт е неизбежен, поддържайте го за по-малко от 15 минути. Намалете контакта между различните части на предприятието в началото и в края на смените. Организирайте почивките за хранене по такъв начин, че да се намали броят на хората, които ползват кафене, зала за персонала или кухня. Уверете се, че има само по един работник в баните и съблекалните. Поставете знак върху основната врата, указващ кога се използва една от тоалетните, за да се гарантира, че само едно лице влиза в тях. Организирайте смените така, че да се води отчетност на задачите по почистване и хигиенизиране", се посочва в препоръките.