Българският бизнес, правителството и неправителственият сектор трябва да са много активни в предстоящите месеци, за да стане успешен зададеният от Европа преход за декарбонизация на транспорта.
Това каза ръководителят на делегацията на българските социалисти в ЕП Петър Витанов, който участва в дискусията „Настояще и бъдеще на българския автомобилен парк“. „В навечерието сме на приемането на законодателството за декарбонизацията на транспорта, което ще засегне живота на всеки българин в следващите години“, отбеляза Витанов, който е координатор в Комисията по транспорт и туризъм в ЕП.
„Българите живеем с две години по-малко от средния европеец заради мръсния въздух. На предстоящата трансформация трябва да се гледа като на възможност да се направи технологичен скок, да се разкрият нови работни места, които по изчисления на бизнеса у нас ще са над 50 000“, добави Петър Витанов.
Той посочи, че в България няма автомобилостроене, каквото в Словакия, Чехия, Германия или Франция. Българските фирми произвеждат компоненти, за които ще продължи да има пазар. Според него трябва да има стимули за потребителите, но те да са насочени в правилната посока. „В българското правителство има и доста консервативни гласове и се създава впечатлението, че те бранят повече германските, отколкото българските интереси“, добави Витанов.
В дискусията участваха зам.-министрите на транспорта и електронното управление, а главен комисар Калоян Драганов от ГД „Национална полиция“ изнесе статистика, че по време на пандемията има чувствителен ръст на покупката на автомобили, произведени преди 20 и повече години, което води до допълнително замърсяване на въздуха и опасност от катастрофи по пътищата.
„Електрификацията на частния транспорт отнема години, но когато се насърчава, може да се случи. И се счита, че 2026 г. ще е тази, в която конвенционалните автомобили ще изравнят цената на електрическите“, каза още Витанов.
Петър Витанов участва и в откриването на 25-ия Автомобилен салон София 2022. На него няма щанд без електрифициран модел. За първи път на изложението има повече автомобили с алтернативно задвижване отколкото със стандартни двигатели. Провеждането на изложението е и доказателство, че животът се връща към своя нормален ход след близо три години на пандемия, които се отразиха тежко на бизнеса и хората, каза в заключение Витанов.